JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



04 Oktober 2011

RANGKA KARANGAN KEPENTINGAN MATA PELAJARAN SEJARAH


RAMALAN 1
ISU : MATA PELAJARAN SEJARAH

SOALAN YANG DIJANGKA

Tindakan kerajaan mengumumkan mata pelajaran Sejarah dijadikan sebagai mata pelajaran wajib lulus seperti mata pelajaran Bahasa Malaysia bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013 ada rasionalnya. Pada pendapat anda, apakah kepentingan mata pelajaran Sejarah dan nyatakan faktor-faktor yang menyebabkan pelajaran Sejarah tidak diminati oleh kebanyakan pelajar di sekolah?

PENDAHULUAN KARANGAN

Subjek Sejarah diwajibkan lulus pada tahun 2013 di peringkat SPM
Kerajaan sedar subjek Sejarah penting untuk mengekalkan rasa cinta dan taat setia kepada negara yang tercinta.
Generasi muda juga semakin banyak yang buta sejarah negara sendiri.
Kepentingan subjek sejarah dan faktor yang menyebabkan pelajar tidak meminati mata pelajaran sejarah akan dibincangkan.

Kepentingan Mata Pelajaran Sejarah

Melahirkan pelajar yang mempunyai semangat cintakan negara dan rela berkorban demi mempertahankan kemerdekaan negara pada bila-bila masa.

Melahirkan pelajar yang bersatu padu, bertolenransi, dab hormat-menghormati antara satu sama lain demi mengekalkan keamanan dan keharmonian hidup di Malaysia.

Melahirkan pelajar yang tahu menghargai jasa dan sumbangan orang terdahulu yang bersusah payah membebaskan negara daripada penjajah dan anasir-anasir jahat seperti komunis dan sebagainya.

Melahirkan pelajar yang tahu hak dan asal usul setiap kaum di Malaysia supaya mereka tidak mempersoalkan keistimewaan dan hal kaum lain sesuka hati sehingga menimbulkan ketidakamanan dan kekacauan.

Faktor yang menyebabkan pelajar tidak meminati mata pelajaran Sejarah

Terlalu banyak fakta untuk dihafal dan diingat pada setiap masa – pelajar mudah berputus asa belajar subjek sejarah.

Pengajaran guru Sejarah yang membosankan – membaca buku teks atau secara kuliah menyebabkan pelajar mengantuk

Sukatan pelajaran terlalu banyak dan lama – tidak pernah ditukar atau disesuaikan dengan perkembangan semasa.

Kebolehan pelajar berbahasa Melayu amat terhad menyebabkan mereka sukar untuk memahami isi pelajaran yang disampaikan oleh guru.

Sokongan daripada ibu bapa dan para guru amat kurang – pelajar menganggap subjek sejarah ini tidak penting untuk dipelajari.

PENUTUP

Subjek Sejarah mengajar kita mengenali negara sendiri
Kedaulatan dan keharmonian negara harus dihargai
Jangan sampai kita menggadai kemerdekaan negara kerana kita buta sejarah
Semua pihak harus prihatin dengan isu ini.

Tiada ulasan: