JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



16 April 2023

Pelajar Aktif Sukan dan Kokurikulum hingga Pelajaran Terabai, Adakah masa depan untuk mereka?

 


Saya telah lama memerhatikan perkara ini. Bagi pelajar yang cemerlang dalam Kurikulum, kokurikulum dan Sukan, masa hadapan mereka sememangnya cerah asalkan mereka tidak terpengaruh dengan perkara-perkara yang boleh merosakkan diri di kolej atau universiti. Oleh itu, saya masih ingat apabila melatih pelajar dalam Pertandingan Pidato Piala Diraja saya selalu nasihatkan pelajar yang saya latih itu supaya tidak mengabaikan akademik. Alhamdulillah, pelajar saya kebanyakannya berjaya. Salah seorang pelajar yang saya ingat bernama Chia Wei Lung yang beberapa kali memenangi Pertandingan Pidato Piala Diraja, keputusan SPM dia cemerlang dan melanjutkan pelajaran ke Institut Perguruan, kini menjadi seorang pendidik. 

Yang saya selalu berasa kasihan ialah pelajar yang mewakili sekolah dalam sukan sehingga ke peringkat kebangsaan tetapi akademik mereka ini teruk. Apabila gagal dalam Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mereka pun menerima nasib yang sama dengan pelajar yang tidak aktif. Kita seolah-olah tidak menyediakan saluran khas untuk golongan ini. Sekolah pula seolah-olah tidak menghargai jasa dan pengorbanan mereka. Saya tahu dan faham, kelemahan dalam bidang akademik merupakan kekangan utama untuk membantu mereka tetapi mereka telah menghabiskan banyak masa untuk mengikuti latihan sehingga masa untuk membetulkan kelemahan itu tertutup. 

Bilangan pelajar yang cemerlang dalam kokurikulum dan sukan tetapi lemah dalam akademik ini tidaklah ramai. Walau bagaimanapun, saya yakin kumpulan ini ada di semua sekolah di Malaysia. Oleh itu, suatu alternatif wajar difikirkan bagi membantu golongan ini. Hakikatnya, kecemerlangan dalam sukan dan kokurikulum memang membantu seseorang untuk cemerlang dalam akdemik tetapi bagi pelajar yang memang sukar menerima pelajaran, mereka mungkin perlukan masa yang lebih untuk belajar. Barangkali mereka boleh diminta belajar setahun lagi di Tingkatan 5 bagi membolehkan mereka belajar semula dan menduduki peperiksaan SPM semula. Cara ini mungkin boleh membantu sekurang-kurangnya 40 hingga 60% dalam kalangan mereka yang terlibat. Nasihat saya kepada pelajar yang aktif dalam sukan, permainan, dan aktiviti kokurikulum yang lain di sekolah, jangan abaikan akademik. Anda sebenarnya pelajar yang bertuah kerana Allah kurniakan bakat yang tiada pada pelajar-pelajar yang lain. Pepatah Melayu menyatakan, belakang parang kalau diasah nescaya akan tajam, selemah-lemahnya anda dalam pelajaran jika anda rajin saya yakin kejayaan pasti digenggaman. 


Tiada ulasan: