Rencana ini ditulis oleh :
PROF DATUK DR. OMAR OSMAN
Naib Canselor Universiti Sains
Malaysia
Mengurus pengajian tinggi pada abad
kedua puluh satu memerlukan kesepaduan tindakan dalam kalangan pengurus dan
pentadbir akademik, para akademia dan siswa-siswi sebagai satu komponen utama
yang ada di universiti, di samping mengiktiraf bakat di universiti sebagai
tonggak kritikal institusi. Universiti perlu terus hidup dalam dunia ilmu yang
berkembang tanpa melupakan acuan tersendiri sebuah negara bangsa dan memastikan
kampus universiti terus bersemarak dengan aktiviti keilmuan dan wacana-wacana
yang berupaya memajukan pemikiran dan perdebatan ilmu. Kepelbagaian dalam
pemikiran dan disiplin ilmu sejak dahulu, menjadikan universiti begitu rencam,
bukan hanya kerana manusia dan bakat yang ada adalah pelbagai, tetapi juga
pemegang-pemegang taruh yang memberikan harapan besar dalam membentuk masa
depan negara dan sumber manusianya, memperkasakan siswa-siswi dengan ilmu dan
sahsiah diri serta pada masa yang sama menjadikan universiti sebagai institusi
ilmu yang berupaya melakukan perubahan terhadap masa hadapan negara dan bangsa
sebagai sebahagian daripada komuniti dunia.
Selain daripada itu, universiti perlu
seimbangkan antara idealisme ilmu yang sering menjadi pegangan para akademia
serta penting kepada pemajuan kritikal minda dengan realiti kehidupan
masyarakat, bersikap realistik dan mampu memindahkan ilmu kepada masyarakat
yang memerlukan pemboleh ubah perubahan. Malah terminologi libatsama masyarakat
atau community engagement menjadi satu perkara utama pada masa ini bagi
memastikan universiti sentiasa relevan dengan kehendak dan keperluan negara.
Bukan sahaja masyarakat, malah industri yang menjadi pemain besar dalam ekonomi
negara dan dunia perlu dilibat sama sebagai sebahagian daripada proses keilmuan
universiti. Di samping modaliti libat sama masyarakat dianggap penting untuk
pemindahan ilmu kepada masyarakat, penerokaan modaliti baru untuk perpindahan
juga perlu di terokai. Contohnya memindahkan kepada masyarakat melalui industri
atau institusi dalam komuniti seperti koperasi dan pertubuhan sukarela lain
yang bergerak sama untuk perubahan masyarakat.
Selain melihat kepada kaedah dan
metodologi perpindahan ilmu, isu asal tujuan universiti pula timbul. Timbul
persoalan dan keraguan, adakah universiti makin lari daripada prinsip asas
keilmuannya dalam proses penjanaan dan pemerkasaan ilmu sesuai dengan
universaliti atau kesejagatan yang perlu dipertahankannya, usaha
mentransformasikan kehidupan masyarakat melalui ilmu dan sebagainya sedangkan
pada masa yang sama perlu pula melihat sisi lain ilmu untuk aplikasi secara
langsung, apatah lagi berdikari dalam mencari dana untuk menampung kos yang
makin meningkat naik. Hakikatnya ialah universiti bukan lagi menara gading yang
terpisah dan terasing yang begitu sukar untuk didekati, sebaliknya perlu diubah
menjadi menara ilmu yang mencambah mekarkan proses mencari kebenaran dalam
pelbagai disiplin ilmu dan mengembang serta memajukannya dalam konteks
keilmuan.
Universiti dan pengajian tinggi perlu
dipertahankan prinsip asas peranannya dalam mempertahankan kekuatan ilmunya,
namun pada masa yang sama komuniti pengajian tinggi perlu sedar dan memahami
bahawa kedua-dua proses keilmuan dalam konteks pembangunan ilmu dan libat sama
masyarakat mahu pun industri perlu berjalan seiring kerana sifatnya bukanlah
statik tetapi dinamik seiring dengan perubahan masa. Asasnya ilmu perlu
dipindahkan kepada masyarakat walau apa pun modalitinya. Di sini jugalah timbul
cabaran untuk pengurus dan pentadbir universiti agar lebih kreatif dan inovatif
dalam melaksanakan tanggungjawabnya dan berdaya saing dalam konteks global.
Malah bagaimana universiti dan pengajian tinggi perlu meneruskan tradisi
memimpin bukan sekadar dipimpin dan memastikannya terus relevan dalam menangani
dan menghadapi arus perubahan global.
Universiti-universiti kita juga
bergerak bersama sebagai satu pasukan yang berwibawa dan dihormati,
berintegriti tinggi dan disegani, bersedia dengan idea dan pemikiran baru yang
segar malah juga meneroka penemuan-penemuan baru bagi menghadapi kecanggihan
teknologi yang ada secara bersama atas nama negara, walau pun boleh bersaing
dalam konteks tempatan dalam hal-hal yang tertentu. Ini bermakna kita bergerak
sama ke puncak, saling membantu dalam pelbagai bidang kekuatan dan kepakaran
atas nama satu negara. Sama seperti satu pasukan yang melakukan kayuhan ke
puncak, ia perlu persediaan rapi. Orang yang mengayuh perlukan persediaan
minda, fizikal dan mental, manakala basikal yang dikayuh harus dalam keadaan
yang sempurna dengan mereka yang mempunyai kepakaran bersedia membantu jika ada
masalah ketika kayuhan dan dalam perjalanan.
Pasukan sokongan sangat penting untuk
pastikan tidak ada yang tertinggal atau ditinggalkan. Malah, apabila berada di
puncak pula, perlu bersyukur dan jangan cuba menjadi wira tunggal dan berlagak
hebat kerana dalam masa sedetik, kita boleh terhumban seorang. Sama ada
pengajian tinggi dalam konteks sebuah universiti mahu pun sebuah negara
pengalaman berkayuh ke puncak dalam satu pasukan ini penting untuk dihayati.
Pengajian tinggi negara dan universiti kita tidak boleh lagi bergerak
berseorangan secara silo tetapi berkongsi kepakaran antara disiplin yang ada
untuk saling mengukuhkan antara satu sama lain. Kepimpinan universiti perlu
bersatu hati dalam menentukan arah tujunya pada masa hadapan. Pertanyaan
seorang profesor dalam satu bengkel yang diadakan baru-baru ini, adakah kita syok
sendiridengan ilmu kita atau benar-benar memenuhi keperluan masyarakat,
pemegang taruh dan juga siswa-siswi yang ada, adalah pernyataan jujur dalam
memastikan universiti dan pengajian tinggi negara berada pada landasan yang
sewajarnya.
Ini bukan bemakna kita menidakkan
sumbangan besar universiti selama ini, namun kita perlu menilai dan menetapkan
arah sebenarnya pada masa hadapan. Universiti dan pengajian tinggi tidak
terkecuali dari akauntabiliti, sama seperti kedudukannya apabila autonomi yang
menjadi kata magis pengajian tinggi diberi kepada universiti oleh kerajaan.
Autonomi adalah satu keperluan dan kemestian dalam mempertahanan kebebasan
akademia yang menjadi perjuangan pelbagai pihak apabila menyentuh tentang
kredibiliti universiti. Namun kita perlu sedar, kebergantungan kepada dana awam
menyebabkan agak sukar autonomi sebenar dinikmati sepenuhnya walau pun
kebebasan membuat keputusan terhadap beberapa perkara asas sudah banyak diberi.
Begitu juga dengan ekosistem lain dalam penyelidikan dan inovasi mahu pun
akademik yang telah sedia ada untuk dilakukan penambahbaikan dan keberhasilan
yang dapat memperkasakan proses keilmuan dan penyampaian.
Perkara utama sekarang ialah bagaimana
untuk pengurus dan pentadbir universiti dan pengajian tinggi dapat menggunakan
segala sumber yang ada dengan kreatif dan inovatif untuk terus melakukan
perubahan, menjadi pemimpin ilmu dan pemimpin perubahan, berdaya saing,
berupaya mempertahan dan menjadikan universiti benar-benar menara ilmu,
berintegriti tinggi, siswa-siswi yang passionate kepada ilmu dan pada masa yang
sama mengeluarkan siswazah yang mampu berfikir dan melakukan perubahan dengan
menggunakan ilmunya sekaligus mendorong libat sama semua pihak termasuk
industri dan masyarakat bagi menggalas hasrat yang sama. Pengajian tinggi juga
memerlukan perubahan terhadap sistem dan proses pengajaran dan pembelajaran,
arah tuju penyelidikan dan inovasi serta bagaimana universiti meletak
kedudukannya agar terus relevan dalam agenda pembangunan nasional, masyarakat,
industri dan penerokaan di peringkat dunia dan antarabangsa. Juga bagaimana
untuk kita melihat sumber sedia ada yang boleh digemblengkan seramai mungkin di
dalam insitusi dan di luar institusi serta dalam kalangan pemegang taruh.
Sinergi kesemua elemen yang ada amat penting dalam menghadapi cabaran yang ada
pada masa hadapan.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
22 Ogos 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan