Rencana ini ditulis oleh :
PROF. DATUK OMAR OSMAN
PENULIS ialah Naib Canselor
Universiti Sains Malaysia
Sekarang adalah musim konvokesyen dalam kalangan hampir semua
universiti awam di negara ini sehingga sebulan dua akan datang. Universiti
Sains Malaysia (USM) misalnya baru selesai melahirkan kira-kira 6,000 orang
siswazah dalam pelbagai bidang pada tahun ini. Sehingga kini USM melahirkan kira-kira
110,885 orang siswazah ijazah pertama dan kira-kira 20,000 orang siswazah
ijazah tinggi, satu jumlah besar yang mampu melakukan pelbagai perubahan dalam
masyarakat dan negara. Lalu banyaklah harapan disandarkan kepada siswazah yang
dilahirkan hasil daripada perjuangan mereka yang ingin melihat universiti di
negara ini menghasilkan anak-anak muda yang berilmu untuk faedah nusa dan
bangsa.
Seperti titah Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra
Jamalullail selaku Canselor USM dalam Sidang Pertama Konvokesyen USM, -
''Buktikanlah bahawa para siswazah adalah insan yang benar-benar berilmu dan
berpengetahuan tinggi serta dapat berkongsikan ilmu yang dimiliki bersama orang
lain." Tambah baginda, pastinya seseorang yang berilmu dapat menggunakan
kebijaksanaan dan hikmah dalam memimpin dan para siswazah seharusnya pula dapat
menjadi benih yang amat berkualiti kepada negara, seperti kata orang, kalau
sesuatu benih itu berkualiti, dicampak ke laut menjadi mutiara, dilambung ke
langit menjadi kejora, ditabur di darat menjadi permata yang berharga.
Untuk menjadi permata yang berharga, seseorang itu perlu memahami
hakikat menjadi seorang yang berilmu. Tugas, tanggungjawab dan amanah yang
dipikul oleh orang berilmu adalah berat yang memerlukan kesungguhan dan minat
mendalam kepada apa yang diusahakan. Sama juga dengan kerjaya lain, komitmen
inilah yang akan memastikan sesuatu bidang dan disiplin itu akan dihormati dan
dipandang tinggi jika setiap kita menjaganya dengan baik sebagai maruah dan
amanah yang tidak boleh dipermainkan.
Para siswazah kini memasuki gerbang hidup yang berteraskan ilmu,
bersaing sebagai orang berilmu, bercakap sebagai orang yang lahir dari sebuah
menara ilmu, bertindak dan berfikir dengan fakta dan data sahih yang jelas dan
tepat dan tentunya berpegang teguh dengan nilai-nilai yang dipelajari di
universiti sebagai orang yang berilmu. Dalam budaya kita, tidak ramai yang
menjadikan ilmuan sebagai idola dan pengikut kepada pemikiran besar yang ada.
Sesetengah siswazah tidak pernah kenal pun dengan dekat mereka yang mengajar
dan mendidik di dewan kuliah, bilik tutorial, makmal dan kerja-kerja akademik
lain.
Tidak ramai yang sedar betapa yang mereka kenali ialah sebenarnya
pensyarah, pendidik, penulis kertas kerja untuk dunia akademia dan
memperkayakan ilmu di seluruh ceruk rantau, penyelidik, penghubung dalam libat
sama industri dan masyarakat dan pelbagai lagi. Nama mereka terukir dalam
perpustakaan-perpustakaan utama, jurnal-jurnal akademik terkemuka dan bekerja
bersama ahli-ahli akademik tersohor dunia. Mereka menyelia calon ijazah tinggi
dan sesetengahnya adalah pentadbir dan pengurus yang perlu membahagikan masa
dan memerah pemikiran dalam memastikan tadbir urus universiti berjalan
sempurna.
Hati budi, komitmen dan kesungguhan mereka yang bersengkang mata
untuk meletakkan nama universiti pada kedudukan yang tinggi dan menara ilmu
sentiasa dimuliakan untuk generasi hari muka perlu difahami dan dirasai.
Bebanan dan kesukaran yang mereka hadapi sebagai ahli akademik yang sentiasa
ingin melihat para siswazah menjadi seorang yang berupaya meneruskan
kelangsungan akademia dan ilmu untuk masa hadapan bangsa dan negara perlu
dihargai, seperti mana yang ditunjukkan melalui pelbagai pengiktirafan kerajaan
seperti Majlis Profesor Negara dan Anugerah Akademik Negara. Sebenarnya tidak
ramai yang memahami amanah yang berat yang dipikul oleh para akademia sekarang
ini termasuk untuk memastikan anak-anak muda memahami makna menjadi seorang
yang berilmu dan bertindak sebagai seorang yang berilmu.
Sama seperti seorang guru, para pendidik di universiti turut
terasa kesedihan dan tercalar dengan sikap segelintir anak-anak muda,
siswa-siswi mahu pun para siswazahnya yang bertindak mengikut perasaan,
marah-marah dengan pelbagai perkara, menuding jari sana dan sini dan hanya
menyalahkan segala-galanya kecuali diri sendiri dalam banyak tindakan yang
dapat kita lihat kebelakangan ini, yang jika tidak dibendung akan menjadi
masalah kepada masyarakat dan negara. Tentunya siswazah yang ada sebahagian
besarnya tidak tergolong dalam mereka yang cepat dan mudah lupa dengan apa yang
diperolehi dan dinikmati selama ini. Para siswazah sebagai orang berilmu wajar
bersyukur dengan peluang yang diperolehi, ilmu yang diterokai dan perlu
diteruskan lagi, melalui kemudahan yang ada dan kebebasan yang dinikmati.
Orang berilmu tahu bagaimana untuk bersyukur dan bertindak. Orang
berilmu sentiasa bijaksana dan berhemah dalam tindakan, sentiasa kaya dengan
kasih sayang dan tidak pernah lupa di mana bumi dipijak. Dia tahu tentang makna
akal budi, bijak menggunakan budi bahasa dalam komunikasi dan perundingan,
merendah diri tetapi berpada-pada bukan untuk dibuli, dan dipandang rendah.
Tunjukkan kebijaksanaan dan kearifan dalam usaha memenangi sesuatu perjuangan. Orang
berilmu sentiasa menjadi padi yang makin berisi makin tunduk ke bumi, tidak
memandang rendah orang lain apatah lagi para marhain malah menyanjungi mereka
dan menggunakan ilmunya untuk mengubah nasib dan kehidupan yang ada kerana dia
tahu dan sedar dari mana bermula. Orang berilmu sentiasa berfikir panjang dan
menggunakan kekuatan akal budi dan iman, bukan hanya perasaan dan kekuatan
fizikal.
Ini agaknya seakan-akan retorik dan ideal, namun jika ini pun
tidak mampu dilakukan, maka ilmu pengetahuan yang ada dan pengalaman
bertahun-tahun di universiti selama ini tidak berupaya mengubah siswazah
sepanjang berada di kampus universiti. Fikirkanlah apakah perubahan yang
berlaku selama ini, transformasi diri yang seharusnya menjadikan para siswazah
sebagai generasi berilmu yang lebih matang dan bersedia memasuki dunia yang
luas terbentang. Dalam menghadapi cabaran masa hadapan, orang yang berilmu juga
perlu kuatkan iman dan keyakinan kepada Tuhan. Tidak kira siapa pun, apa jua
pegangan agama dan kepercayaannya, tanpa keyakinan yang kukuh kepada agama,
maka seseorang akan hanya menjadi perahu kecil yang terumbang ambing dipukul
ombak dalam lautan dan pusaran ganas yang akhirnya akan mudah tenggelam dan
lemas.
Seseorang itu akan cepat putus asa dan akan menjadi sebahagian
daripada penambahan statistik mereka yang menghadapi tekanan, penyakit
kemurungan dan sebagainya yang akan mengheret kepada pelbagai masalah lain. Agama
juga mengajar erti keikhlasan seperti pesanan tangan kanan memberi, tangan kira
tidak ketahui. Ikhlas dalam tindakan dan ikhlas juga dalam melakukan perubahan,
biar bermula dengan kecil tetapi sentiasa istiqomah atau konsisten. Agama juga
sentiasa mengajar untuk mensyukuri tiap nikmat yang diperolehi, menjaga baik
hubungan dengan orang seperti aur dengan tebing dan menghargai mereka yang
berjasa kepada kita. Lihat wajah ibu bapa kita. Lihat titisan air mata gembira
mereka yang menyayangi dan berkongsilah suka duka bersama.
Kasih sayang perlu ditunjukkan dan dikongsi dengan hati yang tulus
ikhlas dan tindakan yang jelas. Kasih sayang juga perlukan bukti dan
pengorbanan. Peluklah ibu bapa saudara-saudari dan tunjukkan kasih sayang
sebenar dari hati nurani saudara-saudari. Seseorang yang mencari kebahagiaan
seorang diri tidak akan menemuinya, selagi tidak dizahir dan dikongsikan dengan
orang lain. Kerana itu, dalam mengejar teknologi dan kebendaan yang pantas
berubah, kehendak dan keinginan yang tidak pernah puas dan keghairahan mencapai
kejayaan mengikut ukuran ekonomi, seseorang siswazah yang berilmu harus juga
seimbangkan dengan usaha yang dapat mengisi jiwa dan rohani.
Seperti mana universiti yang menyeimbangkan antara sains dan
teknologi dengan sastera, kemanusiaan, kemasyarakatan dan ilmu seni dan budaya,
begitu jugalah dengan orang berilmu harus bijak mengadunkan dengan baik
kedua-duanya dalam memastikan keupayaannya untuk memimpin dan membawa
masyarakat dan negara untuk mempertahankan apa yang ada dan meningkatkan
kualiti pemikiran dan kehidupan dalam kerangka pembangunan yang holistik pada
masa hadapan.
Sumber
Utusan Malaysia
18 Oktober 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan