Oleh Ruhaiza Rusmin
Melangkah era baru
penuh cabaran, sektor pendidikan negara juga bergerak seiring bagi
menjadikannya lebih proaktif, dinamik, profesional serta menepati standard
global. Apatah lagi dengan pelbagai sasaran ditetapkan bagi melahirkan pelajar
dan institusi yang bukan saja cemerlang akademik malah memenuhi kriteria
prestasi tinggi, menjadikan sektor pendidikan negara perlu berdepan perubahan
besar. Pengenalan Kajian Semula Pendidikan juga satu cara sektor pendidikan
negara melonjakkan lagi tahap sedia ada ke satu peringkat boleh dibanggakan. Justeru,
apakah jangkaan terhadap sektor pendidikan negara apabila pengenalan ini
dilaksanakan dalam tempoh sasaran?
Felo Penyelidik Utama
Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia yang juga ahli
panel Dialog Nasional Pendidikan Negara, Profesor Dr Teo Kok Seong berkata,
menerusi Kajian Semula Pendidikan, dunia pendidikan negara dijangka melonjakkan
lagi profesionalisme serta pencapaian dalam dua aspek utama iaitu perkembangan
kecendekiawanan serta pembangunan insaniah pelajar. Beliau berkata, dua aspek
itu nadi terhadap kecemerlangan pelajar, sekali gus melahirkan bangsa yang
mempunyai jati diri kukuh.
“Ini adalah masa paling tepat bagi melakukan
perubahan kerana pelajar kita akan berdepan persaingan global serta
transformasi alaf baru dunia pendidikan yang serba pantas. Penekanan terhadap
dua aspek itu antara paling utama sebagai usaha melahirkan pelajar yang mampu
berfikir secara global, berakhlak baik serta bertanggungjawab. Dalam tempoh
sasaran ditetapkan selama 15 tahun, diharap negara mampu melahirkan pelajar
yang mempunyai daya saing tinggi supaya boleh bersaing di persada dunia
antarabangsa,”
Sistem pendidikan
negara juga, katanya, mampu berdiri setanding negara maju seperti Finland,
sekali gus meningkatkan lagi kualiti pendidikan sedia ada ke tahap terbaik. “Pelbagai
aspek akan diperbaiki dari semasa ke semasa bagi mempertingkatkan lagi kualiti
pendidikan sedia ada. Ini membantu melonjak keupayaan negara untuk setanding
negara maju dalam sektor pendidikan,” katanya. Kajian Semula Pendidikan yang
akan dilancarkan esok antara mekanisme serta transformasi kerajaan bagi
melonjakkan lagi pencapaian sektor pendidikan negara ke tahap paling
membanggakan. Ini juga bagi menjadikan sektor berkenaan berdaya saing dengan
pelbagai visi dan aspirasi baru bagi menjadikan sistem pendidikan lebih
kompetitif dan mencapai standard global.
Antara objektif
Kajian Semula Pendidikan adalah untuk memahami isu dan cabaran, menjelaskan
visi dan aspirasi baru untuk sistem pendidikan negara pada masa depan juga
mencetuskan transformasi bagi meningkatkan standard serta merapatkan jurang
pencapaian. Pelan ini adalah inklusif dan kolektif merangkumi suara rakyat
dengan 156 memorandum, 20 meja bulat, 16 dewan terbuka, 14 negeri dan lima
forum murid selain syor daripada 7,757 guru, 2,117 ahli persatuan ibu bapa dan
guru dan 1,853 orang awam. Dijangkakan menerusi kajian semula itu, sistem
pendidikan negara akan berupaya melonjakkan lagi prestasi pencapaian sedia ada
menjelang tempoh sasaran pada 2025 dengan keupayaan melahirkan melahirkan
pelajar berkapasiti pendidikan dengan nilai pengalaman selain merapatkan
pencapaian jurang yang wujud masa kini.
Diharapkan menjelang
tempoh itu, setiap pelajar akan mempunyai kemampuan untuk melaksanakan pelbagai
kemahiran seperti kepemimpinan, berpengetahuan, beridentiti nasional juga
menguasai bahasa. Malah, profesionalisme guru juga diharap mampu dilonjakkan ke
tahap optimum menerusi pelaksanaan suntikan pakej baru dalam kerjaya berkenaan
manakala bagi institusi sekolah dapat menganjak pencapaian sedia ada ke tahap
lebih baik dengan kadar segera. Naib Canselor UKM, Tan Sri Dr Sharifah Hapsah
Syed Hasan Shahabudin yang juga ahli panel Dialog Nasional Pendidikan Negara
(Panel Bebas) juga berpendapat, usaha penambahbaikan yang dilakukan menerusi
Kajian Semula Pendidikan itu tepat pada masanya demi kegemilangan dunia
pendidikan negara pada masa depan.
“Penambahbaikan ini
demi kebaikan bersama terutama dalam mentransformasikan sistem pendidikan
negara ke tahap global. Ia dilaksanakan dengan sokongan pendapat semua dan
manfaatnya juga akan dapat dinikmati dengan menyeluruh,”
Sumber
Harian Metro
10 September 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan