JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 April 2023

CERITA PENGALAMAN MENGAJAR KELAS ISTIMEWA

 


Saya selalu diberikan tanggungjawab mengajar kelas depan oleh pihak pentadbir. Guru yang mengajar kelas depan ini cabarannya bukan disiplin pelajar tetapi kerajinan pelajar yang melampau. Saya saban tahun berhadapan dengan pelajar yang menghantar karangan extra untuk disemak. Saya hanya bagi satu tajuk karangan untuk disiapkan tetapi pelajar hantar 5 karangan seorang. Bayangkan masa yang perlu saya gunakan untuk memeriksa dan menanda kesalahan. Pelajar pandai ini sangat sensitif dengan penandaan dan guru dia pula bukan saya seorang. Sebilangan mereka mempunyai seorang atau lebih lagi guru mengajar Bahasa Melayu di luar waktu persekolahan. Inilah beban yang selalu saya hadapi. Jumlah pelajar kelas depan ini kalau di sekolah saya dahulu lebih kurang 35 hingga 40 orang.

Tahun 2012 (kalau saya tidak lupa), saya diberikan tanggungjawab mengajar kelas belakang (Kelas Istimewa) Tingkatan 5. Jumlah pelajar kelas ini cuma 9 orang sahaja. Akan tetapi, perangai mereka hanya Tuhan sahaja yang tahu. Saiz badan mereka pun lebih besar daripada saya. Mereka hormat saya tetapi mulut mereka tidak henti-henti bercakap semasa saya bercakap. Saya tegur, mereka berhenti sekejap tetapi kemudian sambung lagi. Kalau tidak bercakap, mereka tidur atau ada masalah dengan rakan di sebelah, bergaduh dan sebagainya. Tanggungjawab saya pula ialah saya mesti meluluskan mereka dalam subjek Bahasa Melayu SPM. Beban saya bukan menyemak tetapi otak saya selalu letih berfikir bagaimanakah caranya untuk saya menarik minat mereka belajar?

Pada awalnya saya banyak membaca tentang teknik mengajar yang sesuai untuk pelajar seperti ini. Saya tidak pernah mengalah dan saya pun tidak pernah marah. Mereka hendak keluar ke tandas saya bagi kebenaran tetapi dengan syarat kerja mesti siap. Kerja yang saya bagi pula cuma satu atau dua soalan. Jawapan pun saya bagi, mereka cuma menulis sahaja. Kalau saya mengajar karangan, saya bukan sahaja mengajar tetapi saya menulis juga karangan sepatah demi sepatah bersama mereka hingga habis. Kami bercerita sambil menulis. Saya terpaksa melayan mereka agar mereka menyiapkan kerja. Cerita kami bukannya ada kaitan dengan pelajaran. Mereka suka bercerita tentang perempuan cantik, seksi dan menarik.

Lama-kelamaan, sehingga bulan Ogos mereka mula menunjukkan minat belajar. Walaupun saya tidak ada duit, sekali sebulan saya akan belanja mereka makan mee di kedai seberang jalan. Kami mulai berkawan, baiknya mereka ini tetap hormat saya sebagai guru walaupun perangai nakal lain macam. Mereka mula berminat datang ke sekolah. Apabila saya bagi ujian topikal mereka pun menulis jawapan dan cuba menjawab walaupun salah. Saya pula tetap puji dan bagi markah walaupun jawapan mereka salah. Kadang-kadang mereka tanya, cikgu tak pernah bagi markah 0, saya jawab dengan jujur, jawapan itu salah tetapi markah tetap ada, lalu saya bagi jawapan yang betul.

Jaga mereka ini tidaklah susah, saya sebagai guru kena masuk ke dunia mereka. Salah seorang pelajar kelas ini agak bengis, tangan dia sentiasa ditampal dengan plaster di mana-mana. Pada mulanya saya takut dekat dengan dia tetapi perlahan-lahan saya bantu dia lama kelamaan dia mula menunjukkan minat dan dalam SPM dia dapat Gred C bagi subjek Bahasa Melayu. Tangan dia bertampal itu bukannya apa, dia mungkin selalu dipukul oleh orang tuanya. Kadang-kadang dia datang ke sekolah, masuk kelas terus tidur, matanya merah seolah-olah baru lepas menangis. Itulah kisahnya. Semua pelajar saya anggap insan yang perlu dimanusiakan biar tidak berjaya dalam akademik tetapi hati nurani mereka baik kerana itulah asas kesejahteraan dan keharmonian hidup selepas mereka keluar dari alam persekolahan.

Tiada ulasan: