Langkah kerajaan
menimbang pemberian potongan dan pelepasan cukai kepada ibu bapa sebagai
insentif tambahan bagi mendorong anak-anak mereka belajar dalam aliran sains
adalah pendekatan yang baik. Malah, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin
Yassin berkata, pelajar yang memilih aliran sains dicadangkan mendapat pelbagai
keistimewaan lain seperti pemberian biasiswa atau derma siswa sebagai motivasi
tambahan. Langkah ini adalah sebagai
inisiatif untuk meningkatkan jumlah pelajar sains yang dilaporkan masih rendah
dan jauh daripada sasaran. Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) dilaporkan bercadang meningkatkan jumlah komposisi
pelajar dalam aliran sains kepada 60 peratus dalam tempoh empat atau lima tahun
akan datang.
Kementerian juga
menjangka melalui inisiatif baru itu, bilangan pelajar aliran sains boleh
dipertingkatkan sekurang-kurangnya 10 peratus. Kini, hanya 20 peratus daripada
472,541 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini terdiri daripada calon
aliran sains. Statistik ini pastinya membimbangkan. Kemerosotan jumlah pelajar yang mengambil mata
pelajaran sains sepatutnya tidak berlaku kerana dasar pengambilan yang
ditetapkan adalah 60 peratus sains dan teknikal serta 40 peratus sastera atau
nisbah 60:40. Namun, kajian jawatankuasa
kumpulan pakar dari wakil universiti dan ahli akademik mengesahkan memang
berlaku kemerosotan dalam bilangan pelajar yang mengikuti aliran sains di
negara ini. Kajian itu mendapati
kemerosotan itu berpunca daripada masalah tenaga pengajar, tiada dorongan atau
perhatian ibu bapa dan masalah berkaitan kemudahan seperti makmal tidak
lengkap serta bilik darjah yang tidak dapat menampung bilangan pelajar yang
besar.
Pendedahan laporan
jawatankuasa ini cukup menarik dan amat signifikan untuk diteliti dan diberi
perhatian khusus dan serius oleh semua pihak yang terbabit iaitu pihak
kementerian, sekolah, guru dan ibu bapa. Kita percaya bilangan guru yang ada masih mencukupi
malah ia boleh ditambah dari semasa ke semasa mengikut keperluan. Namun, isu utama ialah kaedah pengajaran di
bilik darjah. Seperti yang dilaporkan kaedah pengajaran sekarang lebih
menitikberatkan aspek teori yang menjadi batu penghalang untuk menarik minat
pelajar mendekati subjek Sains. Kita
perlu sedar zaman berubah dengan teknologi semakin canggih malah perlu menerima
hakikat pelajar sekolah zaman sekarang jauh lebih ke hadapan daripada guru
dalam beberapa aspek pengetahuan teknologi terkini terutamanya gajet. Justeru, memang wajar kementerian melihat dan
menyemak semula subjek sains secara menyeluruh agar dapat diberi nafas baru
supaya elemen amali diberi tumpuan.
Di samping itu, guru
juga sentiasa perlu diberi latihan tambahan supaya bukan saja dapat mengemas
kini dan memperlengkapkan diri dengan perkembangan sains dan teknologi terkini,
tapi mempelbagaikan corak dan kaedah pengajaran di bilik darjah agar lebih
kreatif dan inovatif. Pelajar perlu
‘dipujuk’ ikut rentak dan cita rasa mereka sendiri supaya tertarik dan berebut
untuk memasuki aliran sains dan bukannya dipaksa untuk memilih bidang sains.
Dalam hal ini, kaedah pengajaran secara tradisional dan konvensional tidak lagi
relevan. Dalam pada itu, usaha memupuk
minat terhadap bidang sains kepada anak-anak kita pastinya akan gagal jika ibu
bapa tidak memainkan peranan. Ibu bapa
sewajarnya mendorong anak-anak mereka untuk mendekati bidang sains sejak kecil.
Ketakutan mahupun fobia terhadap sains perlu dielakkan.
Pelbagai usaha boleh
dilakukan untuk tujuan pendedahan serta untuk menarik minat mereka seperti
pembelian lebih banyak buku dan majalah sains, lawatan ke tempat mahupun
pameran sains dengan kerap serta mendidik dan menerapkan kepentingan dan
kelebihan bidang sains. Kita juga
berharap agar isu kemudahan dan prasarana yang dibangkitkan seperti kemudahan
makmal tidak lengkap serta keadaan bilik darjah yang tidak dapat menampung
pertambahan bilangan pelajar sains wajar diberi perhatian serius oleh pihak
kementerian juga sekolah. Prasarana ini
adalah perkara asas yang perlu ada dan wajib disediakan dulu andai kita mahu
menarik lebih ramai lagi pelajar memilih bidang sains sebagai pilihan utama.
Kita tidak mahu kekangan prasarana menjadi batu penghalang dalam usah
meningkatkan bilangan pelajar sains.
Semua pihak perlu
sedar negara perlukan pakar sains dan teknologi dari pelbagai bidang
sub-kepakaran sains dan teknologi bagi terus memacu impian menjadi negara maju
berpendapatan tinggi. Kita bukan saja mahu maju dengan cara dan acuan kita
sendiri tapi juga mahu maju dengan hasil kerja anak-anak tempatan. Justeru, diharapkan KPM meneliti secara
terperinci kesemua 15 cadangan yang dikemukakan jawatankuasa kerja terbabit
dan melaksanakan inisiatif yang difikirkan sesuai demi mencapai hasrat
meningkatkan lagi jumlah pelajar sains di negara kita.
Sumber : Metro Online
Tarikh : 28 Januari
2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan