JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



19 Mac 2017

CIKGU ZUL SANA SINI: SMK BANDAR TENGGARA, TAHNIAH DAN SYABAS, GURU YAKIN PELAJAR BERDISIPLIN


Puan Zulaikha dan Puan Faridah
Guru Bahasa Melayu SMK Bandar Tenggara

Semasa keputusan STPM diumumkan baru-baru ini, saya turut berbangga apabila nama SMK Bandar Tenggara, Johor Darul Takzim diumumkan sebagai antara sekolah yang terbaik. Walaupun bukan ditempat yang pertama tetapi sekolah tersebut berjaya menempatkan diri dalam kelompok 10 buah sekolah yang cemerlang dalam STPM tahun 2016. Saya mempunyai kenangan yang amat manis dengan pelajar-pelajar sekolah itu kerana secara kebetulan saya jalan-jalan cari makan di Johor saya dijemput untuk memberikan ceramah Teknik Menjawab Bahasa Melayu STPM oleh guru Bahasa Melayu mereka yang amat saya kagumi Puan Zulaikha. Sifat keibuan yang dimiliki oleh Puan Zulaikha kadang-kadang menyentuh hati apabila beliau selalu menceritakan tentang keadaan pelajar-pelajar SMK Bandar Tenggara yang perlukan bimbingan. Beliau amat merendah diri dalam segala tutur kata. Saya tidak pernah menolak untuk berkongsi ilmu kerana saya faham tugas sebagai guru adalah untuk menyampaikan ilmu sebanyak manapun kepada sesiapa yang memerlukan. Cuma kadang-kadang saya takut saya tidak cukup ilmu untuk dikongsikan dengan orang yang menjemput. 


Pelajar Tingkatan Enam Penggal 3 yang lebih besar daripada saya.
Mereka kelolakan majlis dan buat segala-galanya.

JUMPA KALI PERTAMA
23 SEPTEMBER 2015


Cikgu Hamzah, Guru Bahasa Melayu
SMK Bandar Tenggara

Saya melihat para guru Bahasa Melayu dan pelajar-pelajar di Tingkatan Enam di sekolah itu amat komited. Hubungan antara guru dan pelajar bagaikan hubungan antara ibu dan anak. Pelajar-pelajar Tingkatan Enam sekolah itu amat berdisiplin dan mempunyai komitmen yang tinggi. Pertama kali saya memberikan ceramah di sekolah itu ialah pada tahun 2015 semasa mereka berada di Penggal 1. Saya dibawa oleh Cikgu Hamzah menggunakan kereta dari bandar Johor Baharu ke bandar Tenggara. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang tiga jam. Saya sebenarnya risau sebab perjalanan itu terasa amat jauh tetapi keramahan Cikgu Hamzah berjaya mengurangkan kerisauan saya. Apabila tiba di bandar Tenggara saya disewakan di sebuah Homestay yang amat luas dan indah. Saya rasa sungguh tenang dan damai tinggal di sana. Semasa saya datang hujan turun tidak henti-henti. Selepas hujan berhenti saya pun jalan-jalan di sekitar bandar Tenggara itu. Bandarnya tidak besar tetapi amat mendamaikan. Pada waktu malam saya dibawa oleh Puan Zulaikha dan suami beliau yang peramah lagi mesra makan di salah sebuah kedai makan yang popular di bandar itu. Saya yang memang kuat makan memang suka dengan hidangan yang disajikan. Malam itu saya diulit mimpi indah dengan penuh harapan agar agenda ceramah saya pada esok hari mampu membantu melonjakkan prestasi SMK Bandar Tenggara dalam subjek Bahasa Melayu. 


Bergambar bersama Puan Muzayanah dan Puan Hafilah
(Gambar saya tidur berdiri pula)

Keesokan hari, saya bangun awal sebab ceramah saya bermula pada pukul 8.00 pagi. Cikgu Hamzah membawa saya ke sekolah itu. Cikgu Hamzah amat mesra dan sentiasa menepati masa sehingga saya berasa amat segan. Beliau amat prihatin sehingga perkara yang kecil-kecil pun dia ingatkan untuk saya. Semasa saya tiba, semua guru dan pelajar kelihatan amat bersedia. Sepanjang saya menyampaikan ceramah, pelajar-pelajar khusyuk mendengar. Seorang pun tidak pergi ke tandas. Hati saya berkata alangkah berdisiplinnya pelajar-pelajar di sekolah itu. Guru-guru mereka pula memang melayan saya dengan amat baik terutamanya Puan Zulaikha. Puan Zulaikha dan saya memang sudah lama mengenali kerana kami merupakan Jurulatih Utama Bahasa Melayu STPM yang sering dijemput menghadiri mesyuarat di peringkat kebangsaan. Saya berasa amat dihargai apabila berada di samping guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah itu. Pelajar-pelajar Tingkatan Enam sekolah itu amat berbudi bahasa. Mereka sentiasa bersalaman dengan saya dan tidak henti-henti mengucapkan terima kasih. Ya Allah, berikanlah kejayaan buat mereka. Kau rahmatilah perjuangan mereka agar mereka lulus dengan cemerlang dalam STPM. Sesungguhnya, mereka amat berhak untuk mendapat rahmat-Mu. Ceramah saya pada hari itu berakhir dengan ucapan terima kasih daripada para pelajar. Pelajar perempuan mahupun pelajar lelaki amatlah bersopan santun. Terasa kehadiran saya di dewan yang indah itu amat dihargai. Pelajar lelaki seorang demi seorang bersalaman dengan saya dengan ucapan terima kasih yang tiada henti. 

JUMPA KALI KEDUA
20 OGOS 2016


Cikgu Mohd Pozi (PK Tingkatan Enam) dan Cikgu Zolkepli

Pada 20 Ogos 2016, pelajar-pelajar ini telah masuk ke Penggal 3. Saya dijemput untuk menyampaikan ceramah Bahasa Melayu Penggal 3. Kali ini, pihak sekolah membuat Kem Motivasi untuk pelajar-pelajar Tingkatan Enam yang ditaja oleh Lembaha Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA). Betapa beruntungnya menjadi pelajar SMK Bandar Tenggara. Sokongan daripada pihak KEJORA menyebabkan mereka mampu memanggil penceramah yang terbaik datang untuk berkongsi ilmu dengan para guru dan pelajar-pelajar mereka. Kali ini, saya dijemput oleh Penolong Kanan Tingkatan Enam SMK Bandar Tenggara, Cikgu Mohd. Pozi  dan Cikgu Zolkepli dari sekolah tersebut di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2. Mereka memang peramah. Pertama kali berjumpa dengan mereka kami bagaikan sudah saling mengenali lebih kurang 10 tahun. Sepanjang perjalanan ke Kem PLKN Batu Pahat, tempat Kem Motivasi diadakan mereka bercerita tentang macam-macam perkara dengan saya wahal kami memang tidak pernah berjumpa pun sebelum ini. Mereka merupakan guru-guru yang amat bertanggungjawab. Buktinya, mereka sentiasa menyebut nama Puan Zulaikha yang merupakan guru yang akan menguruskan ceramah yang akan saya sampaikan pada malam nanti. Mereka takut terlewat atau saya tiada cukup masa rehat. Saya lihat kerjasama dalam kalangan guru-guru Tingkatan Enam sekolah itu amat baik. Mereka saling membantu untuk meningkatkan prestasi sekolah. Dari cara kerja mereka, saya tahu mereka iklhas dan jujur untuk membantu pelajar. Untungnya masyarakat dan pihak pentadbir sekolah yang mempunyai guru-guru hebat seperti mereka. Semoga mereka diberikan kesejahteraan dan kesihatan yang berpanjangan untuk meneruskan khidmat bakti di SMK Bandar Tenggara. Sesungguhnya, Allah tempatkan mereka berkhidmat di sebuah sekolah yang berpotensi besar untuk melakar nama di peringkat nasional baik dalam bidang kurikulum mahupun kokurikulum. 


Dewan Sekolah SMK Bandar Tenggara

Sepanjang pemerhatian saya, masa waktu solat pelajar dan guru akan solat bersama-sama. Masa waktu makan mereka akan makan bersama-sama. Pelajar-pelajar sekolah itu tidak berebut-rebut mengambil makanan. Mereka kelihatan amat matang. Sesuai dengan usia mereka sebagai pelajar Tingkatan Enam. Pergaulan antara guru dan pelajar atau antara pelajar dengan pelajar amat mempersonakan. Apabila penceramah menyampaikan ceramah, sebelum majlis bermula semuanya tersedia. Jika ada masalah semua akan menghulurkan bantuan. Cikgu mereka cuma duduk sebagai pemerhati. Kerja-kerja diurus rapi serta teliti oleh anak-anak didik tersayang. Bertuahnya guru-guru memiliki anak didik sebegitu dan beruntungnya anak didik memiliki guru-guru yang tahu makna mendidik dan amanah dalam menunaikan tanggungjawab. Saya cuma berharap biarlah kehadiran saya meninggalkan kesan buat mereka. Datang jauh beribu batu, biarlah ilmu yang dikongsi lekat di minda sebagai bekalan bertempur  dengan musuh di dewan peperiksaan. Ketekunan mereka mendengar dan menghayati satu demi satu slaid power point yang saya tayangkan dan bentangkan menjadikan harapan dan keyakinan saya lebih tinggi bahawa anak-anak yang berada di depan saya ini pasti mampu membuat lonjakan saujana demi menaikan imej SMK Bandar Tenggara yang tercinta. 

RAHMAT ALLAH MELIMPAH

Semasa melihat senarai 10 sekolah terbaik di Malaysia mata saya cuma tertumpu kepada nama SMK Sacred Heart yang berada di tangga pertama. Saya hanya menyedari nama SMK Bandar Tenggara tertera selepas berasa ada yang tertinggal dek pandangan mata. Ya Allah, mereka mampu merealisasikan mimpi menjadi realiti. Hati saya melonjak keriangan meskipun saya bukannya sesiapa disebalik kejayaan mereka. Saya cuma seorang guru kerdil yang hadir untuk berkongsi ilmu cuma secangkir tetapi mengharapkan takdir merahmati perjuangan mereka. Dalam jarak sejauh ini, saya hanya menghembuskan ucapan syukur dan tahniah kepada Allah kerana bagi saya itulah kejayaan tulen, hadiah daripada anak-anak didik yang berdisiplin buat guru-guru yang mendidik dengan penuh yakin. Bagi saya, kejayaan sesebuah sekolah banyak bergantung kepada kerjasama antara pelajar dan guru. Guru tugasnya menyampaikan ilmu manakala pelajar pula harus hadam ilmu yang disampaikan kerana merekalah yang akan menduduki ujian dan peperiksaan. Kerjasama ini saya nampak di sekolah yang saya kunjungi ini. Biarpun kehadiran saya hanya seketika tetapi saya tahu semua yang saya saksikan bukanlah lakonan tetapi realiti yang harus saya kongsikan. SMK Bandar Tenggara, nama yang akan terus saya ingat. Kegemilangannya seindah nama. Terima kasih atas jemputan. Terima kasih atas kepercayaan. Terima kasih atas layanan. Tahniah atas kejayaan. 



SMK Bandar Tenggara bukanlah destinasi
pertama tempat saya menyampaikan ceramah
Bahasa Melayu STPM. Akan tetapi, apabila 
saya sampai ke sekolah ini saya belajar
banyak perkara tentang hubungan antara
guru dan pelajar yang amat rapat 
berlandaskan hormat. Inilah salah satu 
faktor kejayaan mereka. 


Burung merbah terbang sekawan
Hinggap di dahan pohon mengkudu
Ribuan tahniah cikgu ucapkan
Buat pelajar dan guru-guru


Mekar sejambak bunga gubahan
Jatuh sekuntum di atas peti
Kejayaan dicapai berkat kesungguhan
Ilmu dituntut diberkati Ilahi


Mekar angsana pandang tak jemu
Buahnya luruh ke dalam raga
Kejayaan dirai bersama guru
Ibu bapa jangan dilupa.


Cerana kesumba indah melati
Cantik tersemat dambaan putera
Perjuangan disambung di universiti
Cikgu doakan semoga berjaya.


SMK Bandar Tenggara sekolah nan indah
Damainya boleh mengamit rindu
Semoga perjuangan terus dirahmati Allah
Melonjak naik ke nombor satu. 

Insyallah. 


Catatan Seorang Pendidik
Cikgu Zulkarnain Farihin @ Philip Seli
SMK Sibu Jaya, Sibu Sarawak

Tiada ulasan: