16 Mac 2011

JANGAN TERLALU KEJAM PADA DIRI SENDIRI



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pengunjung-pengunjung blog Cikgu Zul yang dikasihi dan disayangi. Cikgu Zul amat menghargai kehadiran anda semua ke sini dan Cikgu Zul berharap agar anda memperoleh sesuatu yang berharga di sini. Amin.


Cikgu Zul ingin bercakap tentang suatu perkara yang agak penting untuk kita hayati dan insafi bersama. Kita sebagai manusia kadang kala terlalu kejam pada diri sendiri. Pertama, kita selalu memaksa diri kita untuk membenci orang yang paling kita sayangi. Kita pendam rasa di dada sampai membuakkan rasa marah yang berapi sehinggakan jiwa kita berasa amat pedis dan perit untuk menanggungnya. Rasa kebencian kita makin lama makin mendalam sehingga menjadi duri yang mencucuk hati sampai terluka parah. Kita puas memperlakukan diri kita sebegitu. Kita puas melihat orana yang kita benci itu menderita, sengsara, dan melarat kerana bagi kita itulah tandanya kejayaan yang mengundang jutaan rasa megah tidak bernoktah. Sebenarnya, jika ditafsir, itulah tandanya kita berlaku kejam kepada diri kita sendiri kerana terlalu taksub membina benteng permusuhan daripada mencipta menara persahabatan antara sesama manusia. 

Kedua, kita berlaku kejam kepada diri kita sendiri apabila membiarkan hari-hari yang kita lalui tanpa berdoa dan bersyukur kepada Allah atas kurnia-Nya. Semakin jauh kita melangkah dan semakin banyak kejayaan yang kita rangkul, kita semakin menjauhi Allah. Kita selalu kesuntukan masa untuk beribadat dan bermunajat kepada-Nya sehinggalah bala datang bertimpa barulah kita sujud memohon ampun dengan deraian air mata berharga. Sesungguhnya, Allah itu maha pengampun dan pengasih. Janganlah kita berlaku kejam kepada diri dengan meninggalkan Allah sewaktu kita mengecapi nikmat kesenangan hidup di dunia. Daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya jua kita mengabdikan diri pada setiap waktu tidak kira susah mahupun senang.


Ketiga, kita selalu berlaku kejam kepada diri apabila membiarkan masa berharga berlalu begitu sahaja. Kita gunakan masa dengan mengumpat, mencaci, mengeji atau berbual-bual tentang artis serta perkara-perkara yang tidak mendatangkan kemaslahatan buat diri kita. Kita jarang menggunakan deria kurniaan Allah untuk membaca dan menelaah dari pagi hingga ke senja hari. Kita mudah bosan dan jemu untuk melakukan perkara-perkara yang bermanfaat apabila masa lapan bertandang. Setelah terhimpit barulah kita terdesak dan tersepit. Inilah senario yang Cikgu Zul lihat dalam kalangan pelajar-pelajar Cikgu Zul. Apabila ditanya, "Siapa nak dapat keputusan 4A dalam STPM? Semuanya angkat tangan dengan bersemangat. Akan tetapi, Cikgu Zul lihat mereka tidak cukup usaha untuk mengapai impian itu. Mereka lebih suka pergi ke tandas dari mendengar Cikgu Zul mengajar. Mereka lebih suka meniru kerja kawan-kawan. Mereka lebih suka bersembang dan bergurau senda dengan guru atau rakan-rakan. Hidup mereka terlalu mudah kerana masa yang ada digunakan untuk membuat kerja-kerja yang tidak memerlukan mereka berfikir!




SAYANGILAH DIRI KITA SENDIRI DAN LAKUKAN YANG TERBAIK UNTUK DIRI KITA KERANA KEHADIRAN KITA KE DUNIA INI TERLALU SINGKAT. PADA BILA-BILA MASA KITA AKAN DIJEMPUT ...
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...