Rencana ini ditulis
oleh :
Tan Sri Alimuddin
Mohd. Dom
Ada yang bertanya
kepada saya jika kreativiti dan inovasi penting dalam pendidikan, mengapa ia
tidak dijadikan sebagai mata pelajaran dan kurikulumnya diajar dalam bilik
darjah. Jawapannya, kreativiti dan inovasi tidak boleh diajar tetapi ia boleh
diterap secara tidak langsung melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
dilakukan secara terancang. Dengan kata lain apa sahaja mata pelajaran
kedua-dua elemen itu boleh diajar oleh guru melalui pendekatan pengajaran yang
berpusat kepada murid atau student centre. Pengajaran berpusat kepada murid
maksudnya pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan secara dua hala iaitu guru
mengajar dan murid belajar. Guru dikehendaki sentiasa mencabar keupayaan
berfikir muridnya dengan menggunakan pelbagai teknik mengajar dan alat bantu
pengajaran yang menarik minat murid.
Mempelbagaikan
aktiviti pembelajaran seperti kuiz, forum, syarahan, bahas, membuat projek,
kerja berkumpulan dan tugasan luar bilik darjah sangat digalakkan. Aktiviti
tersebut akan menggalakkan murid berfikir, berbincang, membuat rujukan,
menyediakan nota dan menghasilkan tugasan tersebut. Ini akan menggalakkan
percambahan idea dan dapatan baru yang melibatkan unsur-unsur kreativiti dan
inovasi di kalangan murid. Sesungguhnya murid yang kreatif dan inovatif akan
menjadi seorang yang sentiasa berfikir, ingin mencipta, bercita-cita besar,
berani dan yakin kepada diri sendiri. Inilah ciri-ciri murid yang perlu kita
lahirkan untuk menjadi warganegara bagi menghadapi cabaran masa depan terutama
dalam memasuki era 2020. Bagi menanganinya tidak menghairankan mengapa kerajaan
berbelanja besar dalam Bajet 2013 untuk pendidikan.
Di samping itu
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberi peruntukan tambahan
sebanyak RM500 juta kepada Kementerian Pelajaran bagi melaksanakan aktiviti
latihan guru yang berfokus kepada kemahiran berfikir aras tinggi atau high
order thinking skills. Apakah sebenarnya definisi kreativiti dan inovasi itu.
Kreativiti ialah suatu bentuk proses pemikiran yang mendorong mengeneralisasi
idea baru. Ia melibatkan kombinasi antara idea baru dan idea lama yang diproses
semula, membuat pemilihan dan menukar ganti menjadi suatu yang baru. Sementara
itu, inovasi pula merupakan suatu idea, amalan atau objek yang dianggap baru
dan yang lebih baik. Inovasi dihasilkan oleh manusia kreatif yang dapat membina
trend baru dan menggunakan peluang maksimum walaupun dalam ekosistem yang
banyak persaingan.
Sebagai contoh jika
dulu penggunaan telefon bimbit hanya sebagai alat perhubungan tetapi kini
melalui inovasi ia digunakan sebagai alat hiburan, internet, kamera, penyampai
maklumat, memberi pandu arah perjalanan dan membuat pelbagai pengiraan. Guru memainkan
peranan penting bagi menerapkan kedua-dua elemen dalam pengajaran mereka.
Sebagai penyampai ilmu guru perlulah memiliki kemahiran tinggi bagi melakukan
transformasi dalam menjana minda murid agar menjadi lebih dinamik. Mempunyai
kemahiran sedemikian akan menjadikan guru berada di tahap teratas dan akan
disanjung oleh muridnya. Kualiti guru sedemikian akan membolehkan muridnya
menguasai berbagai kemahiran lain seperti berfikir aras tinggi, penyelesaian
masalah, berkomunikasi dan berkolaborasi dengan baik.
Peranan pengurusan
sekolah tidak kurang pentingnya dalam merealisasikan elemen kreativiti dan
inovasi dalam kalangan warganya. Dengan perkataan lain pengurusan sekolah juga
mesti kreatif dan inovatif agar menjadi organisasi pembelajaran yang bermaklumat,
menggalakkan pengembangan pengetahuan baru, berbudaya saintifik, penggunaan
teknologi serta ICT secara meluas dan penggunaan tenaga sumber secara maksimum.
Pengetua dan Guru Besar bersama pengurusan tertinggi di sekolah
bertanggungjawab bagi mencetuskan budaya kreativiti dan inovasi sama ada di
kalangan guru atau murid. Sekolah mestilah menjadi institusi yang menggalakkan
tercetusnya pendapat dan idea baru. Bagi mewujudkan suasana tersebut sekolah
perlu mengurangkan kerenah birokrasi dalam pengurusan dan memberi ruang
kebebasan berkarya kepada warganya.
Pihak pengurusan juga
perlu menjadikan iklim sekolah yang sentiasa ceria, bersih, kemas dan
bermaklumat. Sikap terbuka, mesra dan berperanan sebagai penyelesai masalah
akan menjadikan guru dan murid merasa gembira dan selamat semasa mengikuti
aktiviti pembelajaran. Bagi mewujudkan suasana sedemikian pengurusan sekolah
perlulah memastikan berlaku sistem komunikasi dua hala, pengaliran maklumat
lebih demokratik, stail kepimpinan yang berhemah dan pembangunan insan yang
harmoni. Kepimpinan sekolah hendaklah terdiri daripada mereka yang berkebolehan
dalam menguruskan organisasi pembelajaran. Selain mendapat latihan,
berpengalaman dan pengetahuan yang luas dalam bidang pendidikan mereka perlu
mempunyai dorongan dan komitmen yang kuat bagi membawa perubahan kepada
sekolah.
Perlu ada visi dan
misi, strategi dan perancangan yang baik. Bagi memastikan kejayaan perancangan
tersebut mereka perlu mendapat sokongan dan kerjasama yang padu daripada
seluruh warga sekolah termasuk ibu bapa. Mempunyai ciri budaya sekolah yang
menggalakkan kreativiti dan inovasi akan mendorong semangat belajar yang tinggi
di kalangan murid, mempunyai daya usaha sendiri dan sentiasa berusaha
mengembangkan potensi ke arah yang lebih baik. Dengan bimbingan dan sokongan
guru-guru yang dedikasi, terlatih dan profesional usaha yang dilakukan oleh
murid akan membuahkan kejayaan nanti. Keberkesanan sekolah akan terserlah jika
mereka dapat menggunakan teknologi dan ICT dalam pengurusan dan dalam bilik
darjah. Sebenarnya teknologi tidak dilihat sebagai alat semata-mata tetapi
boleh menjadikan sistem pengurusan lebih efisien dan berkesan.
Penggunaan ICT secara
meluas dapat membina imej baru dalam pengurusan organisasi yang berprestasi
tinggi. Ia akan menjadikan sekolah lebih berdaya saing dan menjadi lebih
produktif. Seperti yang ditegaskan oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin
Yassin, dalam majlis Perhimpunan Khas Guru Malaysia pada 3 November lepas
bahawa; "Guru perlu meneliti semula amalan bilik darjah yang sesuai dengan
ciri serta situasi murid sekarang. ''Kreativiti dan inovasi amat dituntut untuk
melahirkan generasi murid berfikiran kelas pertama dalam abad ke-21 ini untuk
bersaing dalam abad penuh cabaran ini kita tiada pilihan kecuali meningkatkan
keupayaan kreativiti dan inovasi. Dalam senario ini tugas guru semakin
mencabar."
Sumber
Utusan Malaysia
10 Disember 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan