Rencana ini ditulis oleh :
Ihsan Noorzali
Apabila mahasiswa institusi pengajian
tinggi awam (IPTA) diberi keistimewaan cuti panjang selama empat bulan bermula
tahun lalu, ramai pihak mempertikaikan keputusan itu. Pelbagai alasan kontra
diberikan biarpun pihak Kementerian Pengajian Tinggi mempunyai pelbagai hujah
konkrit yang positif. Alasan masyarakat, dikhuatiri tempoh panjang itu membawa
implikasi lebih buruk kepada mahasiswa sedangkan cuti semester pendek sebelum
ini pun diwarnai dengan pelbagai masalah. Apakah benar cuti panjang ini mampu
memberi implikasi kepada mahasiswa? Atau adakah ia bermanfaat melegakan
seketika bebanan belajar atau ia hanya sekadar tempoh membuang masa?
Pensyarah kanan Jabatan Psikologi dan
Kaunseling, Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Dr Muhammad Aziz Shah
Mohamed Arip, berkata tempoh bukan persoalannya tetapi pengisian sepanjang
tempoh itu lebih utama. Beliau berkata, masa yang terluang biarpun sedikit jika
diisi dengan perkara manfaat boleh mendatangkan kebaikan, begitu sebaliknya. “Persoalannya
bukan tempoh tapi apa yang dilakukan pada waktu itu sama ada boleh mendatangkan
manfaat atau sebaliknya. Masa hanyalah penyebab kerana tanggungjawab belajar
tidak akan terhenti sehingga mahasiswa melunaskan pengajian. Justeru ia bukan
isu besar sebaliknya perlu dilihat daripada skop berbeza dengan kepentingan
berbeza mengikut situasi,” katanya.
Penyelarasan kalendar akademik
institusi pengajian tinggi awam (IPTA) negara dilakukan secara berperingkat
bermula sesi akademik 2011/2012 dan dijangka beralih sepenuhnya pada sesi
akademik 2013/2014. Penyelarasan itu
akan menyaksikan tarikh pendaftaran pelajar baru dianjakkan dua minggu ke
hadapan pada setiap sesi akademik yang akhirnya akan bermula pada bulan
September berbanding Jun sebelum ini. Penyelarasan kalendar akademik ini
terletak di bawa Fasa Kedua Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara atau ‘Fasa
Pengukuhan’ dan akan berakhir pada 31 Disember 2015.
Beliau bagaimanapun tidak menafikan
ada segelintir masyarakat berpendapat tempoh cuti terlalu lama boleh melupakan
mahasiswa pada pelajaran. “Itu betul namun hanya sekadar tanggapan malah ia
turut juga bersifat terlalu subjektif. Tidak perlu tunggu hingga waktu cuti
panjang, jika mahasiswa tidak mahu belajar, mereka tidak akan berbuat demikian.
Itu hanya penyebab kerana semuanya terpulang pada kemahuan diri. Orang lain
hanya boleh membuat spekulasi,” katanya berpendapat cuti berkenaan jika
digunakan dengan betul boleh melahirkan individu lebih bertanggungjawab. Contohnya, bersifat proaktif dan produktif
untuk menjana pendapatan sampingan. Usaha ini boleh menjadi platform mahasiswa
mengaplikasikan ilmu keusahawanan dipelajari. Ataupun sedikit sebanyak boleh
menampung bebanan kewangan apabila kembali ke kampus. Sebenarnya banyak boleh
dilakukan jika mahasiswa pandai memanfaatkannya, jadi tidaklah mereka
‘berkeliaran’ tanpa arah tujuan,” katanya.
Cuti juga, katanya bukan bermakna
mahasiswa boleh bebas atau melupakan terus tanggungjawab malah boleh dijadikan
landasan untuk mentransformasi minda dan diri. “Gunakan waktu itu untuk
mengikuti pelbagai persidangan, seminar, kursus atau sebarang bengkel bagi
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran. Sekurang-kurangnya
apabila kembali ke kampus, mahasiswa mendapat semangat atau kekuatan baru untuk
menempuh cabaran menara gading,” katanya. Beliau juga bersetuju, mahasiswa yang
memanfaatkan cutinya dengan baik boleh memberi kelebihan pada diri sendiri
termasuk dari segi kematangan berfikir, keberanian dan meningkatkan penguasaan
komunikasi.
Menurutnya, perolehan pengalaman
dengan masyarakat luar kampus juga boleh diiktiraf sebagai cabang ilmu malah
sangat istimewa kerana tidak diperoleh melalui pembacaan. “Bagi mahasiswa yang
tahu menghabiskan tempoh cutinya dengan pengisian pelbagai aspek, transformasi
diri dapat dilihat sebaik saja semester baru dibuka. Bukankah ini satu bonus
yang boleh dicari sewaktu cuti panjang? Jadi jangan beri alasan cuti panjang hanya
membuang masa kerana diri sendiri merangka setiap perancangan,” katanya. Malangnya,
katanya kebanyakan mahasiswa tidak pandai memanfaatkan masa itu sebaliknya
terus terleka dengan aktiviti membuang masa. “Mereka gunakan alasan waktu
inilah tempoh ‘membalas dendam’ segala masa yang sudah digunakan semasa
belajar. Alasan itu tidak matang. Nasihat saya, gunakan masa dengan baik selain
menjaga imej universiti supaya tidak dicela masyarakat,” katanya.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
Isnin, 13 Ogos 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan