JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



17 Mei 2023

Masalah Kekurangan Guru dan Sikap Malas Membaca, Punca Utama Mata Pelajaran Sastera Tidak Diminati


 

Penulis Rencana

Siti Aminah Mohd Yusof - Mei 9, 2023 @ 10:54am

bhpendidikan@bh.com.my

 

Sikap tidak suka membaca memberi cabaran kepada subjek Kesusasteraan Melayu sehinggakan banyak sekolah tidak lagi menawarkan mata pelajaran itu. Hal ini diburukkan lagi dengan kekurangan guru opsyen malah selepas subjek itu dijenamakan semula sebagai Kesusasteraan Melayu Komunikatif (KMK), ia dilihat masih kurang mampu menarik perhatian murid. Apatah lagi KMK adalah subjek elektif. Hal ini tentu berbeza dengan subjek Sejarah yang meskipun turut menuntut murid banyak membaca tetapi ia disebabkan mata pelajaran wajib, pelajar tiada pilihan.

Presiden Persatuan Penulisan Budiman Malaysia (BUDIMAN), Prof Dr Abdul Halim Ali, berkata fenomena penutupan kelas KMK adalah 'tidak sihat'. Katanya, beliau maklum banyak kelas KMK di sekolah-sekolah sekitar Melaka, Perak, Selangor dan Johor selain  Kedah, Perlis, Terengganu, Negeri Sembilan serta Kuala Lumpur semakin berkurangan ketika ini. Bagaimanapun di negeri seperti Kelantan, Sabah, Sarawak masih banyak menawarkan mata pelajaran itu pada peringkat menengah dan prauniversiti. Beliau yang juga Pensyarah di Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), berkata antara faktor yang biasa disebut oleh pihak sekolah yang tidak menawarkan subjek KMK termasuklah murid kurang minat membaca dan tiada guru opsyen.

"Apa yang berlaku, kurang kefahaman dan maklumat mengenai kepentingan KMK dalam kalangan pentadbir dan murid-murid di sekolah. Selain itu wujud persepsi salah terhadap KMK sebagai mata pelajaran tidak bernilai komersial turut menyebabkan perkara ini berlaku. Ia juga turut berpunca daripada pilihan mata pelajaran elektif yang banyak, komposisi kelompok mata pelajaran elektif dihadkan atau ditutup," katanya. Abdul Halim berkata subjek KMK di sekolah tidak seharusnya dilihat semata-mata sebagai satu pelajaran elektif sebaliknya ia perlu dilihat sebagai wadah pembinaan dan pengukuhan jati diri bangsa. Kesusasteraan Melayu katanya adalah satu daripada juzuk khazanah peradaban bangsa Melayu. Ia adalah identiti bangsa pemiliknya sekali gus menjadi sumber yang memperkenalkan adab dan kesantunan serta kekayaan akal budi bangsa.

"Bagaimana bangsa Malaysia pada masa hadapan dapat diterapkan nilai-nilai murni budi pekerti yang kaya dalam sastera Melayu jika sekiranya mata pelajaran ini tidak ditawarkan kepada murid-murid? Mengajar subjek ini juga bererti kita menyambung mata rangkai warisan bangsa yang akan disambung generasi baharu kemudiannya," ujarnya. Katanya, kurang minat membaca boleh ditangani dengan memperbanyakkan usaha itu oleh sekolah dan ibu bapa. Katanya ia boleh bermula di tapak perhimpunan dengan aktiviti NILAM, sesi pengajaran dan pembelajaran, sisipan jadual waktu untuk murid membuat aktiviti bacaan di pusat sumber selain aktiviti kokurikulum dan aktiviti lanjutan pada masa senggang dan cuti sekolah.

Tambah beliau lagi "Jika Dasar 1 Murid 1 Sukan boleh dilaksanakan, apa susahnya melaksanakan aktiviti 1 murid 1 buku 1 hari 1 cerita ? "Guru adalah manusia kreatif dan inovatif. Mereka tahu untuk merancang dan melaksanakan pelbagai aktiviti sesuai dengan tahap murid dan kemudahan yang ada. Persoalannya, sejauh manakah sesuatu dasar atau aktiviti itu dapat dilaksanakan secara konsisten dan berimpak. Pandangan yang menyebut KMK kurang nilai ekonomi adalah salah dan tidak benar. Malah, ia adalah pandangan yang semborono, tidak disokong dengan data yang boleh dipertanggungjawabkan. Tambahnya, murid-murid di sekolah adalah kelompok generasi akan datang yang bakal mengisi keperluan modal insan. Justeru, mereka bukan sekadar perlu bijak menguasai teknologi maklumat tetapi juga mesti bijaksana membuat pertimbangan moral, kemahiran sosial dan kemanusiaan yang tinggi.

Sementara itu, Kementerian Pendidikan (KPM) menerusi Unit Komunikasi Korporatnya ketika dihubungi mengesahkan antara punca penutupan kelas KMK di sekolah disebabkan kurang permintaan terhadap mata pelajaran itu dengan bilangan murid sedikit yang tidak memenuhi syarat pembukaan kelas. "Selain itu, murid turut dilihat cenderung kurang berminat mengambil mata pelajaran yang memerlukan banyak pembacaan. "Berdasarkan statistik seramai 13,044 calon berdaftar bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada 2022, berbanding 14,045 pada 2021, 14,972 (2020), 15,857 (2019) dan 16,394 (2018). "Sebagai rekod terdapat seramai 29,544 murid membabitkan 1,132 buah kelas yang mengambil mata pelajaran Kesusasteraan Bahasa Melayu di seluruh negara," katanya.

Menurut KPM, Kesusasteraan Melayu (KM) adalah subjek elektif bagi Tingkatan Empat dan Lima dalam kurikulum Kebangsaan turut dilaksanakan dalam Kurikulum Baharu Sekolah Menengah (KBSM) sehingga 2019. Bagaimanapun mulai tahun 2020 bermula pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) bagi murid Tingkatan Empat dan Lima, KM dijenamakan semula dengan KMK bagi memugar kembali KM dengan beberapa penambaikan yang mengikut situasi semasa. Walaupun terdapat penjenamaan semula KM kepada KMK namun 'roh' KM masih kekal malah karya yang digunakan sewaktu KM masih diguna pakai sehingga hari ini. Sesuai perkembangan semasa dan keperluan RI 4.0, elemen baharu dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu perlu diterapkan. Untuk itu mata pelajaran KM yang dijenamakan semula sebagai KMK menerapkan elemen multimedia sastera dalam KMK bagi membantu usaha KPM melaksanakan pendigitalan pendidikan.

Melalui elemen baharu ini, aspek didik hibur juga diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) KMK dengan KPM akan terus mempergiat usaha dalam menjelaskan kepentingan mata pelajaran KMK dalam kalangan murid sekolah dan dalam masyarakat. Subjek itu akan diteruskan dan tiada cadangan untuk memansuhkannya. Bagaimanapun ia bergantung kepada tawaran mata pelajaran elektif peringkat sekolah masing-masing.

Tiada ulasan: