JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



24 Ogos 2012

ISU SOSIAL : HARGA RUMAH MELAMBUNG DI LUAR KAWALAN


Rencana ini ditulis oleh :
ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan,
Pusat Pengajian Perakaunan dan
Felo Penyelidik Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan,
Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia.


Sememangnya isu harga rumah yang meningkat keterlaluan dewasa ini menjadi isu paling menjadi perhatian bagi rakyat selain kos sara hidup yang semakin tinggi. Bajet 2013 yang bakal diumumkan kelak oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka memberi tumpuan pada isu harga rumah yang amat menekan rakyat. Pengumuman Bajet 2013 diharap melibatkan strategi-strategi holistik bagi menangani isu ini. Sebelum ini, kerajaan mengumumkan Program Perumahan Rakyat 1Malaysia, namun program ini masih belum cukup untuk menangani isu ini secara menyeluruh. Ditambah dengan isu kenaikan harga simen baru-baru ini bakal melonjakkan lagi harga rumah. Kerajaan tidak boleh membiarkan isu ini berlarutan kerana ia boleh memudaratkan rakyat dan ekonomi negara untuk jangka masa panjang. Tindakan drastik dan berani tetapi berhemah perlu dilakukan.

Oleh kerana rumah merupakan barangan keperluan adalah wajar kerajaan menjadikan barangan binaan rumah sebagai harga kawalan dan tidak boleh membiarkan pengilang menguasai pasaran harga barang binaan. Simen, besi dan kayu wajar dijadikan barangan kawalan dan tidak boleh dinaikkan sewenang-wenangnya. Umum mengetahui, pasaran barangan binaan perumahan dikawal oleh sebilangan pengilang dan ini mewujudkan keadaan kartel. Mereka ini akan menggunakan kuasa kartel untuk kepentingan diri sendiri. Justeru, tiada cara lain kecuali mengawal harga barangan binaan perumahan. Kerajaan juga wajar mengawal harga tanah agar tidak dimanipulasikan oleh spekulator. Meskipun cara ini seolah-olah kerajaan mengambil pendekatan campur tangan dalam pasaran hartanah, namun sebenarnya pendekatan ini adalah pendekatan terbaik.

Usah dikhuatiri desakan-desakan pengilang kartel mahupun spekulator hartanah. Mereka telah banyak mengaut keuntungan daripada perjualan hartanah di Malaysia. Sudah tiba masanya, kerajaan memikirkan kepentingan rakyat berbanding mereka yang hanya mahu mengaut keuntungan. Antara pendekatan terbaik untuk mengekang spekulator hartanah adalah dengan mengharamkan sama sekali agensi jualan rumah. Rumah hanya boleh dibeli secara terus melalui pemaju perumahan mahupun pemilik rumah tersebut bagi rumah yang telah diduduki. Selama ini, agensi jualan rumah akan cuba mengaut keuntungan daripada jualan rumah dan akhirnya jika rantaian ini berterusan, harga rumah akan semakin meningkat. Bagi mengekang spekulasi harga rumah, syarat ketat perlu dikenakan terhadap pembeli yang telah membeli rumah melebihi dua buah. Sebagai contoh, mereka termasuklah bukan warganegara Malaysia tidak boleh sama sekali menjual hartanah untuk tempoh 10 tahun dan cukai keuntungan hartanah dikenakan kepada mereka dua kali ganda lebih tinggi berbanding kadar cukai yang dikuatkuasakan sejak 1 Januari 2010.

Syarat ketat juga patut dikenakan kepada pembeli rumah. Bagi rumah yang berharga RM150,000 ke bawah, hanya pembeli bergaji RM4,000 sebulan sahaja layak membelinya. Bagi harga RM150,000 sehingga RM500,000, kelompok rakyat yang layak membelinya adalah golongan yang berpendapatan RM4,001 sehingga RM8,000 sebulan. Selebihnya iaitu berharga RM500,000 ke atas khas untuk yang berpendapatan RM8,000 sebulan ke atas. Projek perumahan RM500,000 ke bawah mestilah dijaga kualitinya meskipun khas untuk golongan berpendapatan sederhana ke bawah. Bagi pembeli bukan warganegara Malaysia, kerajaan perlu mengehadkan peratusan bilangan mereka yang memiliki rumah. Ada di kalangan mereka berniat menjualnya kembali selepas membelinya dalam beberapa tempoh pegangan hartanah tersebut. Rumah tidak boleh dijual kepada mereka sewenang-wenangnya kerana ada di antara mereka mampu membeli rumah di Malaysia kerana tukaran wang asing daripada pendapatan mereka di negara asal lebih tinggi berbanding Ringgit Malaysia.

Selain itu, pemaju perumahan pula perlu diwajibkan sekurang-kurangnya membina 80 peratus projek perumahan yang berharga RM500,000 ke bawah, manakala selebihnya untuk projek perumahan berharga RM500,000 sesuai dengan 80 peratus rakyat Malaysia berpendapatan sederhana ke bawah. Di samping itu, kerajaan perlu mengenakan syarat dengan mengurangkan subkontraktor yang membina rumah agar tiadanya kenaikan harga rumah kerana setiap subkontraktor ingin mengambil keuntungan lebih bagi setiap projek perumahan. Masalahnya, setiap subkontraktor ini mengambil untung melampau dan akhirnya pembeli akan dikenakan harga lebih tinggi oleh pemaju perumahan berbanding hanya beberapa sahaja subkontraktor yang membina rumah. Malahan, pendekatan ini akan mengurangkan risiko rumah yang dibina tidak berkualiti apabila subkontraktor mengambil untung menyebabkan mereka membina rumah sambil lewa.

Pendekatan terakhir adalah dengan memperluaskan PR1MA ke seluruh negara secepat mungkin dan tidak perlu menunggu sehingga tahun depan barulah projek perumahan kos sederhana dibina. Itupun tumpuan projek bermula di Lembah Klang sedangkan negeri-negeri lain seperti Terengganu dan Kedah juga mengalami peningkatan harga rumah yang amat tinggi sekali. Sebagai contoh, harga rumah berkembar di Terengganu pun sudah melebihi RM500,000 sebuah, justeru PR1MA perlu disegerakan di seluruh negara sebagaimana kerajaan berjaya memperluaskan Kedai Rakyat 1Malaysia ke seluruh negara.

Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
24 Ogos 2012

Tiada ulasan: