15 Mac 2011

ISU UMUM : PENYERAGAMAN SISTEM BAYAR SAMAN ANTARA POLIS DAPAT ELAK TINDKAAN BERTINDIH, JPJ DAN PBT


Undang-undang dan peraturan tertentu yang digubal dan dilaksanakan dalam sesebuah negara selepas diluluskan oleh Parlimen atau Dewan Undangan Negeri perlu dipatuhi setiap rakyat. Kegagalan mematuhi undang-undang atau peraturan yang diwujudkan sudah pasti akan menimbulkan kacau bilau dan kesukaran mentadbir sesebuah negara dan negeri. Undang-undang dan peraturan sedia ada juga bagi memastikan Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri dapat mentadbir wilayah masing-masing dengan cekap dan berkesan. Begitu juga dengan agensi penguat kuasa lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) turut memerlukan undang-undang kecil dan peraturan penguatkuasaan yang tegas. Hukuman atau denda seperti saman yang dikenakan agensi terbabit terhadap individu bagi memastikan setiap rakyat mematuhi undang-undang dan peraturan yang ditetapkan.

Namun begitu, ada juga orang ramai tidak membayar saman seperti kesalahan trafik sehingga menyebabkan tunggakan saman berjumlah jutaan ringgit. Apapun, untuk menyalahkan pesalah trafik semata-mata kerana tidak membayar saman mereka mungkin tidak adil. Pastinya ada sebab orang ramai khususnya pesalah trafik tidak dapat atau gagal membayar saman mereka. Antara masalah yang timbul kerana tidak wujud keseragaman antara pihak polis, JPJ dan PBT dalam menguatkuasa peraturan dan saman yang dikenakan sehingga orang ramai berasa teraniaya. Mereka mungkin disaman beberapa kali atas kesalahan sama oleh agensi penguatkuasaan yang berbeza. Sehubungan itu, kita melihat kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, kelmarin iaitu kerajaan akan mengambil langkah untuk menyeragam dan menyelaras sistem kutipan pembayaran saman oleh PDRM, JPJ dan PBT khususnya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) adalah tepat pada masanya.

Justeru, kerjasama ketiga-tiga pihak terbabit dapat memastikan sistem kutipan pembayaran saman dan penguatkuasaan ke atas pesalah trafik akan lebih berkesan, telus dan tidak menganiaya orang ramai. Kita melihat cadangan itu memerlukan penelitian dan kita tidak menolak ia barangkali mengambil masa lama untuk direalisasikan bagi mewujudkan satu sistem bersepadu. Ketika ini, pesalah trafik lebih memberi perhatian untuk membayar saman jika disaman polis atau JPJ, berbanding PBT. Polis boleh mengeluarkan waran tangkap, manakala JPJ pula boleh menyenaraihitamkan mereka daripada memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan. Dengan penyeragaman ini, PBT terbabit dijangka turut mempunyai kuasa yang sama. Sehubungan itu, semua agensi terbabit perlu berbincang bagi melaksanakan langkah terbabit seterusnya mengelakkan orang ramai berasa tidak berpuas hati serta mengakibatkan pelbagai masalah teknikal lain.

Kita percaya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang ditubuhkan kerajaan mampu menggalas misi ini bagi memperbaiki mutu pengangkutan awam di Malaysia, terutama dengan penguatkuasaan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010. Fungsi teras SPAD adalah menggubal polisi pengangkutan awam darat, perancangan, kawal selia dan undang-undang penguatkuasaan, syarat dan peraturan membabitkan pengangkutan awam darat. Apa yang kita harapkan tidak ada lagi pihak memperlekeh atau memandang ringan peraturan penguat kuasa yang ada. Pada masa sama, kita juga berharap agensi penguat kuasa terbabit tidak mengenakan saman hanya untuk mencari ‘keuntungan’ sehingga membebankan orang ramai atau tanpa budi bicara sehingga melupakan tanggungjawab sosial mereka kepada rakyat.


BERITA HARIAN, 15 MAC 2011
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails