18 Februari 2011

MACAM-MACAM CERITA : GURU SEMBUR MINYAK WANGI SEBAB MURID BERBAU KARI


LONDON: Seorang guru tadika di Britain dilarang mengajar selama dua tahun selepas dia didapati menyembur penyegar udara ke arah sekumpulan murid Asia termasuk dari India dan Bangladesh dengan alasan mereka berbau kari.  Majlis Guru Am Bagi Wales (GCTW) diberitahu bahawa Elizabeth Davies, 50, menyembur penyegar udara setiap pagi ke arah murid terbabit selepas mendakwa mereka berbau ‘kari atau bawang’. “Perbuatan beliau tidak mencerminkan sikap seorang guru selain menjejaskan maruah kanak-kanak berkenaan yang mesti sentiasa dilindungi,” kata Pengerusi GCTW, Peter Williams. – Agensi

KOMEN CIKGU ZUL

Adakah anda bersetuju dengan tanggapan sesetengah pihak bahawa guru ini tidak bermoral? Mungkin ada yang bersetuju dan mungkin juga ada yang tidak bersetuju. Bagi Cikgu Zul, tindakan guru tersebut tidak salah jika dia tidak menyebarkan atau mengumumkan sebab musabab dia menyemburkan minyak wangi tersebut. Cikgu tersebut nampak tidak bertolenransi dan kurang profesional apabila dia mengatakan tindakannya menyembur minyak wangi tersebut kerana ingin menghilangkan bau 'kari dan bawang' sebilangan murid. 

ISU PELANCONGAN : SERAMAI 2.5 JUTA WARGA INDONESIA MELANCONG KE MALAYSIA PADA TAHUN 2010


Seramai 2.5 juta warga Indonesia melancong ke Malaysia tahun lalu di sebalik kekecohan yang dicetuskan oleh sentimen anti-Malaysia oleh beberapa pihak di negara jiran itu.  Sekali gus keadaan itu membuktikan hubungan rakyat kedua-dua negara baik dan tidak terjejas meskipun ada pihak cuba ‘mengganggu’ hubungan itu kerana ia perkara lumrah mana-mana negara yang berjiran, kata Pengarah Tourism Malaysia di Indonesia, Jamil Darus. Malah, bilangan pengunjung Indonesia ke Malaysia tahun lalu bukan saja menepati sasaran, malah turut mencatatkan peningkatan berbanding 2.4 juta warga Indonesia yang melawat Malaysia pada 2009. Bagi tahun ini, Tourism Malaysia menyasar 2.7 juta pelancong Indonesia ke Malaysia dan ia bersedia mempromosi destinasi pelancongan Malaysia melalui pelbagai kempen di beberapa bandar utama di seluruh Indonesia.  Ia termasuk Jakarta, Bandung, Semarang, Yogyakarta dan Surabaya di Pulau Jawa, Manado dan Makasar di Sulawesi serta Balik Papan di Kalimantan.  

“Tourism Malaysia antara lain akan menawarkan pakej promosi pelancongan menarik untuk golongan pelancong menengah sehingga ke golongan elit. Antara produk pelancongan yang akan dipromosikan dengan lebih agresif ialah kesihatan, hartanah, hiburan, pendidikan dan pakej MICE iaitu singkatan kepada mesyuarat, insentif, konvensyen dan pemeran.  Tourism Malaysia akan bekerjasama erat dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia untuk bersama-sama mencari ruang pasaran baru di kalangan rakyat Indonesia yang ingin mendapat perkhidmatan kesihatan atau melanjutkan pelajaran peringkat tinggi di Malaysia.  Selain itu katanya 14,000 pelajar Indonesia memilih Malaysia untuk menyambung pengajian mereka di beberapa Institusi Pengajian Tinggi (IPT) pada ketika ini.

SUMBER : BERNAMA, 18 FEBRUARI 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...