JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



29 Julai 2012

ISU PENGGUNA : TERPENGARUH TAWARAN HADIAH LUMAYAN


Rencana ini ditulis oleh :
NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR


Meskipun pelbagai pendedahan dibuat oleh media massa mengenai sindiket penipuan gores dan menang, namun masih terdapat individu yang terpengaruh dengan taktik kumpulan berkenaan sehingga sanggup menyerahkan ribuan ringgit demi mendapat hadiah lumayan yang dijanjikan. Perkara itu turut menimpa Eksekutif Operasi sebuah syarikat swasta di Singapura, Ling Tien Mei, 34, ketika berkunjung ke Malaysia pada 17 Mac lalu. Kejadian berlaku ketika dia dalam perjalanan ke sebuah pusat beli-belah berhampiran Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Johor Bahru. Dia didatangi seorang lelaki dari syarikat Nilam Bumi Sdn. Bhd., yang menyatakan Tien Mei berpeluang memenangi kereta Toyota Camry jika menyertai cabutan yang disediakan. Bagaimanapun, Tien Mei perlu menjelaskan sejumlah bayaran sebelum membuat cabutan itu.

Lelaki itu kemudian membawa saya ke pejabat mereka di Taman Molek sebelum ke Senai untuk mengeluarkan wang saya sebanyak RM21,000 yang kemudian ditukar ke mata wang dolar Amerika dan euro bagi membolehkan saya membuat cabutan. Selepas membuat cabutan, mereka memberitahu saya memenangi tiga unit tilam jade, dan saya juga diberitahu jika saya tidak menang kereta, maka duit saya akan dipulangkan," katanya. Warga tempatan yang kini menetap di Singapura itu memberitahu, lelaki berkenaan juga berjanji akan membantu menjual dua unit tilam yang dimenanginya dan hasil jualan sebanyak 30 peratus akan diambil sebagai upah. Selepas pulang ke Singapura, saya merasakan ia merupakan satu penipuan dan menghubungi mereka untuk memulangkan barangan itu bagi mendapatkan kembali wang saya.

Dua minggu selepas itu, saya berjaya memperoleh wang saya semula sebanyak RM13,000 sahaja tetapi mereka enggan memulangkan baki RM8,000," katanya yang kemudian membawa kes itu ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Johor Bahru. Presiden tribunal, Maznah Haron yang mendengar kes itu baru-baru ini, memerintahkan Nilam Bumi membayar RM8,000 kepada mangsa dan barangan yang diperoleh perlu dipulangkan dalam tempoh 14 hari. Mangsa juga dinasihati supaya lebih berhati-hati bagi mengelakkan kejadian sama berulang memandangkan sindiket seperti itu bukan sesuatu yang baru.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Harian Metro
29 Julai 2012

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Okok saje..tapi terlalu pnj..malas nk baca