Rencana ini ditulis
oleh
Oleh Azman Anuar
Sistem Penguatkuasaan
Automatik (AES) yang baharu dilaksanakan di negara ini setelah perancangannya
dibuat 10 tahun lalu, tetap menerima bantahan daripada segelintir wakil rakyat,
pertubuhan bukan kerajaan dan individu tertentu. Pada 10 Oktober lalu, Ahli
Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang di Dewan Rakyat bersetuju untuk
meminta kerajaan menangguh dan mengkaji semula penggunaan AES. Mereka mahu
pelaksanaan sistem mencegah kemalangan di jalan raya khususnya kemalangan maut
itu ditangguhkan. Mereka mahu kajian lanjut dibuat untuk memastikan penggunaan
sistem itu berbaloi dengan belanja operasinya.
Nampaknya empat negeri
yang diterajui pembangkang bercadang untuk menangguhkan pelaksanaan AES.
Pergerakan Pemuda UMNO pula mendesak kerajaan menangguhkan pelaksanaan AES
setelah mendapat maklum balas di peringkat akar umbi bahawa terlalu banyak
kelemahan dalam pelan pelaksanaannya meskipun sistem itu dianggap amat baik. Bantahan
juga dilakukan sebab lokasi menempatkan AES dikatakan tidak bersesuaian dan
mengundang banyak kemarahan pengguna. Sebulan lalu, dalam tempoh tujuh hari
lebih 100,000 saman dikeluarkan daripada 14 lokasi AES yang menunjukkan rakyat
tidak didedahkan sepenuhnya penguatkuasaan AES itu.
Pelaksanaan AES
merupakan antara kaedah yang boleh digunakan untuk mendidik pengguna jalan raya
di negara ini supaya lebih berdisiplin dan mematuhi peraturan jalan raya yang
ditetapkan seperti pematuhan had laju. Malangnya usaha baik ini akhirnya telah
dianggap oleh masyarakat sebagai bertujuan untuk menyaman semata-mata. AES
merakam pesalah trafik yang melanggar dua kesalahan utama iaitu memandu
melebihi had laju atau melanggar lampu isyarat merah. Sesungguhnya, tidak ada
sebab AES perlu ditangguhkan kerana setiap hari negara menghadapi kisah-kisah
kemalangan maut kerana kegagalan pemandu mendisiplinkan diri masing-masing. Oleh
itu AES perlu diteruskan untuk mendidik pengguna jalan raya agar lebih
menghormati undang-undang jika mereka tidak mahu dikenakan tindakan saman.
Bagaimanapun kita
harus mendengar pandangan rakyat. Bagi segelintir pemandu, AES ini boleh
mendorong rakyat menipu, ketika memandu laju mereka akan memecut tetapi di
kawasan kamera AES, kenderaan dipandu secara perlahan. Tidak kurang juga yang
berhujah, kerajaan perlu menangguhkan sementara pelaksanaan AES demi kepentingan
strategi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). Sama ada AES ditangguhkan
atau dibatalkan, isu ini tetap akan dipolitikkan. Tetapi jangan dilupakan
tujuan AES hendak dikuatkuasakan adalah untuk mendidik disiplin pengguna jalan
raya. Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Majlis
Keselamatan Jalan Raya serta agensi yang berkaitan telah berusaha untuk
mengurangkan angka kematian dan kemalangan. Pelbagai pendekatan pencegahan
kemalangan, penguatkuasaan undang-undang dan penggunaan teknologi moden
diperkenalkan dari tahun ke tahun - tetapi kadar kematian dan kemalangan tidak
berubah.
Jadi kenapa
pelaksanaan AES juga mahu kita gagalkan. Sebelum ini banyak usaha dan
pembaharuan dilakukan namun kurang berjaya kerana sikap pemandu Malaysia
sendiri. Pemandu negara kita gemar memandu laju, suka langgar peraturan lalu
lintas dan tidak berdisiplin di jalan raya. Mungkin sikap pemanduan rakyat
Malaysia tidak akan berubah selagi ada bantahan dan kritikan terhadap sesuatu
usaha yang baru dikuatkuasakan. Kemudian kehendak mereka dilayan kerana takut
kesan politik. Jika begini sikap kita, sampai bila pun pemandu kita tidak akan
berubah. Sudah banyak hujah dan pandangan dilontarkan dalam menangani masalah
kemalangan jalan raya.
Jika sistem lampu
berkamera yang diperkenalkan beberapa tahun lalu dianggap gagal kerana kurang
penyeliaan, maka pihak berkenaan terutama JPJ perlu mengambil iktibar dan
jangan perkara yang sama diulangi. Kita percaya jika sistem AES digunakan di
tempat strategik, mana-mana pesalah pasti diberikan saman tanpa rasa takut dan
memilih, malah ia mencegah daripada berlaku rasuah. Pengguna jalan raya perlu
menerima hukuman atas kesalahan yang mereka lakukan. Ingatlah penguatkuasaan
peraturan, pelaksanaan dan pengenalan sistem lalu lintas dibuat untuk menjamin
keselamatan nyawa pengguna jalan raya di negara ini.
Semua ini dibuat
kerana kos kemalangan di jalan raya menyebabkan Malaysia kerugian dari sudut
ekonomi sebanyak dua peratus daripada Keluaran Negara Kasar setiap tahun.
Sebenarnya kita perlu keberanian dan ketegasan dalam melaksanakan undang-undang
jalan raya. Oleh kerana kurang tegas maka kita berdepan dengan sikap segelintir
penumpang kereta yang masih berdegil tidak mahu menggunakan tali pinggang
keledar bahagian belakang. Jika AES mahu ditangguhkan, pastikan penguatkuasaan
peraturan di jalan raya dijalankan tanpa sambil lewa. Kita bimbang, kemalangan
terus berlaku.
Hasrat kita ingin
menjadi negara maju pada tahun 2020 mungkin terbantut jika mempunyai rakyat
yang bersikap raja jalan raya dan degil terhadap peraturan jalan raya. Apa
makna menjadi negara maju jika perangai pemandu kita sukar dididik. Jika di
negara lain, penggunaan AES dapat membantu mengurangkan kemalangan, di negara
kita belum pun bermula sudah berbakul-bakul kritikan disumbatkan. Selagi kita
gemar tolak tarik keputusan yang telah dibuat, maka sampai bila pun tahap
pemikiran kita di jalan raya tidak akan berubah.
Sumber
Utusan Malaysia
3 November 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan