Rencana ini ditulis oleh :
ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan
Kewangan,
Pusat Pengajian Perakaunan dan
Felo Penyelidik Institut Penyelidikan
Pengurusan dan Perniagaan,
Kolej Perniagaan, Universiti Utara
Malaysia.
Sememangnya isu harga rumah yang
meningkat keterlaluan dewasa ini menjadi isu paling menjadi perhatian bagi
rakyat selain kos sara hidup yang semakin tinggi. Bajet 2013 yang bakal
diumumkan kelak oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka
memberi tumpuan pada isu harga rumah yang amat menekan rakyat. Pengumuman Bajet
2013 diharap melibatkan strategi-strategi holistik bagi menangani isu ini.
Sebelum ini, kerajaan mengumumkan Program Perumahan Rakyat 1Malaysia, namun
program ini masih belum cukup untuk menangani isu ini secara menyeluruh.
Ditambah dengan isu kenaikan harga simen baru-baru ini bakal melonjakkan lagi
harga rumah. Kerajaan tidak boleh membiarkan isu ini berlarutan kerana ia boleh
memudaratkan rakyat dan ekonomi negara untuk jangka masa panjang. Tindakan
drastik dan berani tetapi berhemah perlu dilakukan.
Oleh kerana rumah merupakan barangan
keperluan adalah wajar kerajaan menjadikan barangan binaan rumah sebagai harga
kawalan dan tidak boleh membiarkan pengilang menguasai pasaran harga barang
binaan. Simen, besi dan kayu wajar dijadikan barangan kawalan dan tidak boleh
dinaikkan sewenang-wenangnya. Umum mengetahui, pasaran barangan binaan
perumahan dikawal oleh sebilangan pengilang dan ini mewujudkan keadaan kartel.
Mereka ini akan menggunakan kuasa kartel untuk kepentingan diri sendiri.
Justeru, tiada cara lain kecuali mengawal harga barangan binaan perumahan. Kerajaan
juga wajar mengawal harga tanah agar tidak dimanipulasikan oleh spekulator.
Meskipun cara ini seolah-olah kerajaan mengambil pendekatan campur tangan dalam
pasaran hartanah, namun sebenarnya pendekatan ini adalah pendekatan terbaik.
Usah dikhuatiri desakan-desakan
pengilang kartel mahupun spekulator hartanah. Mereka telah banyak mengaut
keuntungan daripada perjualan hartanah di Malaysia. Sudah tiba masanya,
kerajaan memikirkan kepentingan rakyat berbanding mereka yang hanya mahu
mengaut keuntungan. Antara pendekatan terbaik untuk mengekang spekulator
hartanah adalah dengan mengharamkan sama sekali agensi jualan rumah. Rumah
hanya boleh dibeli secara terus melalui pemaju perumahan mahupun pemilik rumah
tersebut bagi rumah yang telah diduduki. Selama ini, agensi jualan rumah akan
cuba mengaut keuntungan daripada jualan rumah dan akhirnya jika rantaian ini
berterusan, harga rumah akan semakin meningkat. Bagi mengekang spekulasi harga
rumah, syarat ketat perlu dikenakan terhadap pembeli yang telah membeli rumah
melebihi dua buah. Sebagai contoh, mereka termasuklah bukan warganegara
Malaysia tidak boleh sama sekali menjual hartanah untuk tempoh 10 tahun dan
cukai keuntungan hartanah dikenakan kepada mereka dua kali ganda lebih tinggi
berbanding kadar cukai yang dikuatkuasakan sejak 1 Januari 2010.
Syarat ketat juga patut dikenakan
kepada pembeli rumah. Bagi rumah yang berharga RM150,000 ke bawah, hanya
pembeli bergaji RM4,000 sebulan sahaja layak membelinya. Bagi harga RM150,000
sehingga RM500,000, kelompok rakyat yang layak membelinya adalah golongan yang
berpendapatan RM4,001 sehingga RM8,000 sebulan. Selebihnya iaitu berharga
RM500,000 ke atas khas untuk yang berpendapatan RM8,000 sebulan ke atas. Projek
perumahan RM500,000 ke bawah mestilah dijaga kualitinya meskipun khas untuk
golongan berpendapatan sederhana ke bawah. Bagi pembeli bukan warganegara
Malaysia, kerajaan perlu mengehadkan peratusan bilangan mereka yang memiliki
rumah. Ada di kalangan mereka berniat menjualnya kembali selepas membelinya
dalam beberapa tempoh pegangan hartanah tersebut. Rumah tidak boleh dijual
kepada mereka sewenang-wenangnya kerana ada di antara mereka mampu membeli
rumah di Malaysia kerana tukaran wang asing daripada pendapatan mereka di
negara asal lebih tinggi berbanding Ringgit Malaysia.
Selain itu, pemaju perumahan pula
perlu diwajibkan sekurang-kurangnya membina 80 peratus projek perumahan yang
berharga RM500,000 ke bawah, manakala selebihnya untuk projek perumahan
berharga RM500,000 sesuai dengan 80 peratus rakyat Malaysia berpendapatan
sederhana ke bawah. Di samping itu, kerajaan perlu mengenakan syarat dengan
mengurangkan subkontraktor yang membina rumah agar tiadanya kenaikan harga
rumah kerana setiap subkontraktor ingin mengambil keuntungan lebih bagi setiap
projek perumahan. Masalahnya, setiap subkontraktor ini mengambil untung
melampau dan akhirnya pembeli akan dikenakan harga lebih tinggi oleh pemaju
perumahan berbanding hanya beberapa sahaja subkontraktor yang membina rumah.
Malahan, pendekatan ini akan mengurangkan risiko rumah yang dibina tidak
berkualiti apabila subkontraktor mengambil untung menyebabkan mereka membina
rumah sambil lewa.
Pendekatan terakhir adalah dengan
memperluaskan PR1MA ke seluruh negara secepat mungkin dan tidak perlu menunggu
sehingga tahun depan barulah projek perumahan kos sederhana dibina. Itupun
tumpuan projek bermula di Lembah Klang sedangkan negeri-negeri lain seperti
Terengganu dan Kedah juga mengalami peningkatan harga rumah yang amat tinggi
sekali. Sebagai contoh, harga rumah berkembar di Terengganu pun sudah melebihi
RM500,000 sebuah, justeru PR1MA perlu disegerakan di seluruh negara sebagaimana
kerajaan berjaya memperluaskan Kedai Rakyat 1Malaysia ke seluruh negara.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
24 Ogos 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan