JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



30 Mei 2023

JOHAN PERTANDINGAN PIDATO KENEGARAAN ZON TENGAH TAHUN 1993


Keratan Akhbar Borneo Post

Johan Pidato Piala Diraja tahun 1993 kategori lelaki. Kategori Perempuan dimenangi oleh Saudari Cynthia Su Lee Ung dari SMK St Elizabeth. 

Saya masih ingat masa saya datang ke asrama, semua pelajar di Asrama Pelagus bersorak gembira meraikan kemenangan saya. Ketika itu, saya Pengawas Kanan di Asrama Pelagus. Asrama yang selalu mendapat Johan dalam Pertandingan Keceriaan Asrama mingguan. Saya dikelilingi oleh ramai pelajar yang baik hati ketika belajar di SMK Kapit. Yang membezakan saya dengan mereka hanya saiz badan, walaupun saya Tingkatan Enam, saya kelihatan kecil jika berdiri di sebelah pelajar Tingkatan 3,4,5. Mereka selalu belanja saya makan maggie (makanan paling sedap ketika itu). Ketika pertandingan ini, saya diiringi oleh dua orang sahabat karib saya ke Sibu, iaitu Ngali Anak Gara dan Janda Anak Pioh. Saya memang minat berpidato semasa sekolah. Saya berlatih sendiri. Saya buat teks sendiri. Saya baca Majalah Dewan Masyarakat untuk mencari fakta-fakta dan statistik penting bagi melengkapkan lagi teks yang saya karang. Saya suka mengumpulkan bahasa-bahasa yang menarik. Hobi membaca untuk mencari kosa kata, frasa dan ayat-agar yang menarik dan gramatis memang sudah tertanam dalam jiwa saya sejak dahulu. 


Tiada ulasan: