Rencana ini ditulis oleh :
MOHAMAD ABDULLAH
Timbalan Pendaftar
Pejabat Naib Canselor
Universiti Sains Malaysia.
Beberapa tahun lalu, bekas Naib
Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Tan Sri Datuk Dzulkifli
Abdul Razak memperkenalkan penggunaan terminologi Orang Kelainan Upaya (OKU)
dan menolak penggunaan Orang Kurang Upaya satu terminologi yang telah lama
digunakan untuk merujuk kepada mereka yang dianggap cacat. Alasannya, mereka
ini harus dilihat dalam cara yang betul kerana yang berbeza bukanlah dari segi
fizikal tetapi keupayaannya disebabkan oleh sesuatu sebab semulajadi atau
kejadian yang diingini. Mereka wajar dinilai kebolehannya berasaskan kelainan
keupayaannya berbeza dengan mereka yang dianggap sempurna. Kerana itu, misalnya
USM mengiktiraf seorang siswi cerebral palsy, Tan Chin Chin sebagai penerima
Pingat Emas Canselor dalam upacara konvokesyen sebagai graduan serba boleh yang
tentunya tidak boleh dibandingkan dengan mereka yang sempurna sepenuhnya dari
segi fizikal.
Malah kejayaan Dr. Muzammil Mohd. Noor
sebagai seorang ahli akademik yang menggunakan kerusi roda menjadi antara
contoh nyata kejayaan mereka yang mempunyai keupayaan berbeza tetapi cemerlang
walaupun semasa kecilnya melalui zaman sukar yang sering diperkecilkan. Baru-baru
ini, seorang warga USM yang juga menggunakan kerusi roda kerana masalah kakinya
meluahkan perasaan sedih dan kecewa kerana ketika memulakan kerjayanya sebagai
seorang kerani melalui pengalaman yang amat sukar. Kedudukan kerusi dan meja,
kediaman di asrama yang tidak sesuai, kesukaran untuk menggunakan mesin ATM
bank dan pelbagai lagi. Namun dengan tekad dan semangatnya yang tinggi
membolehkannya menjejak kaki ke universiti dan menggenggam segulung ijazah.
Kisah-kisah begini menggambarkan betapa kelainan keupayaan bukanlah halangan
untuk berjaya jika kita benar-benar prihatin dengan nasib mereka yang berada di
sekeliling kita.
Mereka sebenarnya hanya berlainan
keupayaan bukannya kurang keupayaan. Ada ketikanya mereka lebih hebat dari kita
yang menganggap diri sempurna. Namun begitu, terdapat alasan tertentu mengapa
terminologi Orang Kurang Upaya digunakan terus, malah diterima pakai oleh
golongan ini sendiri. Terdapat halangan-halangan tertentu yang menyebabkan ia
perlu terus digunakan. Satu kajian tentang kedudukan OKU dalam masyarakat
negara ini telah pun diterbitkan oleh Penerbit USM sebagai rujukan iaitu Work
and Disablity - A Malaysian Scenario oleh Dr. Magdalene Ang yang kini seorang
tenaga pengajar di Labuan School of International Business and Finance, UMS. Masalah
penggunaan terminologi ini juga banyak dibincangkan dalam buku ini sebagai satu
usaha untuk kita lebih memahami tentang kedudukan dan peranan OKU dalam
masyarakat dan negara, termasuk sumbangan besarnya kepada ekonomi negara.
Namun begitu, laporan Pertubuhan Buruh
Antarabangsa (ILO) 2003 menyatakan kira-kira 200 juta OKU di rantau Asia
Pasifik yang tidak berpeluang untuk mendapat pekerjaan, manakala laporan lain
pada 2005 pula menyebut walaupun mendapat peluang pekerjaan sebahagian besarnya
di bawah lebih rendah dari sepatutnya. Namun, di negara kita, pelbagai usaha
dibuat untuk membantu mereka dan diberikan pengiktirafan yang sangat tinggi.
Malah Perdana Menteri dalam beberapa kenyataannya menyebut betapa pentingnya
kita keluar dari paradigma yang ada terhadap OKU. Mungkin kita juga tidak
pernah terniat untuk memencilkan atau menidakkan hak OKU. Namun, sampai masanya
sama ada institusi pengajian dari sekolah sehinggalah ke universiti, organisasi
dan institusi lain termasuk industri melihat hal ini dengan teliti.
Perkara-perkara yang kita anggap kecil dan mudah mungkin tidak bagi mereka.
Asrama pelajar juga harus melihat dan
memberikan sokongan kepada mereka yang masih belajar dari awal mungkin.
Kumpulan-kumpulan sokongan daripada pelbagai kelompok harus melihatnya dengan
serius. Walaupun pelbagai dorongan, kemudahan dan insentif diberi, yang utama
adalah kesungguhan menyediakannya dan menghulurkan bantuan secara berterusan. Penggunaan
terminologi Orang Kelainan Upaya barangkali mengungkapkan penghormatan dan
kekuatan diri yang berlainan yang sekali gus berkemungkinan memberikan satu
persepsi baru yang lebih bermakna kepada OKU. Kita perlu mengiktiraf insan
istimewa ini sebagai berlainan keupayaannya, bukannya kurang keupayaannya. Ia
juga mengungkapkan hasrat untuk kita lebih menghargai golongan ini dan melihat
keperluan mereka yang sebenarnya. Kita harus merasai bagaimana kesukaran dan kepayahan
yang dilalui apatah lagi dengan stigma serong sesetengah kita terhadap
kemampuan sebenar mereka.
Bakat yang ada ada pada mereka harus
dimanfaatkan dan kitalah yang harus melakukannya. Buku tulisan Dr. Magdalene
Ang adalah pembuka mata kita terhadap nasib mereka di negara ini. Lebih banyak
rujukan dan dokumentasi kisah mereka harus diusahakan agar masyarakat dapat
benar-benar menghayati dan lebih prihatin. Terminologi Orang Kelainan Upaya
barangkali dapat membantu untuk kita memberikan kelainan persepsi dan pemikiran
terhadap mereka yang boleh kita ketengahkan, namun jika ada kesukaran dan
halangan, gunalah apa jua terminologi yang dapat membantu mengangkat mereka ke
tahap yang sewajarnya, walaupun Orang Kurang Upaya yang telah kita guna sekian
lama.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
23 Ogos 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan