Rencana ini ditulis oleh :
MOHAMAD ABDULLAH
PENULIS ialah Timbalan Pendaftar
Pejabat Naib Canselor
Universiti Sains Malaysia
Persoalan asas yang harus difikirkan
adalah pengajian tinggi itu untuk apa dan untuk siapa. Apakah maknanya memiliki
segulung ijazah sama ada di peringkat ijazah pertama mahu pun ijazah Ph.D malah
gelar profesor sebagai mahaguru yang boleh dianggap hebat penguasaan ilmunya. Malah,
kebelakangan ini timbul pula cerita pihak yang menghasilkan ijazah palsu yang
boleh diperolehi dengan harga tertentu, hingga ke peringkat doktor falsafah.
Ada pula orang yang ingin membelinya dengan harga yang tinggi walau pun tahu ia
perbuatan tidak bermoral dan menyalahi undang-undang dan tidak pula memberikan
gambaran sebenar nilai ilmu yang ada pada ijazah berkenaan. Cerita memiliki
ijazah palsu ini pula bukanlah baru. Di luar negara, ada yang menggunakan
ijazah palsu hingga penghujung hayat tanpa ada sesiapa yang mengetahuinya.
Malah ada juga kisah-kisah orang yang mengaku berkelulusan sebegitu tinggi
hingga menghasilkan buku sebagai pakar dalam sesuatu bidang tetapi akhirnya
ternyata menipu.
Agak malang, kita semakin lupa tentang
peranan ilmu dan kepentingannya dalam pembangunan negara bangsa. Kita mengejar
wang ringgit, nama dan kemasyhuran sehingga tanpa sedar kita memperjudikan
nasib bangsa dan agama, nilai-nilai dan kearifan yang kita ada serta budaya
yang kita junjung sebagai asas dan teras untuk memajukan negara dalam acuan
kita sendiri. Sebahagian besar sekadar melihatnya sebagai tiket untuk bekerja
dan mendapat pulangan ekonomi yang besar apatah lagi jika datangnya dari
nama-nama besar, maka semakin tinggilah nilai ekonominya. Yang dilihat bukan
pemikiran dan kemampuan untuk menjadi manusia yang kreatif dan inovatif dalam
meningkatkan kualiti hidup masyarakat, tetapi ijazah dan dari mana datangnya
ijazah berkenaan.
Alangkah baiknya, jika dapat kembali
melihat makna pengajian tinggi dan peranan mereka yang memiliki sekeping ijazah
dalam pembangunan sebuah negara seperti Malaysia yang bukan sahaja perlu
melihat dalam konteks ekonomi tetapi keseluruhan struktur masyarakat, sejarah
dan pembangunan jati diri sebagai teras pembangunan masa hadapan dalam
menghadapi persaingan. Ijazah dan ilmu pengetahuan membolehkan kita berfikir
dengan kreatif dan inovatif dalam kerangka pembangunan holistik yang sesuai
dengan masyarakat seperti Malaysia. Jika kita berterusan menjadikan ekonomi dan
teknologi semata-mata sebagai tujuan akhirnya, maka kita akan mula melupakan
bagaimana isu-isu asas seperti perpaduan masyarakat, kesaksamaan sosial, nilai
dan moral, kesejahteraan dan keharmonian masyarakat dan nasib golongan marhaen
yang ada di sekeliling kita perlu terus menjadi agenda utama.
Dalam konteks dan perspektif
sesetengah pihak pengajian tinggi seolah-olah tidak lagi menjadi asas dalam
pemikiran untuk kelangsungan masa hadapan negara, kelestarian alam yang dapat
dikembalikan kepada generasi akan datang dan isu-isu "KIP" (Key
Intangible Performance) yang tidak boleh diukur dengan angka. Pengajian tinggi
hanya untuk bersaing dan menjadi terkenal. Kerana itu kita masih lagi
berhadapan dengan sikap-sikap yang mempersoalkan pelbagai perkara yang telah
dipersetujui bersama, persamaan yang sebenarnya secara realiti tidak pernah
wujud dan keberanian menimbulkan isu-isu yang boleh mencemar kedamaian dan
keharmonian yang sedia ada. Malah, hari ini sesetengah pihak sudah tidak malu
lagi untuk membangkitkan isu-isu yang menggugat nilai-nilai yang telah diterima
bersama sekian lama untuk dipertahankan termasuklah kebebasan seks dan isu-isu
moral lain yang mengancam kesejahteraan kita. Akibatnya juga kita melihatnya
adanya mereka yang berpendidikan tinggi dan ijazah berjela, tetapi sanggup
gadaikan maruah bangsa, agama malah negaranya untuk mencapai matlamat
peribadinya mahu pun mereka yang bersekongkol dengannya.
Pengajian tinggi dalam perspektif ini
gagal mengungkapkan tangisan jiwa mereka yang sayangkan bangsa, agama dan tanah
airnya pada masa hadapan apatah lagi apabila nilai yang diketengahkan bukan
lagi berteraskan jiwa kebangsaan. Ia bukan lagi bernadikan erti pembangunan
sebuah negara, tetapi lebih kepada kebebasan yang hakiki dan nilai yang
berkiblatkan mereka yang menaja dan membangunkannya. Roh pengajian tinggi dalam
konteks pembangunan insani harus dipertahankan. Pengajian tinggi bukan sekadar
sekeping ijazah, tetapi nilai akal budi yang terkandung di dalamnya, nilai ilmu
dan pemikiran besar serta natijah yang diharapkan untuk pembangunan manusia
harus diberikan keutamaan. Pengajian tinggi perlu berupaya melahirkan mereka
yang mampu berfikir dan mempunyai wisdom dan kebijaksanaan dalam melakukan
tindakan, berasaskan pertimbangan-pertimbangan rasional untuk faedah rakyat,
masyarakat dan negara serta dapat pula menyeimbang antara keperluan dan
penggunaan teknologi dan pembangunan insani dan manusiawi.
Kita boleh membina dan tentunya tidak
salah memiliki gedung ilmu yang hebat, dengan modal besar dari mereka yang
sedia melakukan pelaburan atas nama apa pun jua, malah untuk pembangunan ilmu
sekali pun, tetapi niat dan natijahnya mestilah betul. Kita tidak perlu
membandingkan dengan apa yang kita ada, jauh sekali memperlekehkan kerana apa
yang kita miliki inilah sebenarnya melahirkan kita sehingga kita berada pada
landasan sekarang ini. Malangnya, pengajian tinggi dalam perspektif sesetengah
kita termasuk pemimpin politik tertentu hanya berlandaskan keinginan yang
dangkal sifatnya, tidak menyokong usaha melahirkan mereka yang kritikal tetapi
rasional, berilmu dan bijaksana dengan wisdom yang tinggi dan menjadikan ilmu
sebagai alat untuk memastikan kelangsungan masa depan masyarakat dan negara dan
penyelesaian segala kemelut yang ada.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Utusan Malaysia
Tarikh : 03 Ogos 2012
Hari : Jumaat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan