JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



17 Mei 2023

Anugerah Paling Indah Dalam Hidup Saya ialah Kejayaan Pelajar Saya, Sejarah paling Manis Apabila Melihat Mereka Berdikari dan Menjadi Warganegara Yang Berguna

 


Tahun ini merupakan tahun ke-26 saya meraikan Hari Guru. Walau bagaimanapun jika dikira dari tarikh saya menjadi Guru Sandaran (semasa menunggu keputusan STPM) tahun ini merupakan tahun ke-30 saya meraikan hari guru. Saya mulakan hari ini dengan membacakan al-fatihah untuk diri sebagai tanda kesyukuran. Nikmat dan bahagia menjadi guru tidak dapat ceritakan satu persatu. Guru merupakan cita-cita saya sejak mula mengenali erti kejayaan. Saya tidak mengimpikan kerjaya lain walaupun saya tahu kehebatan sesuatu kerjaya kerana saya sedar, anak orang miskin apatah lagi berasal dari kawasan pedalaman susah untuk pergi jauh. Kekangan utama bukan keinginan dan keupayaan tetapi masalah kewangan.

Alhamdulillah, setelah menjadi guru saya berjaya meningkatkan prestasi diri dalam bidang akademik. Segala perbelanjaan untuk menampung kos pengajian saya menggunakan gaji yang diperoleh daripada berkhidmat sebagai guru. Saya tidak pernah mendabik dada tetapi saya amat bersyukur kerana penempatan pertama saya di salah sebuah sekolah primer terkenal, iaitu SMK Sacred Heart telah memberikan banyak peluang dan ruang untuk saya berkembang dalam bidang perguruan. Sepanjang tempoh 19 tahun 5 bulan berkhidmat di SMK Sacred Heart saya pernah mengajar Tingkatan Peralihan hingga Tingkatan Enam. Saya memegang pelbagai jawatan atas kepercayaan pihak pentadbir daripada Guru Akademik Biasa hingga menjadi Guru Kanan Mata Pelajaran.

Saya menjawat jawatan Guru Cemerlang Bahasa Melayu dan dilantik menjadi Guru Akademik Tingkatan Enam hingga menjadi Jurulatih Utama Bahasa Melayu STPM Sarawak dan Malaysia. Saya terlibat dengan pelbagai tugas-tugas penting berkaitan dengan mata pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan Enam di peringkat daerah, negeri, dan kebangsaan. Saya tidak pernah bermimpi dapat duduk semeja bertukar-tukar pendapat dan pandangan dengan guru-guru dan pensyarah-pensyarah hebat di Malaysia. Semua ini berlaku dalam hidup saya bagai mimpi tetapi inilah realiti yang betul-betul saya alami. Benarlah kata orang, jika kita ikhlas mendidik Allah pasti balas dengan nikmat hidup dalam pelbagai bentuk. Saya tidak pernah lupa bersyukur kepada-Mu, ya Allah.

Pada bulan Mei 2016, saya dengan berat hati berpindah dari SMK Sacred Heart ke SMK Sibu Jaya yakni sekolah yang mempunyai populasi murid terbesar di daerah Sibu. Jumlah murid di SMK Sibu Jaya mencecah 3000 orang. Saya datang ke SMK Sibu Jaya bukan sebagai guru biasa tetapi menjawat jawatan Penolong Kanan Kokurikulum. Tugas ini merupakan satu lagi tugas yang saya tidak pernah saya duga. Yang mengenali saya memang tahu bahawa saya mempunyai kepakaran dalam mengajar. Jika terlibat dalam kokurikulum, saya hanya jurulatih untuk pertandingan pidato, bahas dan berbalas pantun. Pengalaman di SMK Sacred Heart saya gunakan sebaik mungkin untuk melakukan yang terbaik. Pada awalnya, saya takut dengan jawatan PKKK ini, saya takut saya akan gagal. Walau bagaimanapun, saya cekalkan hati dan bulatkan azam untuk menerima amanah ini dengan tangan terbuka.

Alhamdulillah, saya dikelilingi oleh ramai guru yang hebat dan komited di SMK Sibu Jaya. Mereka membantu saya dalam banyak perkara, begitu juga dengan Pengetua pada masa itu Encik Yusri Azhar bin Takip. Beliau memang tahu saya bukan guru yang mahir dalam kokurikulum tetapi beliau selalu membimbing dan memberikan dorongan. Sepanjang 4 tahun di SMK Sibu Jaya, banyak jugalah kejayaan dalam bidang kokurikulum sekolah peroleh. SMK Sibu Jaya merangkul Naib Johan Sekolah Cemerlang Kokurikulum Peringkat Kebangsaan (Kategori Luar Bandar) pada tahun 2017 dan 2018.

Pada tahun ke-3 di SMK Sibu Jaya, saya sudah mulai minat menjadi Penolong Kanan Kokurikulum kerana tertarik dengan sokongan ramai guru. Siapa sangka siapa menduga, semasa orang sibuk berkurung dek bahana Covid-19, saya menerima surat untuk berpindah ke SMK Durin pada Mei 2020. Ketika itu, saya sedang mengikuti Kursus NPQEL dan berhempas pulas menyiapkan tesis PHD. Perjalanan hidup saya agak mencabar sewaktu mula-mula sampai ke SMK Durin kerana Pengetua, Encik Law Tua Beng dilantik menjadi SiPartner di Pejabat Pendidikan Sibu. Saya pula dilantik memangku jawatan Pengetua. Cabarannya hanya Tuhan yang tahu. Setiap hari saya kena susun jadual sebagai peserta kursus NPQEL, pelajar PHD dan pemangku Pengetua. Ada kalanya, saya tertidur keletihan apabila balik ke rumah. Pengalaman ini semua amat berharga buat saya. Saya tulis di diari perjalanan hidup kerana bukan semua guru akan melalui jalan seperti yang saya lalui.

Hari ini, 16 Mei 2023, saya masih di SMK Durin. Saya bahagia kerana guru-guru yang bekerja dengan saya amat hebat dan komited. Saya juga mempunyai pentadbir yang amanah, rajin, dan berwawasan. Kami sentiasa seia sekata sehati sejiwa mendidik dan mengasuh anak murid seramai 577 orang. Saya mohon agar saya terus diberikan kesihatan dan kesejahteraan agar dapat terus berbakti hingga hari bersara. Saya suka menjadi guru. Walaupun bukan jutawan di dunia tetapi saya yakin saham akhirat yang saya kumpul cukup sebagai bekalan apabila sampai waktunya. Saya bukanlah guru hebat. Saya tidak pernah ada anugerah. Akan tetapi, dengan rezeki yang diperoleh saya tidak pernah lupa untuk terus belajar dan belajar agar dapat memberikan khidmat yang terbaik kepada nusa dan bangsa.Saya tidak impikan anugerah kerana anugerah terindah yang saya dapat ialah kejayaan anak-anak didik saya. Sejarah yang paling hebat ialah apabila saya berjaya mendidik hingga mereka mampu berdiri di atas kaki sendiri dan menjadi insan yang berguna kepada nusa dan bangsa.

Tiada ulasan: