Guru akan dijadikan
profesion berprestij dan bertaraf elit, yang hanya mengambil 30 peratus
siswazah paling cemerlang di negara ini, demikian menurut cadangan Rangka
Tindakan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri
Najib Tun Razak hari ini, 11 September 2012, laporan awal tentang rangka
tindakan itu menyatakan bahawa Kementerian Pelajaran akan melaksanakan dengan
ketat standard kemasukan bagi memastikan setiap pengambilan guru pelatih
memenuhi kelayakan akademik minimum yang ditetapkan.
Ini sejajar dengan
satu daripada 11 anjakan yang digariskan di dalam dokumen ke arah
mentransformasikan sistem pendidikan negara – mentransformasikan jawatan guru
agar menjadi profesion pilihan utama. Rangka tindakan awal itu menyatakan
Kementerian Pelajaran akan berganding bahu dengan Institut Pendidikan Guru dan
Kementerian Pengajian Tinggi untuk memastikan kualiti kurikulum dan pensyarah
dinaik taraf bagi melahirkan para guru seperti yang dihasratkan. Ia juga menyatakan
bahawa mulai 2013, beban guru dalam bidang pentadbiran akan diringankan bagi
membolehkan mereka memberi fokus terhadap tugas mengajar.
“Ini akan dicapai
dengan memperkemas dan mempermudahkan proses pengumpulan data dan pengurusan
sedia ada. Sesetengah fungsi pentadbiran juga akan dipindah kepada pusat
perkhidmatan terpusat atau kepada guru khusus pentadbiran di peringkat sekolah.
Malah, guru paling baik mungkin dinaikkan pangkat daripada DG41 kepada DG54
dalam tempoh lebih cepat berbanding tempoh kenaikan pangkat purata sedia ada
iaitu 25 tahun,”
Kementerian Pelajaran
juga bercadang melaksanakan kemajuan kerja berasaskan kecekapan dan prestasi
menjelang 2016, apabila guru diberi penilaian setiap tahun oleh pengetua
masing-masing, dengan inputnya mungkin diberi rakan setugas mereka. Laporan itu
seterusnya berkata guru yang menghadapi masalah untuk mencapai kualiti minimum
pula akan diberi bimbingan sokongan tambahan untuk membantu mereka kembali
berada di landasan sewajarnya.
“Guru yang sering
mencatat prestasi rendah,
walaupun sudah menerima sokongan tambahan,
akan
diberi tugas lain yang mempunyai kaitan
dengan fungsi sekolah seperti
pentadbiran,
pegawai tatatertib atau pengurusan kokurikulum,”
Sumber :
BERNAMA
11 September 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan