JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 April 2023

SESAYUP MATA MEMANDANG HATI TERINGAT MASA LALU


Sesekali dalam kesibukanku aku selalu menoleh masa lalu yang selalu dirindu. Perjalanan kerjaya diri ini amat berwarna warni, Tuhan pertemukan aku dengan mereka tatkala aku masih belajar untuk menjadi hamba-Nya yang solehah. Alhamdulillah, hubungan kami terjalin indah dan manis hinggalah aku terpaksa melangkah dek kerana haluan berbeza. Namun begitu aku masih dibalut kenangan dan dihantui kemesraan dan kemanisan hubungan yang terjalin. Aku tidak mudah untuk melupakan mereka tetapi aku nekad untuk menimbulkan kebencian dihati mereka agar aku tidak lagi bermain dengan kenangan yang tercipta sejak sekian lama.

Alhamdulillah, tahun lalu doaku termakbul berjumpa dengan sebahagian daripada mereka. Walaupun pedih aku terpaksa melakonkan watak antagonis supaya terlihat angkuh dan tidak manis seperti sewaktu dahulu ramahnya pada mereka tidak terbilang dan tak terkata kerana bagiku merekalah keluarga, sahabat dan teman setia. Sepanjang pertemuan itu, aku senyapkan dan mengasingkan diri. Ya, aku tahu mereka pun sudah tidak menganggap aku saudara cuma aku yang sentiasa ingat pada mereka. Ramuan aku berjaya, sekembalinya ke Sibu aku tulis sesuatu di ruangan ini. Sesungguhnya, dengan izin-Nya aku bukanlah seperti itu tetapi untuk menghilangkan sakitnya rindu, aku harus menghapuskan semuanya.

Ya, segalanya terhapus dengan mudah. Akan tetapi, sesekali teringat juga namun tidaklah seperti dahulu. Mereka semua ilmuan yang dipertemukan dengan aku yang kurang ilmu dan kurang pengalaman. Segala ilmu yang ku catat dalam semua perbincangan selalu aku jadikan rujukan hingga kini. Kini, aku tidak pernah alpa mendoakan mereka agar terus sukses berkelana memberi khidmat dan bakti di medan yang tidak sedenai dengan aku. Ya, Allah, berikanlah aku keampunan andai silap buat ku telah menjadikan kami berpatah arang berkerat rotan. Aku hanya insan biasa yang tidak sempurna laku dan minda. Aku ikhlas menerima andai mereka tidak lagi ramah seperti dahulu. Aku buka hati seluas samudera andai mereka tidak lagi mengenali diriku kerana itulah yang menyeksa jiwaku selalu.

Aku akan selalu ingat waktu kami bersekang mata, bertelagah idea hingga heboh bilik persidangan. Aku akan selalu ingat hotel itu rumahku dan rumahku hotel. Petang jumaat aku terbang ke Kuala Lumpur dan balik pada petang Ahad ke Sibu dan malam sampai di rumah. Esok paginya aku ke sekolah. Oleh sebab selalu naik kapal terbanglah doktor sahkan aku sakit gegendang telinga hingga kini. Akan tetapi, aku tidak pernah kesal kerana aku pergi bukan bermain tetapi untuk diskusi ilmu. Ketika itu, aku tidak pernah kongsikan keletihan, kepayahan dan kesakitan. Aku selalu bersyukur dan menghargai setiap waktu bersama. Kami semua bagaikan keluarga hinggakan ahli keluarga sesetengah daripada mereka pun sering bercerita dan menyapa setiap kali kami bertemu.

Pada-Mu aku mohon, berikan mereka kesihatan dan rezeki yang tidak pernah putus. Limpahi mereka dengan kebahagiaan  sepanjang hayat agar hidup mereka sentiasa mewangi dan mengharum. Doaku juga, agar mereka terus cekal dan tabah berbakti di medan yang orang tidak fahami kerana pengorbanan mereka hanya Engkau sahaja yang melihat dan memberikan ganjaran pahala. Andai kami bersua dalam dunia yang sempit ini, berilah peluang untukku memandang andai mereka sudah tidak mengenali, dan berikan aku waktu untuk menyapa walau hanya di dalam hati.


Tiada ulasan: