Rencana ini ditulis
oleh :
Teo Kok Seong
Pemberian peruntukan
tambahan RM500 juta dalam Belanjawan 2013 untuk mempertingkat kemahiran
mengajar dalam kalangan pendidik untuk empat subjek teras, iaitu Bahasa Melayu,
Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik, amat dialu-alukan. Ia bertujuan
mengembangkan kemahiran berfikiran kritis dalam kalangan pelajar oleh guru. Sehubungan ini, Sejarah yang diangkat menjadi
subjek teras dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025,
perlu turut dimasukkan dalam latihan perguruan ini. Selain subjek wajib, ia
antara kurikulum penting yang dapat memupuk asas dan perspektif nasional yang
dikongsi bersama. Kemahiran berfikir aras tinggi sebagai aspirasi penting dalam
PPPM, akan cuba dicapai melalui tiga cara.
Pertama, dengan
penguasaan kemahiran berfikiran kreatif dan inovatif, pelajar diajar untuk
memperoleh kepandaian menjana prospek baharu, selain mencipta gagasan dan
pengetahuan baru. Kedua, melalui penguasaan kemahiran menyelesaikan masalah dan
menaakul, pelajar dilatih untuk bersedia berdepan dengan sebarang masalah, yang
kemudian diselesaikan selepas menaakul dengan kritis dan logik, agar keputusan
yang dibuat itu bernas. Ketiga, melalui
penguasaan kemahiran keupayaan belajar, pelajar diasuh untuk memiliki
ketangkasan mendorong diri sendiri untuk terus menimba ilmu sepanjang hayat
mereka, bagi menjadi warga yang berpengetahuan.
Diakui bidang ini
tidak dirangkumi dalam sistem pendidikan negara sebelum ini. Justeru, pelajar
kita didapati bukan saja tidak mampu menerapkan ilmu yang diperoleh. Tetapi
yang lebih mudarat lagi mereka gagal berfikir secara kritis, khususnya dalam
konteks akademik baru.
Sehubungan latihan
ini, sesetengah pihak meragui kemampuan guru dalam memperoleh kemahiran begini
untuk diri mereka sendiri, sebelum disampaikan kepada pelajar. Dalam hal ini,
kita harus meyakini keupayaan guru yang sudah memiliki ilmu mengenai bidang
pengkhususan masing-masing, selain ilmu pelajar yang berbagai-bagai dari segi
kecerdasan dan lain-lain, serta ilmu pedagogi untuk pendidikan yang berkesan. Apabila
setiap kali subjek Sains dan Matematik disentuh dan kali ini dalam konteks
pengajaran kemahiran berfikir aras tinggi melalui dua subjek ini, sebahagian
daripada masyarakat yang kepingan dan fanatik dengan bahasa Inggeris,
menggunakan kesempatan ini untuk cuba mengembalikan Pengajaran dan Pembelajaran
Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang sudah dimansuhkan.
Alasan yang sama diberikan dan mereka yang menyokong pemansuhannya pula akan
memberi hujah yang sama.
Sehubungan ini, sudah
tiba masanya PPSMI ini dilupakan dan Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu
Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) dikembangkan. Hal ini sebenarnya
ditekankan dalam PPPM melalui Anjakan Kedua yang akan memastikan setiap pelajar
memiliki kecekapan yang sama dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, iaitu
kedua-duanya saling melengkapi sebagai bahasa kemajuan. Untuk ini, bahasa
Melayu adalah bahasa ilmu, bahasa Inggeris pula adalah bahasa sumber ilmu. Dari
segi ilmu linguistik, bahasa Melayu kini adalah bahasa moden, yakni bahasa yang
mampu mengungkapkan segala macam hal, baik yang konkrit mahupun abstrak, dalam
apa-apa juga bidang ilmu. Justeru, dengan upaya sebegini, kita tidak perlu
meragui, apatah lagi mempertikai kehandalannya untuk mengendalikan sistem
pendidikan negara.
Bahasa Melayu atau
bahasa Inggeris, dari segi linguistik, adalah wahana komunikasi, dengan cara
dan pola masing-masing yang boleh dengan jayanya digunakan untuk menyampaikan
gagasan pemikiran kritis, selain yang logik, oleh penggunanya yang kreatif dan
inovatif. Maka tidak timbullah persoalan bahawa bahasa Inggeris lebih ekspresif
sifatnya berbanding bahasa Melayu. Sifat ini, yakni kebolehan menyatakan
perasaan, fikiran dan seumpamanya, dengan baik dan lancar, sesungguhnya
terletak pada kecekapan berbahasa seseorang itu dan tidak semata-matanya pada
sistem bahasa. Sebagai contoh, penggunaan bahasa Melayu yang kreatif dan
inovatif berjaya menghasilkan ungkapan Ini sabun baharu. Ini baharu sabun yang
indah lagi bermaklumat untuk tujuan pengiklanan sesuatu barangan.
Kita harus meyakini
keupayaan bahasa Melayu untuk terus mendidik anak bangsa yang mampu bersaing di
persada dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan