06 November 2025

KESELAMATAN SEKOLAH 2025 : 11 LANGKAH BAHARU KPM DAN PERANAN KOMUNITI SETEMPAT


Sebagai Pengetua, saya menyambut baik pengumuman Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengenai 11 Langkah Baharu” bagi memperkukuh keselamatan sekolah dan disiplin murid seperti yang diumumkan baru-baru ini. Dari perspektif seorang pemimpin sekolah, langkah ini bukan sahaja wajar, tetapi juga memungkinkan kita melaksanakan perubahan holistik yang memberi manfaat besar kepada warga sekolah — murid, guru, ibu bapa dan komuniti setempat.


Manfaat strategik untuk sekolah

Pertama, langkah-langkah ini memperkukuh asas keselamatan fizikal dan psikososial di sekolah. Sebagai contoh, KPM memperuntukkan tambahan RM5 juta untuk pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di sekolah-sekolah dikenal pasti. Sebuah sekolah yang dilengkapi sistem pengawasan yang lebih baik akan dapat mengurangkan kebimbangan keselamatan — baik dari segi pencerobohan luar, kemalangan, mahupun insiden disiplin di kawasan asrama atau premis sekolah. Dengan demikian, murid dan guru akan merasa lebih selamat, suasana pembelajaran menjadi lebih kondusif.

Kedua, aspek kesihatan mental dan sokongan psikososial turut diangkat sebagai komponen keselamatan. KPM menyatakan bahawa program saringan kesihatan mental dari Tahun Satu hingga Tingkatan Enam akan diperkuatkan. Sebagai pengetua, saya menyedari bahawa keselamatan bukan hanya membabitkan “pagar dan kamera”, tetapi juga menjamin bahawa murid tidak berada dalam keadaan psikologi yang terancam — kerana tekanan, kebimbangan atau konflik di sekolah juga boleh menjejaskan keselamatan, disiplin dan pembelajaran.

Ketiga, peningkatan kuasa dan tanggungjawab kepada pihak sekolah — khususnya kepada pengetua, guru besar dan jawatankuasa disiplin — memberi peluang kepada kita untuk bertindak lebih pantas dan sesuai dengan konteks sekolah sendiri. KPM menyebut bahawa kuasa pengetua dan guru besar akan diperluas untuk menangani isu disiplin murid di sekolah. Ini memberi makna bahawa sekolah boleh merangka tindakan yang lebih responsif dan relevan dengan cabaran setempat, misalnya di kawasan pedalaman Sarawak yang mempunyai situasi khas.


Cabaran serta cara pelaksanaan di sekolah

Walaupun manfaatnya jelas, pelaksanaan memerlukan strategi yang rapi dan kerjasama kuat semua pihak. Berikut adalah beberapa aspek penting dan cadangan pelaksanaan:

  1. Infrastruktur & pemantauan fizikal

    • Pastikan sekolah kita mengenal pasti kawasan “panas” seperti koridor gelap, sudut asrama, akses luar pagar yang mudah diakses. Vakum audit keselamatan boleh dilaksanakan dengan melibatkan murid dan guru.

    • Dengan dana tambahan CCTV, sekolah perlu susun keutamaan: pemasangan di pintu masuk/asrama, tangga, koridor utama. Pastikan juga tindakan selepas kamera dipasang — pantauan aktif, berkala dan laporan.

    • Jalin kerjasama dengan pihak berkuasa tempatan dan komuniti — contohnya rondaan komuniti di waktu malam, lampu-jalan yang baik, tinjauan keselamatan luar pagar.

  2. Kerangka psikososial & disiplin

    • Mulakan program kesedaran kepada murid dan guru tentang tekanan, konflik dan keselamatan emosi. Ini kerana KPM juga menekankan aspek “Suara Guru dan Murid” dan “Kotak Suara Murid” sebagai langkah memperkukuh suara pelajar. 

    • Perkukuh jawatankuasa disiplin sekolah serta peranan pengetua/guru besar dengan menyediakan garis panduan yang jelas — selaras dengan semakan terhadap Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM) yang dijanjikan akan diperkasa. 

    • Sebagai pengetua, saya akan mengadakan sesi dialog dua-hal-cara dengan murid dan guru secara berkala supaya isu kecil tidak menjadi besar — selari dengan cadangan KPM yang kita wujud sesi pertemuan/dialog guru-murid. 

  3. Penglibatan komuniti dan ibu bapa

    • Sekolah tidak berdiri sendirian. Langkah 4 daripada 11 langkah menyebut kerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) melalui Jawatankuasa Pemufakatan di peringkat sekolah.  Ini membuka ruang untuk sekolah mengenali penguat kuasa tempatan, komuniti setempat, rondaan keselamatan, dan membina jaringan luar pagar sekolah.

    • Ibu bapa perlu dimaklumkan tentang polisi keselamatan baru, perubahan kuasa disiplin, dan bagaimana mereka boleh menyokong di rumah dan di luar sekolah. Jika sekolah kita di kawasan luar bandar Sarawak, kerjasama dengan ketua kampung, KRT (Kawasan Rukun Tetangga) dan agensi sosial tempatan sangat penting.

    • Libatkan murid sebagai “duta keselamatan” — kerjasama dengan PIBG, rakan murid dan komuniti mengembangkan komunikasi mengenai keselamatan dan disiplin sebagai agenda bersama.

  4. Pemantauan, laporan dan penambahbaikan berterusan

    • KPM menetapkan sistem pemantauan intensif dan penilaian berkala.  Sekolah kita mesti menyediakan papan pemuka (dashboard) untuk memantau bilangan insiden, tugasan disiplin, laporan rondaan, hasil audit keselamatan.

    • Adakan mesyuarat dalaman setiap semester untuk menilai keberkesanan langkah-keselamatan dan disiplin. Gunakan data SSDM, laporan kaunselor, laporan guru, maklum balas murid dan ibu bapa.

    • Jika terdapat keperluan, sekolah segera membuat tindakan susulan: menukar prosedur operasi standard (SOP), memperkukuh fizikal/pemantauan, atau meningkatkan latihan guru/penjaga.


Aspek lain yang penting

  • Kebudayaan sekolah: Keselamatan yang sebenar datang daripada budaya — apabila murid, guru dan kakitangan merasa mereka adalah sebahagian daripada sistem keselamatan. Ini bermaksud sekolah perlu menyuntik nilai tanggungjawab bersama, “jangan diam bila nampak” dan saling menyokong.

  • Latihan guru dan kakitangan: Kamera CCTV sahaja tidak cukup jika tiada yang memantau atau bertindak. Guru perlu latihan asas tentang tinjauan keselamatan, pengurusan insiden, kawalan kerumitan dan rujukan awal. Ini juga termasuk latihan “Smart Support Team” yang diperkenalkan KPM. 

  • Keselamatan digital dan luar pagar: Dalam dunia hari ini, keselamatan bukan hanya fizikal tetapi digital — siber buli, media sosial, akses luar sekolah. Sekolah harus memperkukuh garis panduan penggunaan peranti dan akses internet di kawasan sekolah.

  • Pengurusan asrama & kantin: KPM turut menyebut bahawa garis panduan keselamatan asrama, bilik darjah dan kantin akan dikeluarkan selewat-lewatnya hujung tahun ini.  Bagi sekolah berasrama atau mempunyai kantin luar, aspek ini perlu diteliti — pemantauan malam, latihan warden, bantuan rapi jika berlaku kecemasan.


Kesimpulan

Sebagai Pengetua, saya memandang 11 langkah baharu ini sebagai panggilan untuk kita bergerak dari pendekatan reaktif kepada proaktif, dari “tangani apabila berlaku” kepada “cegah sebelum berlaku”. Sekolah bukan hanya ruang akademik — ia adalah ekosistem keselamatan dan kesejahteraan. Dengan kerjasama guru, ibu bapa, murid dan komuniti setempat, kita boleh membina sekolah yang selamat, kondusif dan mampu menyokong pembelajaran serta perkembangan insan secara menyeluruh.

Saya menyeru semua warga sekolah: mari jadikan keselamatan sebagai budaya — bukan hanya semata-mata pematuhan CCTV atau SOP, tetapi sebagai kebiasaan bahawa kita saling menjaga, saling menghormati dan berusaha bersama untuk memastikan setiap murid dan guru pulang ke rumah dengan selamat dan yakin bahwa esok hari di sekolah akan lebih baik.


Tiada ulasan: