Rencana ini ditulis
oleh
Tan Sri Alimuddin
Mohd Dom
Pengerusi Yayasan
Guru
Malaysia Berhad dan
Ahli Majlis Persatuan Sejarah Malaysia
Persatuan Sejarah
Malaysia (PSM) perlu mencari jalan supaya menjadi badan yang diiktiraf sebagai
tempat rujukan atau mempunyai autoriti bagi menentukan kesahihan sebarang isu
yang berkaitan sejarah tanah air." Demikian salah satu usul tergempar yang
dikemukakan oleh perwakilan dalam Mesyuarat Tahunan Majlis, Persatuan Sejarah
Malaysia Ke-57 yang berlangsung di Anjung Wisma Sejarah, Jalan Tun Razak, Kuala
Lumpur pada 6 September yang lalu. Tambah perwakilan tersebut, baru-baru ini
telah timbul isu siapakah individu yang sebenarnya bertanggungjawab membuka dan
membangunkan Kuala Lumpur? Adakah Raja Abdullah atau Kapitan Yap Ah Loy atau
Sutan Naposo@Sutan Puasa?
Ini disebabkan
terdapat dalam dokumen sejarah di mana nama ketiga-tiga tokoh ini pernah
dikaitkan dengan orang yang bertanggung jawab terhadap peristiwa penting itu. Satu
lagi isu yang menggemparkan baru-baru ini ialah ada pihak yang mempertikaikan
kesahihan kewujudan pahlawan tersohor Laksamana Hang Tuah. Pandangan ini
seolah-olah menolak peristiwa sejarah yang telah dikisahkan sejak turun
temurun. Fakta melalui tulisan dalam Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah dan
dokumen-dokumen tempatan yang lain nampaknya tidak mencukupi. Kewujudan nama
Hang Tuah yang pada nama orang, jalan, bangunan atau institusi bukan sahaja di
negara kita malah di Indonesia dan selatan Thailand nampaknya masih diragui
kewujudannya oleh pihak tersebut.
Timbulnya isu
sebegini boleh mendatangkan keresahan dalam masyarakat. Malah boleh
mengelirukan murid yang sedang berusaha mengenali sejarah tanah air. Oleh itu
saranan perwakilan untuk menjadikan PSM sebagai badan yang mempunyai autoriti
dalam memberikan pendapat, pandangan atau menentukan kesahihan sesuatu isu
sejarah sudah sampai masa dan ketikanya. Pengiktirafan kepada PSM akan dapat
menyelesaikan persoalan sejarah yang mungkin lebih banyak dibangkitkan pada
masa akan datang. Mesyuarat Tahunan telah dirasmikan oleh Timbalan Perdana
Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Dalam ucapannya, beliau menyatakan kerajaan
sedang merangka kandungan baharu kurikulum Sejarah sekolah menengah sebagai
sebahagian daripada usaha memupuk semangat patriotisme dalam kalangan generasi
muda.
Pendekatan tersebut
adalah selari dengan keputusan kerajaan menjadikan subjek Sejarah sebagai mata
pelajaran wajib lulus bagi mendapatkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai
tahun depan. Sementara itu keputusan telah dibuat untuk memperkenalkan Sejarah
sebagai satu mata pelajaran pada peringkat sekolah rendah mulai 2014. Rangka
kandungan kurikulum baharu Sejarah peringkat sekolah menengah dibuat
berpandukan perakuan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Khas Mengkaji Kurikulum
Sejarah dan Buku Teks Sejarah Sekolah Menengah. Jawatankuasa itu dipengerusikan
oleh Tan Sri Omar Mohd Hashim yang juga Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif PSM
bersama 10 orang anggota yang merupakan pakar dalam bidang sejarah.
Perubahan kandungan
kurikulum Sejarah itu bertujuan untuk membolehkan generasi muda lebih memahami
dan menghargai warisan sejarah dan budaya negara. Ia merupakan penentu utama
pembinaan satu identiti nasional yang kukuh dan jitu. Untuk menjayakannya perlu
ditingkatkan tahap profesionalisme guru yang mengajar subjek tersebut. Ini
disebabkan mereka berperanan membina sikap, nilai, kefahaman dan kemahiran
intelektual di kalangan murid. Anggapan Sejarah sebagai mata pelajaran
pinggiran telah berlalu. Ia perlu diberi nafas baru, dimartabat, diberi
perhatian serius dan diajar oleh guru yang mempunyai kepakaran dan pengetahuan
mendalam mengenainya.
Cadangan pihak
kerajaan untuk merangka semula kandungan kurikulum Sejarah itu sangat
dialu-alukan dan telah mendapat reaksi positif daripada orang ramai. Pelbagai
pendapat telah dikemukakan melalui akhbar, majalah, memorandum dan dalam blog
di talian maya. Ramai berpendapat Sejarah perlu diajar oleh guru yang terlatih
dan mempunyai opsyen dalam mata pelajaran berkenaan. Pandangan yang menganggap
sejarah adalah subjek yang membosankan perlu dihindarkan. Sejarah tidak
seharusnya diajar melalui pendekatan sehala dalam bilik darjah tetapi perlu
menggalakkan pelajar membuat kajian pelbagai bahan seperti buku, akhbar,
majalah, jurnal atau artifak tertentu.
Selain itu kaedah
temu duga dengan tokoh tertentu boleh mendekatkan murid dengan peristiwa yang
dialami. Lebih menyeronokkan sekiranya sesuatu topik itu diajar dengan memberi
peluang kepada murid terlibat melalui aktiviti lakonan, kuiz, forum, syarahan
atau perbahasan yang sekali gus akan mencabar minda mereka. Dengan menggunakan
pelbagai kaedah pengajaran akan menjadikan mata pelajaran itu lebih menarik,
hidup dan memberi kemahiran sampingan kepada murid.Terdapat juga pandangan
supaya kerangka sejarah Sarawak dan Sabah diawalkan lagi tidak hanya
menjelaskan peristiwa yang membawa kepada pembentukan Malaysia. Sejarah
kedua-dua negeri itu perlu dihuraikan lebih awal iaitu sebelum kedatangan kuasa
penjajah Inggeris ke negeri tersebut.
Jika kita melayari
internet terdapat beberapa blog yang memberikan pendapat supaya subjek Sejarah
turut memberi penekanan kepada gerakan golongan kiri dalam memperjuangkan
kemerdekaan seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM), Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Parti Komunis Malaya (PKM) dan
lain-lain. Sementara itu tokoh seperti Ibrahim Yaakub, Abu Bakar Albaqir, Dr.
Burhanuddin, Ahmad Boestaman dan Chin Peng diberikan tempat yang lebih luas
dalam konteks kemerdekaan tanah air. Menurut mereka, peranan golongan kiri ini
juga seharusnya ditonjolkan dalam penulisan buku teks Sejarah peringkat sekolah.
Pelbagai bentuk pendapat dan pandangan itu elok dikaji dan beri perhatian
supaya tidak menjadi polemik berpanjangan. Jika peranan itu diberikan kepada
PSM maka ia dijangka akan dapat menyelesaikan isu itu. Pendapat dan padangan
PSM sebagai pakar rujuk berautoriti diharap dapat memantapkan kurikulum Sejarah
yang digunakan di sekolah. Sekiranya ini berlaku maka objektif PSM perlu
ditambah '
sebagai badan berautoriti dan tempat rujukan sebarang isu berkaitan
sejarah tanah air!'
Sumber :
Utusan Malaysia
13 September 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan