JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



17 Mei 2010

PANDANGAN CIKGU ZUL : MURID MALAS, GURU RAJIN

Masalah ini berlaku di bandar dan luar bandar, di sekolah rendah dan di sekolah menengah, di sekolah berasrama penuh mahu pun sekolah harian sehingga ke sekolah teknik sekalipun. Semua guru terpaksa berhadapan dengan semua ini.

Punca utama memang ibu bapa. Mereka sebagai orang yang paling dekat dengan anak-anak mereka sewajarnya menerapkan nilai dan budaya belajar dalam diri anak-anak sedari kecil lagi. Masalahnya, ibu bapa pada hari ini (termasuk golongan guru sendiri) terlalu sibuk dengan urusan seharian, didikan hanya disampaikan melalui kata-kata dan pesanan sahaja tetapi tidak pernah mengambil tahu hal-hal anak-anak mereka. Kerenggangan hubungan ini menyebabkan anak-anak leka dibuai pelbagai permainan teknologi moden yang semakin banyak di pasaran dan mengabaikan pelajaran. Sebilangan mereka hidup dibuai kemewahan menyebabkan mereka tidak tahu azab derita serta duka sengsara tanpa pelajaran di masa hadapan. Bagi anak-anak pedalaman pula situasi lebih kurang sama berlaku, kesedaran tentang pentingnya pelajaran untuk masa depan yang cemerlang terlalu kurang. Bagi saya segala-galanya kena bermula dari rumah termasuklah dalam usaha kita mengatasi masalah disiplin di sekolah. Ibu bapa harus sedar, apabila mereka mengabaikan setiap aspek dalam mendidik anak-anak mereka maka sukar bagi pihak sekolah memperbetul tingkahlaku mereka apabila masuk ke bangku sekolah. Buktinya, anak-anak yang dijaga dengan baik oleh ibu bapa mereka maju dan cemerlang dalam bidang akademik. Tidak disuruh belajar oleh guru pun mereka belajar sendiri. Ini merupakan suatu budaya yang perlu disemai sedari kecil dalam kalangan anak-anak.

Punca kedua, sindrom malas yang keterlaluan. Ini merupakan suatu penyakit yang tiada penawarnya dan guru kena sedar akan hakikat ini tanpa menyalahkan pelajar itu kaum apa atau bangsa apa. Anak-anak pedalaman khususnya bukan sahaja tiada kesedaran tentang pentingnya pelajaran tetapi mereka juga kurang dorongan, galakkan dan sokongan dari ibu bapa. Semuanya serba kurang dan ketiadaan. Misalannya, jika kita mengajar di sekolah-sekolah ulu seperti SMK Katibas (tempat asal saya) masalah utama pelajar ialah terlalu suka bercinta. Fenomena ini memang betul dan memang berlaku. Dalam hal ini, kreativiti dan inovasi guru amatlah dituntut kerana pelajar-pelajar ini merupakan insan-insan yang daif dan cetek pengetahuan serta tidak berpandangan jauh. Mereka hidup dikelilingi masyarakat yang tidak berdaya saing dan berdaya maju. Mereka hidup dalam ruang lingkup masyarakat yang masih tebal dengan budaya konvensional. Jika guru berputus asa dalam mengambil berat masalah pelajar-pelajar sebegini maka mereka akan terus hanyut dan hanyut dan akhirnya hilang dari arus perdana mendapatkan ilmu pengetahuan yang amat penting bagi mengubah masyarakat mereka. Namun, kita jangan lupa pula situasi ini turut berlak dalam kalangan pelajar-pelajar bandar cuma gaya dan caranya berbeza.

Pada dasarnya, pelajar-pelajar kita pada masa ini memang mencabar untuk dididik sejajar dengan perkembangan arus perdana dunia globalisasi pada masa ini. Apa yang boleh kita lakukan ialah melakukan tugas kita sebagai guru sebaik mungkin dengan penuh amanh dan ikhlas. Mudah-mudahan, mereka akan melihat dan timbul kesedaran dalam diri mereka untuk berubah. Kita tidak boleh berputus asa walaupun jiwa kita parah terluka kerana kita adalah guru dan tanggungjawab kita ialah mendidik serta menyampaikan ilmu. Jika segala usaha yang kita lakukan sudah kita sempurnakan dengan sebaik-baiknya, kita tidak akan berasa bersalah. Percayalah, jika dia tidak sedar hari ini suatu masa nanti dia akan menyesali nasib diri dan akan mengingati kita semula.

Tiada ulasan: