JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



05 April 2023

ALHAMDULILLAH, ALLAH JADIKAN SAYA SEORANG PENDIDIK

 


Tahun 2023 ini genaplah 26 tahun saya menjadi pendidik. Permulaan kerjaya saya amat unik, saya menjalani latihan mengajar untuk menjadi guru di sekolah rendah tetapi penempatan pertama saya di sekolah menengah. Sekolah menengah tempat saya mengajar pula bukan calang-calang sekolah, sekolah lelaki pula tu, salah sebuah sekolah primer yang bukan sahaja terkenal di Sibu malah di Sarawak dan Malaysia. Saya mengajar di sekolah itu hanyalah 19 tahun 5 bulan, tidak lengkap 20 tahun sebelum saya berpindah kerana dilantik menjadi Penolong Kanan Kokurikulum di salah sebuah sekolah yang ramai murid di daerah Sibu juga.

Selama 19 tahun mengajar pelajar lelaki di sekolah satu jantina saya mempunyai pengalaman yang amat banyak untuk dikenang. Pelajar lelaki yang saya ajar terbahagi kepada dua iaitu pelajar lelaki yang datang dari aliran SJKC dan pelajar lelaki yang datang dari sekolah kebangsaan. Pelajar lelaki yang datang dari sekolah kebangsaan inilah kelas yang saya selalu ajar, malahan saya juga menjadi guru kelas mereka. Tahap kenakalan mereka ini memang luar biasa, suka melawak dan mengajuk semasa saya mengajar. Saya masih teringat seorang pelajar saya yang kini bakal menjadi guru besar. Aduhai, dia ini kalau ketawa tak boleh berhenti. Saya rotan pun dia masih ketawa sampai keluar air mata. Pelajar ini jenis tidak makan saman, semua guru yang mengajar kelas itu akan bercerita tentang dia dengan perangainya yang suka ketawa.

Ragam pelajar kelas 1A2 ini saya terpaksa hadapi setiap tahun. Pelajar Cina yang berasa di kelas ini memang fasih bahasa Melayu malah boleh bercakap bahasa Melayu Sarawak. Pelajar kelas ini tiada masalah dalam bidang akademik tetapi cukup aktif. Seorang lagi pelajar yang masih saya ingat, dia suka memuji dirinya handsome. Dia ketua kelas. Duduk pun betul-betul depan meja guru. Kalau dia ada mod pada hari itu, mulut dia macam bertih jagung. Pernah suatu hati saya geram hingga tidak sengaja terpukul mulut dia dengan pembaris. Saya ingat dia marah tetapi sebaliknya tidak. Dia kata tak sakit. Dia ni kalau datang sekolah kemas bukan main. Baju memang bersegi. Emak dia memang jaga betul-betul. Sekarang dia jadi Medical Assistant (MA). Dia selalu mesej saya sampai sekarang.

Seorang lagi pelajar yang saya masih ingat ialah pelajar Cina yang memang cemerlang dalam akademik. Pelajar ini sentiasa bawa bekal ke sekolah. Dalam kelas dia sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar. Markah dia dalam semua subjek memang melebihi 90%. Dia sentiasa bawa Kamus Dewan datang ke sekolah pada setiap hari. Habis SPM dia dapat tajaan JPA belajar ke Korea (kalau saya tidak lupa). Perangai pelajar ini baiknya tak tahu saya hendak gambarkan. Kalau ada soalan dia akan tanya dengan sopan. Mengikut ayahnya dia kini menjadi Jurutera di Kuala Lumpur. Saya teringin hendak jumpa pelajar ini tetapi belum ada rezeki. Suatu hari saya pasti akan jumpa dia. Dia ini juga pelajar kelas tuisyen saya.

Saya rasa bertuah kerana semua pelajar saya kini ramai yang berjaya dalam hidup. Saya selalu memohon kemaafan jika sepanjang mendidik mereka saya terkasar bahasa atau terlanjur kata. Saya hanyalah guru biasa yang tidak terlepas daripada melakukan salah dan silap. Walau bagaimanapun, jalinan silaturrahim antara saya dan pelajar-pelajar saya sentiasa saya jaga dan doa-doa saya sentiasa mengiringi mereka. Saya sebagai guru tidak meminta lebih melainkan kebahagiaan apabila melihat anak-anak didik saya berjaya. Sesayup mata memandang mereka dari kejauhan saya panjatkan kesyukuran pada-Mu Tuhan, biarlah mereka lupa pada wajah dan jasa saya tetapi jangan sesekali lenyapkan ingatkan saya terhadap semua anak-anak didik saya.

Tiada ulasan: