Kecenderungan universiti awam
serta swasta yang berlumba-lumba menawarkan pengajian pendidikan untuk
melahirkan siswazah perguruan tanpa unjuran keperluan Kementerian Pendidikan
(KPM), boleh menyumbang kepada isu pengangguran dalam kalangan graduan bidang
terbabit. Ia berikutan rata-rata institusi pengajian tinggi negara ini membuat
pengambilan pelajar ke program berkenaan berdasarkan kemampuan institusi itu
sendiri sehingga mewujudkan keadaan penawaran melebihi permintaan.
Perkara ini didedahkan Presiden
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Aminuddin Awang,
bahawa keadaan sebaliknya berlaku kepada lepasan siswazah Institut Pendidikan
Guru (IPG) di bawah kendalian KPM apabila mereka terus diserap selepas
menamatkan pengajian. Graduan IPG ini akan terus ditempatkan di sekolah rendah
berdasarkan unjuran keperluan kementerian berasaskan faktor bilangan guru yang
bersara, pembukaan sekolah baharu dan sebagainya.
Disebabkan itu, lepasan siswazah
IPG tidak menunggu lama untuk diserapkan kerana pengambilannya mengikut
keperluan guru sebenar dalam satu tempoh tertentu. Difahamkan, seramai 4,390
Lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) menamatkan pengajian
masing-masing antara 2011 hingga 2020, namun sebahagiannya dilaporkan masih
tidak mendapat panggilan temu duga untuk ditempatkan di sekolah, manakala
sebilangan kecil terpaksa memilih pekerjaan lain tanpa memerlukan kelayakan
akademik. Hakikatnya, bermula 2017 tiada lagi unjuran KPM kepada semua
universiti awam (UA) yang menawarkan program ISMP selain, wujud keadaan guru
dengan opsyen tertentu dikatakan berlebihan berdasarkan perbandingan keluaran
UA dan keperluan KPM.
Semakan rekod pengambilan Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 bagi tahun 2020 yang dikemas kini pada
6 Januari lalu di laman sesawang https://www.data.gov.my mendapati 97,276
permohonan diterima untuk mengisi jawatan itu dengan 4,586 dipanggil temu duga
bagi mengisi 4,189 jawatan. Menjelaskan lanjut, Aminuddin berkata, isu
pengangguran dalam kalangan bakal guru akan terus berlaku kesan daripada dasar
keterbukaan universiti tempatan menganjurkan kursus diploma pendidikan kepada
lepasan ijazah tanpa merujuk kepada unjuran keperluan guru sebenar.
Perlu kawalan, penyelarasan kursus
Menurut beliau, dalam hal ini,
KPM dan universiti perlu mewujudkan kawalan dan penyelarasan kursus. Mengulas
mengenai 19,000 kekosongan diiklankan untuk pengambilan jawatan PPP DG41
baru-baru ini, Aminuddin berkata, kekosongan itu lebih terarah bagi menangani
ketidakcukupan guru berdasarkan keperluan sebenar sesebuah sekolah atau
ketidakcukupan dari segi keperluan opsyen guru dalam mata pelajaran. Akan tetapi
realitinya, pengambilan 19,000 guru itu masih tidak mampu menyelesaikan isu
kekurangan guru kesan daripada persaraan paksa, persaraan pilihan dan pembukaan
sekolah baharu yang memerlukan ramai tenaga pengajar.
Bagaimanapun, inisiatif dan
komitmen yang dilaksanakan KPM itu secara langsung mampu mengurangkan bebanan
guru sedia ada disebabkan kekurangan guru di sekolah. Oleh itu, kita amat
berterima kasih kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) kerana mahu
mengambil 19,000 calon guru dan ia dilakukan pada masa tepat ketika KPM sedang
dalam landasan ke arah kesejahteraan guru.. Pengambilan 19,000 guru baru-baru
ini meliputi jawatan guru tetap atau guru sementara bagi menangani isu
kekurangan guru dalam empat mata pelajaran iaitu Reka Bentuk dan Teknologi
(RBT), Bahasa Melayu (BM), Bahasa Inggeris (BI) dan Pendidikan Islam. Hal ini
dikatakan demikian kerana ketika ini terdapat kekurangan 19,431 guru atau 4.49
peratus di seluruh negara membabitkan mata pelajaran terbabit. Aminuddin juga
berharap pengisian 19,000 calon guru baharu itu dapat diberikan kepada mereka
yang mempunyai kelayakan ikhtisas iaitu Diploma Pendidikan sahaja sekiranya
kerajaan tidak mahu isu pengangguran dalam kalangan bakal guru terus kronik. Selepas
itu, bidang yang tidak cukup calon berkelayakan seperti Bahasa Inggeris,
barulah dibuka kepada calon yang tiada kelayakan ikhtisas.
Lepasan ISMP perlu teroka bidang
kerjaya lain
Lepasan Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan (ISMP) tidak boleh terus bergantung nasib kepada Kementerian
Pendidikan (KPM) bagi penempatan selepas tamat pengajian, sebaliknya menerokai
peluang mengajar di sekolah bukan kerajaan. Bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan
Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata pada masa sama, graduan guru perlu berusaha
menerokai bidang kerjaya lain berbeza dengan ijazah yang dimiliki. Graduan
pendidikan tidak seharusnya bergantung kepada KPM sebagai sumber utama
berkhidmat sebagai guru berikutan mereka masih berpeluang mengajar di sekolah
swasta, sekolah antarabangsa, sekolah persendirian, pusat tahfiz dan lain-lain.
Selain itu dengan cabaran pengangguran sekarang, graduan tidak boleh terikat
kepada satu bidang sahaja kerana terdapat banyak peluang lain dan ramai yang
beralih kerjaya dan mereka ini berjaya. Kita dapat disaksikan ada lepasan
pengajian kejuruteraan beralih kepada perkhidmatan insurans, lulusan perakaunan
menerokai perniagaan dan pelbagai bidang lagi yang akhirnya berjaya menjadi
usahawan atau petani moden.
Alimuddin yang juga Pengerusi
Lembaga Penasihat Arkib Negara dan Ahli Jawatan Kuasa Yayasan Pesara Kerajaan,
berkata KPM menawarkan kekosongan mengikut peruntukan Jabatan Perkhidmatan Awam
(JPA) walaupun ramai mahu mengisi jawatan biarpun tempat terhad, sekali gus
menimbulkan pengangguran dalam kalangan graduan pendidikan. Bilangan yang mahu
diambil sudah ditetapkan bagi mengisi kekosongan disebabkan guru pencen, guru
berhenti dan juga perluasan sekolah, tetapi universiti awam (UA) dan universiti
swasta setiap tahun menghasilkan ramai lepasan siswazah seperti Institut
Pendidikan Guru (IPG). Berikutan itu katanya, sebahagian besar UA menukarkan
nama program misalnya Ijazah Sarjana Muda (ISM) Pendidikan dengan Ekonomi atau
Perniagaan, Perakaunan serta lain-lain. Hal ini bagi meningkatkan nilai
kebolehpasaran graduan kerana tidak mahu mereka ini hanya tertumpu kepada
sektor pendidikan, tetapi berupaya menerokai bidang lain.
Justeru bagi program pengajian
itu, perlunya pengkhususan utama dan minor 50-50 bidang lain selain menumpukan
sepenuhnya kepada perguruan, mengikut unjuran keperluan. Siswazah juga perlu
memperlengkapkan diri dengan mengikuti kursus sama dalam atau luar universiti
termasuk dalam talian bagi meningkatkan kebolehpasaran dalam bidang seperti
Program Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET), perniagaan, teknologi
komunikasi maklumat (ICT) dan keusahawanan untuk dimanfaatkan selepas tamat
pengajian.
Iklan bantu pelajar
Berhubung usaha KPM mengiklankan
19,000 kekosongan bagi mengatasi masalah kekurangan guru baru-baru ini, beliau
berkata, bilangan terbabit masih tidak mampu menyelesaikan isu pengangguran,
tetapi diharap membantu pelajar yang betul-betul berminat dan berkelayakan
untuk memohon. Kebiasaannya unjuran dibuat dalam tempoh lima atau
sekurang-kurangnya tiga tahun berdasarkan guru bersara awal, pertambahan
penduduk dan sekolah baharu setiap tahun, jadi KPM menambah bilangan guru ikut
kekosongan diperlukan setiap tahun. Malah, bagi pengambilan guru, lazimnya
hampir 100,000 orang memohonnya. Justeru, langkah pertama saringan komputer
dibuat mengikut purata nilai gred kumulatif (CGPA) calon, kemudian mereka yang
melepasinya menduduki ujian kecenderungan dan personaliti dan ketiganya, temu
duga. Jadi, calon guru kena berusaha dan memastikan mereka melepasi ketiga-tiga
saringan. Ini kerana calon terbaik saja dipilih untuk mengisi kekosongan yang
ada," katanya.
- SUMBER
- BERITA HARIAN
- Oleh Mahani Ishak - Mei 27, 2023 @ 10:00am
Tiada ulasan:
Catat Ulasan