Oleh : Ruhaiza Rusmin
Jurang dominasi
pencapaian akademik yang ketara di antara pelajar lelaki dan perempuan bukan
isu yang boleh dipertikaikan. Namun, kebimbangan pelbagai pihak mengenai jurang
sedia ada perlu diberi perhatian demi memastikan proses kelangsungan pendidikan
antara dua gender itu dapat diimbangi dengan baik. Penguasaan pelajar perempuan
dalam pencapaian akademik yang sentiasa cemerlang bagai memberi isyarat bahawa
pencapaian pelajar lelaki mesti diperbaiki jika tidak mahu terus ketinggalan. Biarpun
sistem pendidikan yang diguna pakai tiada bezanya untuk mengukur kapasiti
pencapaian dua gender, mengapa pencapaian pelajar lelaki tetap tidak setara?
Biaroun kemampuan
pelajar lelaki sering kali dikatakan agak ketinggalan, namun mereka masih boleh
berjaya jika disokong dengan cara yang betul. Ini menimbulkan persepsi, pelajar
lelaki memang mempunyai tahap kepandaian rendah berbanding pelajar perempuan
hingga menjadikan mereka ‘populasi’ yang semakin mengecil dalam pencapaian
akademik. Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti
Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Profesor Dr Othman Lebar berkata,
memang ada perbezaan tahap perkembangan di antara pelajar lelaki dan wanita Beliau
berkata, biarpun dominasi pencapaian akademik lebih terarah kepada perempuan,
akan tiba masanya lonjakan pencapaian pelajar lelaki mengatasi pelajar
perempuan. “Perkara ini tidak mustahil kerana proses pengembangan, cara
berfikir dan pendedahan berbeza. Pada peringkat awal, kecemerlangan pelajar
perempuan agak ketara kerana mereka terdidik dengan sistem pembelajaran
berstruktur,” katanya.
Berdasarkan kajian
beliau pada 2008, pelajar perempuan secara biologikal memang mempunyai potensi
menyerlahkan kematangan pada usia tertentu biarpun di sekolah rendah. Kematangan
pelajar perempuan, katanya, boleh dilihat apabila mereka sangat teliti sewaktu
membuat kerja sekolah, sering membawa buku dan khusyuk di dalam kelas. “Sebaliknya
pelajar lelaki lebih banyak bermain, bergurau senda dengan mengusik kawan dan
hanya mampu memberi perhatian pada pelajaran pada 15 minit pertama. Perbezaan
biologikal ini memang fitrah kerana secara normalnya, perempuan memang cepat
matang. Tapi kematangan lelaki dalam berfikir boleh menjadi sangat pantas
apabila berada pada tahap tertentu. Pada waktu itu, lelaki berfikir menggunakan
akal tapi perempuan menggunakan emosi,” katanya.
Katanya, ibu bapa
tidak perlu risau jika melihat anak lelaki mereka leka bermain serta liat
membaca buku. “Kemampuan mereka menyerap maklumat, memahami proses pembelajaran
dan mengulang kaji tidak sama dengan pelajar perempuan. Tapi mereka tetap boleh
fokus,” katanya. Melalui hasil kajian itu, beliau mendapati masalah
ketidakseimbangan pencapaian akademik antara dua gender itu sudah berlaku sejak
1960-an termasuk di negara maju. “Ini berkait rapat dengan nilai etika dan
budaya. Lelaki sering ditafsirkan sebagai golongan yang banyak memikul
tanggungjawab dan melihat proses pembelajaran itu lebih bersifat fizikal. “Perempuan
pula melihat proses pembelajaran itu seperti satu seni dan perlu dilakukan atas
dasar tanggungjawab. Kontra itu menjadikan pelajar lelaki menganggap belajar
skopnya sangat meluas bukan sekadar akademik semata-mata sedangkan pelajar
perempuan sebaliknya,” katanya.
Di negara maju,
katanya mereka turut berdepan dilema ini. Pelajar lelaki banyak yang tercicir
dalam akademik tapi akhirnya menjadi insan berjaya. “Nama-nama seperti Bill
Gates tidak cemerlang dalam akademik tapi menggunakan kepandaian lain untuk
berjaya. Ini juga panduan yang baik supaya ibu bapa tidak terlalu gusar dan
tertekan jika anak tidak terarah kepada akademik, sebaliknya subjek berbentuk
teknikal,” katanya. Beliau menyarankan agar ibu bapa memberi sokongan kepada
anak lelaki jika mereka menunjukkan kecenderungan dalam subjek tertentu. “Ada
kalanya, ibu bapa mempunyai persepsi buruk jika melihat anak lelaki lebih
teruja kepada Internet, sukan, Discovery Channel berbanding membaca buku. Biarkan
kerana pada masa itu mereka sedang menggunakan kreativiti serta keterujaan
untuk memperoleh sumber maklumat yang boleh membantu dalam proses pembelajaran.
Jangan sekat atau membebel kerana ia akan membantutkan kegigihan mereka untuk
belajar. Perlu diingat cara belajar pelajar lelaki dan perempuan berbeza,”
katanya.
Malah, kajian itu
membuktikan pelajar lelaki lebih berminat kepada aspek teknikal, sains dan
matematik tetapi bermasalah dalam subjek Bahasa Melayu dan Inggeris. Kecenderungan
itu, katanya, boleh membawa kepada peningkatan pencapaian tahap berikutnya dan
jika diberi dorongan berterusan, mereka boleh berjaya. “Tapi kecemerlangan itu
tidak hanya diukur melalui tahap pencapaian akademik semata-mata. Mungkin
pencapaian akademiknya sederhana tapi kerana ada pengetahuan teknikal, itu satu
kelebihan. Dan selalunya pelajar lelaki ini, sekali diberi peluang menunjukkan
kemahiran atau minat, mereka boleh terus memacu kecemerlangan sama di sekolah
atau institusi pengajian tinggi,” katanya.
Ditanya adakah ini
menunjukkan pencapaian pelajar wanita hanya pada tahap tertentu, beliau
menafikan, sebaliknya menegaskan mereka mampu meneruskan kecemerlangan. “Buktinya
institusi pengajian tinggi negara banyak didominasi pelajar perempuan. Cuma
persoalannya, apakah bidang diikuti itu mampu memberi pulangan setimpal sebaik
tamat pengajian? Tolak tepi penguasaan dalam bidang kritikal seperti perubatan
tapi melihat senario pekerjaan hari ini, dominasi tenaga kerja berprestij atau
berkemahiran banyak didominasi pelajar lelaki. Ini membuktikan sampai tahap
tertentu, pelajar lelaki mampu membina kecemerlangan sendiri yang menyamai atau
melebihi pelajar wanita. Justeru, usah gusar jika pelajar lelaki sering
ketinggalan. Percayalah bahawa kebolehan setiap pelajar berbeza dan mereka ada
keistimewaan masing-masing,” katanya.
Sumber : Metro Online
Tarikh : 7 Januari
2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan