Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
YOUTUBE telah menjadi era video atas talian yang banyak mempopularkan penyanyi baru seperti Justin Bieber dan Yuna serta Najwa Latif. Maklumat terkini mendapati Bieber masih menerajui senarai apabila klip video Baby berjaya menarik lebih setengah juta penonton. Muzik video oleh Jennifer Lopez bertajuk On The Floor pula menduduki tangga kedua dengan 500 juta penonton dalam masa 10 bulan. Video pelawak Judson Laipply dengan tajuk Evolution of Dance yang pernah menduduki tempat pertama dengan hampir 56 juta penonton sekarang terkeluar daripada senarai 10 teratas. Pada September 2008, Avril Lavigne dengan video muzik pop Girlfriend pernah berada di tangga teratas dengan 103 juta penonton. Video Charlie bit my finger - again! yang tidak ada kena-mengena dengan artis popular juga pernah berada di tangga teratas dengan 148 juta penonton pada 2010. Namun mulai Januari 2011, Bieber mula menunjukkan penguasaannya di alam maya apabila menguasai tempat teratas dengan lebih 400 juta penonton bagi klip video Baby.
Sehingga artikel ini ditulis, kedudukannya masih tidak berubah dan telah ditonton sebanyak 684,597,595 kali. Youtube telah mempopularkan ramai artis yang sebelum itu tidak mempunyai nama besar pun. Antara yang mencipta fenomena hasil muat naik klip video di Youtube ialah Dhanush. Tidak sah menjadi peminat Youtube jika tidak pernah menonton video Kolaveri Di - soundtrack lagu daripada filem Tamil yang digubah oleh pengarah muzik Anirudh dan ditulis dan dinyanyikan oleh Dhanush. Ia ditonton oleh 18.5 juta penonton dalam masa lapan hari. Kolaveri Di secara rasmi dilancarkan pada 16 November 2011 dan seakan-akan virus yang menyerang laman rangkaian sosial kerana lirik Tanglish (gabungan Tamil dan Inggeris). Senikata lagunya yang lucu dan mencuit hati menjadi kegilaan bukan saja di India bahkan seluruh Asia dan beberapa negara Eropah. Dalam masa seminggu, YouTube menganugerahkan Pingat Emas Paling Popular dan Pingat Perak kerana menerima bilangan hit yang tinggi dalam masa yang singkat.
Fenomena
Bukan saja di peringkat global malah di negara ini, YouTube juga menjadi satu fenomena baru bagi memperkenalkan bakat baru. Imratul Najwa Abdul Latif atau nama glamornya Najwa Latif yang popular dengan lagu Cinta Muka Buku mengembangkan bakat dan minatnya melalui YouTube. Ana Rafali yang tidak asing lagi bagi peminat hiburan tanah air juga bermula dengan video klipnya di YouTube Tampil berbaju kurung memetik gitar dan menyanyi, dia pantas meraih populariti. Bermula dengan memperkenalkan lagu-lagu ciptaan sendiri di laman Youtube, dia akhirnya melebarkan sayap dalam bidang seni sehingga menarik perhatian komposer Aidit Alfian dan mendapat peluang bergandingan dengan nama besar seperti Sohaimi Mior Hasan.
Seorang lagi anak kelahiran Malaysia, Zee Avi atau Izyan Alirahman, juga mula dikenali di YouTube melalui lagu Kantoi dan kini mengukir nama di luar negara. Begitu juga Yuna yang mula dikenali dengan lagu Yang Sebenarnya di YouTube kemudian menjadi artis yang dikagumi di Malaysia dan kini mengembangkan sayapnya ke Amerika Syarikat (AS). Seorang lagi yang mengecapi populariti melalui YouTube ialah Cikgu Shida tetapi bukan mempertaruhkan vokal, sebaliknya menarik perhatian dengan aksi lucunya mengikut gerak bibir (miming) lagu popular. Antaranya lagunya adalah Kalau Berpacaran, Wakakaka Africa Cari Jodoh, Jahat, Yunk dan banyak lagi. Pokoknya, tidak susah hendak popular. Apa yang diperlukan adalah sedikit kreativiti. Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan di situ ada jalan!
Sila berikan komen anda. Terima kasih.
SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
4 MAC 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan