JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



30 Mei 2023

JUARA PERTANDINGAN PIDATO PIALA DIRAJA TAHUN 1992


Saya mewakili SMK Kapit dalam Pertandingan Pidato Piala Diraja bersama Cikgu Puan Bidah Anak Lujah. Ketika ini semua pertandingan aktiviti sokongan kurikulum, saya dan dia yang akan mewakili sekolah. Cikgu Bidah ini pelajar cemerlang. Semasa saya Tingkatan Enam, dia Tingkatan Lima. Walau bagaimanapun, kami berdua selalu dipilih oleh guru untuk mewakili sekolah dlaam pertandingan pidato, syarahan, berbalas pantun, dan perbahasan. Selepas habis Tingkatan Enam, saya melanjutkan pelajaran, hubungan kami pun terputus. Namun begitu, saya mendapat tahu beliau kini menjadi guru seperti saya juga. 

Dalam pertandingan pidato (Gambar di atas) ini, saya mendapat Johan. Lelaki baju Biru (wakil SMK Methodist, Sibu) Naib Johan. Perempuan Baju Biru (Wakil SMK Methodist, Sibu). 

Saya berkawan dengan peserta dari SMK Methodist ini kerana kami selalu berjumpa. Kami selalu berbual-bual tentang pelajaran sambil menunggu giliran berpidato. Saya lupa nama mereka. Maklumlah, kami cuma berjumpa beberapa jam semasa pertandingan. Habis pertandingan, selepas keputusan diumumkan kami pun balik ke tempat masing-masing. Kalau berjumpa di Sibu pun tidak mungkin saya akan mengenali mereka lagi. Inilah aktiviti saya dulu masa sekolah, pidato, bahas, syarahan, menulis esei. Banyak juga wang saya dapat hasil menulis esei, rencana, cerpen masa itu. Nilai wang ketika itu pun tinggi. Gambar-gambar ini amat berharga bagi saya.



Tiada ulasan: