Pada masa yang sama, statistik menunjukkan majoriti remaja menghabiskan sebahagian besar masa mereka di media sosial seperti Instagram, TikTok dan X. Tambahan pula, mereka cenderung mempercayai apa sahaja yang tular dalam talian tanpa melakukan semakan fakta. Implikasi terhadap keupayaan berfikir secara kritis amat ketara kerana pelajar tidak lagi bergantung kepada sumber sahih seperti buku, guru atau saluran berita berautoriti. Sehubungan dengan itu, mereka terdedah kepada manipulasi maklumat dan propaganda media yang mampu membentuk persepsi sesat terhadap isu pendidikan, sosial mahupun politik.
Bertitik tolak daripada hal ini, pengaruh maklumat palsu terhadap kesihatan mental juga tidak boleh dipandang ringan. Misalnya, penyebaran maklumat berunsur fitnah atau buli siber boleh menyebabkan tekanan emosi yang serius. Dalam nada yang berbeza, maklumat yang bersifat sensasi mengenai gaya hidup mewah atau kecantikan fizikal boleh mengundang rasa rendah diri dan keinginan untuk meniru tingkah laku negatif. Natijahnya, remaja mudah terjebak dalam perlumbaan sosial maya yang tidak sihat semata mata untuk mendapatkan perhatian dan pengiktirafan melalui jumlah like atau followers.
Selain itu, fenomena viral culture yang semakin menular turut menggalakkan pelajar berkongsi kandungan tanpa memahami konteks. Jika dibandingkan dengan generasi terdahulu yang bergantung kepada komunikasi bersemuka, generasi muda hari ini lebih senang berinteraksi secara digital. Maka mereka kurang terdedah kepada disiplin komunikasi yang beretika. Perbuatan berkongsi maklumat palsu atau sensitif bukan sahaja menjejaskan reputasi individu, bahkan boleh mencetuskan kegelisahan sosial. Seperkara lagi, tindakan tersebut bertentangan dengan nilai moral serta prinsip kesantunan yang sepatutnya diamalkan sejak di bangku sekolah.
Tambahan pula, dari sudut pendidikan, pelajar yang sering terdedah kepada maklumat tidak berasas sukar membina kemahiran berfikir aras tinggi. Kesan jangka panjangnya, mereka mungkin gagal menilai kebenaran sesuatu isu atau menyelesaikan masalah kompleks. Lanjutan daripada itu, guru berhadapan cabaran dalam membimbing pelajar untuk membezakan antara fakta dan pendapat. Bak kata peribahasa Melayu, “kerana mulut badan binasa”, begitu jugalah kerana jari yang menekan share, maruah dan masa depan boleh tergadai.
Sebagai contoh, terdapat kes pelajar yang menyebarkan khabar angin mengenai keselamatan sekolah sehingga mencetuskan panik dalam kalangan ibu bapa. Satu cara untuk mengatasi situasi ini adalah dengan memperkenalkan pendidikan literasi maklumat dalam kurikulum sekolah. Antara contoh intervensi ialah mengajar pelajar untuk menggunakan portal semakan fakta, menilai kesahan sumber berita serta memahami akibat undang undang penyebaran maklumat palsu.
Di samping itu, peranan ibu bapa turut penting dalam memantau aktiviti media sosial anak anak mereka. Lebih lebih lagi, ibu bapa perlu menjadi teladan dalam mengamalkan etika digital yang betul. Pada masa yang sama, pihak sekolah boleh menganjurkan bengkel kesedaran mengenai keselamatan siber dan pengurusan maklumat. Begitu juga dengan kerjasama bersama agensi kerajaan atau pakar teknologi untuk memberi ceramah tentang risiko undang undang apabila menyebarkan maklumat palsu.
Seterusnya, pendekatan pendidikan berbentuk praktikal seperti simulasi kes berita palsu boleh diadakan bagi membantu pelajar memahami kesan tindakan mereka dalam ruang digital. Selain itu, elemen pendidikan sivik digital boleh diserapkan dalam aktiviti kokurikulum agar pelajar tidak hanya celik teknologi, tetapi juga celik etika. Akhir sekali, penggunaan teknologi kecerdasan buatan dalam penapisan kandungan boleh dimanfaatkan, walaupun pengawasan berasaskan nilai dan karakter tetap perlu diberikan keutamaan.
Sebelum mengakhiri wacana ini, harus ditekankan bahawa media sosial bukanlah musuh utama, sebaliknya penggunaannya yang tidak berhemah menjadi punca utama permasalahan. Oleh hal yang demikian, penyebaran maklumat palsu tidak harus ditangani dengan sekatan semata mata, tetapi melalui pendidikan nilai, pemantauan bijaksana dan penguatkuasaan yang berkesan. Pelajar wajar dididik untuk meneliti sesuatu maklumat sebelum berkongsi dan memahami akibat jangka panjang setiap tindakan digital mereka.
Kesimpulannya, budaya menekan like dan share tanpa mempertimbangkan kesan boleh merosakkan generasi muda daripada sudut emosi, intelek dan sosial. Maka setiap pihak iaitu pendidik, ibu bapa, komuniti dan kerajaan perlu berganding bahu membentuk pelajar yang mampu menilai, menganalisis serta mengamalkan etika digital dengan penuh tanggungjawab. Sehubungan dengan itu, usaha pendidikan berterusan perlu dilaksanakan agar generasi masa depan tidak hanya menjadi pengguna teknologi, tetapi juga pewaris intelektual yang mampu menggunakan maklumat untuk membawa kemajuan kepada negara. Tuntasnya, pelajar harus diajar bukan sekadar bagaimana untuk berkongsi maklumat, tetapi mengapa mereka harus berfikir sebelum melakukannya.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan