JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 April 2023

PENCALAMAN MENGAJAR TINGKATAN 1A8 KELAS PELAJAR PINTAR DARI SJKC

 


Saya dapat merasai pegalaman semua guru tetapi semua guru mungkin tidak dapat menikmati pengalaman seperti saya. Sepanjang tempoh 26 tahun berkhidmat saya pernah mengajar tingkatan peralihan hingga tingkatan enam. Hari ini saya mahu berkongsi pengalaman mengajar Tingkatan 1A8 di sekolah pertama tempat saya mengajar Kelas 1A8 ini kelas  khas untuk pelajar elit dari SJKC yang masuk ke Tingkatan 1 (Tahun 2000 - 2005). Saiz kelas ini biasanya besar, iaitu melebihi 35 orang. Saya bukan bangga diri tetapi guru yang terpilih mengajar kelas ini mesti dalam kalangan guru yang komited dan mampu mengendalikan pengajaran dan pembelajaran dengan cemerlang.  Hal ini dikatakan demikian kerana pelajar kelas ini bukan calang-calang pelajar, mereka cemerlang dari segi akademik dan sahsiah.

Saya pula ditugaskan mengajar dua subjek di kelas ini iaitu Bahasa Melayu dan Sejarah. Semasa saya mengajar saya keadaan kelas sungguh sunyi ibarat sebatang pen jatuh ke lantai pun boleh dengar. Pelajar semua menumpukan perhatian dan mencatat nota sendiri. Cabaran pertama ialah saya perlu belajar perkara yang hendak diajar untuk menunjukkan bahawa saya lebih tahu daripada pelajar. Setiap malam saya akan belajar dahulu topik-topik yang hendak diajar dan mencari maklumat tambahan tentang topik itu. Sebilangan pelajar kelas ini sudah membaca terlebih dahulu atau sudah diajar oleh guru tuisyen di luar tentang perkara yang hendak saya ajar. Jika penyampaian saya salah, pelajar akan menegur. Saya paling takut kalau ditegur oleh pelajar sendiri. Jadi, saya sentiasa bersedia.

Majoriti pelajar yang berada dalam kelas ini bukan sahaja cemerlang dalam akademik tetapi mereka juga anak orang berada. Walau bagaimanapun, sahsiah mereka amatlah baik. Ya Allah, jika hendak memadamkan papan hitam pun mereka tunduk minta kebenaran. Jika berjumpa di jalan, semasa sedang makan mereka akan sembunyikan makanan ke belakang dan tunduk hormat serta ucapkan salam. Saya masih ingat ada seorang pelajar yang menjadi ketua kelas itu, sekarang dia jurutera di Petronas (Pelajar Tajaan Petronas) begitu komited dan berdedikasi walaupun masih di Tingkatan 1. Walaupun dia dari SJKC, cara dia bercakap dalam bahasa Melayu amat mengagumkan. Seorang lagi pelajar yang saya tidak akan lupa, kalau disuruh membaca, cara bacaannya seperti pembaca berita sebenar! Dia kini menjadi pensyarah di salah sebuah universiti.

Saya melihat anak orang kaya yang benar-benar kaya ini tidak menunjuk-nunjuk. Mereka hidup macam pelajar biasa. Sopan santun mengalahkan anak-anak orang biasa-biasa. Saya dulu disukai oleh seorang pelajar yang merupakan anak tunggal kepada seorang ahli perniagaan. Pelajar itu selalu ajak saya menonton wayang sebab emak dia hanya benarkan kalau dia keluar dengan guru. Dia membonceng motosikal saya pergi ke mana-mana pada hujung minggu. Selepas Tingkatan 2 dia dan keluarganya telah berhijrah ke New Zealand. Kami masih berhubung sehingga tahun 2010, mungkin kini dia telah berkahwin dan bekerjaya.

Saya banyak belajar tentang kehidupan daripada pelajar-pelajar saya sendiri. Saya asalnya anak pedalaman yang miskin dan tiada apa-apa sedangkan pelajar-pelajar saya sudah menjelajah seluruh dunia dalam usia belasan tahun. Saya baru mengenali jenama John Master pada usia mencecah 25 tahun manakala pelajar-pelajar saya sudah memakai kasut Micheal Jordan pada usia 13 tahun. Pengalaman mengajar kelas 1A8 menjadikan saya lebih matang dan lebih berpengalaman untuk meningkatkan kualiti diri sebagai guru. Saya tidak pernah menganggap diri saya guru yang serba tahu justeru saya sentiasa berhati-hati dalam mendidik kerana saya tahu kesilapan yang dilihat boleh mencacatkan kepercayaan mereka. Majoriti pelajar kelas ini melanjutkan pelajaran ke luar negara dan bekerja di sana selepas menamatkan alam persekolahan di Tingkatan 5. Mereka lebih berjaya daripada saya.

Tiada ulasan: