Tan Sri Alimuddin Mohd Dom
Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad
Ahli Panel Dialog Nasional Pendidikan
Negara 2012
"Dasar pendidikan negara akan
dirombak semula selepas lebih 50 tahun Dasar Razak dan Dasar Rahman Talib
dihasilkan. Sekiranya draf kajian semula sistem pendidikan ini dapat disediakan
di akhir tahun ini maka akan dibawa kepada Kabinet untuk diluluskan. Dasar baru
itu dijangka akan dilaksanakan mulai tahun hadapan." Demikian di antara
intipati ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam majlis
penutupan Dailog Nasional Pendidikan Negara yang diadakan di Johor Bahru,
baru-baru ini. Mahu tak mahu penggubalan semula dasar pendidikan negara perlu
dilakukan bagi memastikan ia lebih berkesan. Perubahan tersebut mempunyai
kaitan rapat dengan tuntutan perubahan masa dan keperluan negara menjelang
tahun 2020. Kini matlamat pendidikan bukan sahaja menekankan isu perpaduan
rakyat tetapi yang lebih penting memastikan pelajar yang dihasilkan melalui
sistem tersebut mempunyai kebolehpasaran pekerjaan dan berupaya menjana
pendapatan yang tinggi.
Jika ditinjau semula sejarah
pendidikan selepas merdeka perkembangannya boleh dibahagikan kepada empat
peringkat. Peringkat pertama ialah selepas penggubalan Dasar Razak (1956),
Dasar Rahman Talib (1961) dan Penyata Kabinet (1970). Ketiga-tiga dasar ini
menekankan tentang keperluan perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum dan
akses pendidikan iaitu memberi peluang kepada pelajar luar bandar mendapat
pendidikan yang lebih baik. Peringkat kedua apabila diperkenalkan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPN) pada 1988 yang menekankan perkembangan seimbang
potensi pelajar dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). FPN juga
memasukkan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran guru bertujuan
bagi mewujudkan masyarakat madani. Sementara itu, peringkat ketiga apabila
bermulanya era ICT dan globalisasi di alaf baru tahun 2000. Ketika itu
penekanan diberikan kepada bidang sains dan teknologi kerana perkembangan pesat
negara dalam bidang industri dan ekonomi.
Kini sampailah ke peringkat keempat di
mana negara sedang menuju kepada negara maju melalui Wawasan 2020. Penekanan
akan diberikan kepada elemen kreativiti dan inovasi serta melahirkan pelajar
yang berfikir secara kritis. Di antara kriteria negara maju rakyatnya mesti
mempunyai pendapatan tinggi, sedia bersaing, sanggup menghadapi cabaran dan
mempunyai pelbagai kemahiran insaniah seperti komunikasi yang baik, berupaya
membuat keputusan dan memiliki ciri kepimpinan yang unggul. Persaingan ketika
itu bukan lagi di kalangan rakyat tempatan tetapi penanda arasnya sudah tentu
dengan rakyat di negara maju. Keupayaan persaingan tersebut mestilah bermula
daripada sistem pendidikan yang berkualiti. Sesungguhnya sistem pendidikan berkesan
akan dapat melahirkan pelajar yang memiliki minda kelas pertama. Penggubalan
semula pendidikan ini merupakan anjakan berganda dalam sistem pendidikan kita.
Dialog Nasional Pendidikan Negara akan merangka Pelan Pembangunan Pendidikan
(2013-2025).
Ia merangkumi pelan pembangunan dan
pelan strategik program jangka pendek, sederhana dan panjang. Bagi memastikan
pelaksanaan yang berkesan ia akan dilakukan mengikut fasa-fasa tertentu. Menurut
Muhyiddin sekiranya pelan tersebut dapat dilakukan lebih awal dari 15 tahun,
maka sistem pendidikan negara mampu dilonjakkan setanding dengan negara maju
yang lain. Apa yang menariknya dalam menyediakan dasar pendidikan ini pandangan
dan pendapat daripada beberapa pihak telah diambil kira. Di antaranya adalah
pandangan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (UNESCO), Bank Dunia, pasukan Panel Bebas dan Panel Antarabangsa yang
dilantik. Selain itu, hasil Dialog Nasional Pendidikan Negara turut diambil
kira dan dianggap sangat signifikan dalam menyediakan dasar baru itu.
Anggota panel dialog ini telah bertemu
lebih 10,000 orang di seluruh negara. Dua kaedah yang dilakukan iaitu melalui
sesi 'town hall' yang melibatkan antara 500 - 800 orang pada setiap pertemuan.
Kaedah kedua melalui mesyuarat meja bulat iaitu pertemuan antara 20-40 orang
yang terdiri daripada persatuan dan pertubuhan tertentu, NGO dan pihak berkepentingan
dalam bidang pendidikan. Kedua-dua kaedah ini telah menemukan anggota panel
dengan hampir segenap lapisan masyarakat seperti golongan petani, pemandu
teksi, pekerja kilang, peniaga, warga pendidik hinggalah kepada pelbagai latar
belakang kumpulan profesional. Melalui dialog tersebut nampaknya peserta
menyuarakan pendapat masing-masing tentang bagaimanakah seharusnya sistem
pendidikan yang berkualiti dilaksanakan.
Dalam siri dialog tersebut sebanyak
sembilan bidang keutamaan disediakan iaitu dari segi profesion perguruan,
kepimpinan sekolah, kualiti sekolah, kurikulum dan pentaksiran, profisiensi
pelbagai bahasa, peluang lepasan menengah, ibu bapa dan sektor swasta,
kecekapan sumber kementerian dan keupayaan sistem penyampaian kementerian.
Walau bagaimanapun peserta dialog bebas memberikan pendapat mereka di luar
bidang keutamaan tersebut. Seperti yang dimaklumkan oleh Timbalan Perdana
Menteri melalui analisis yang dilakukan terdapat tiga perkara yang agak popular
dibangkitkan iaitu pertama berkaitan guru seperti profesionalisme keguruan,
kebajikan guru dan proses pengajaran. Kedua mengenai aspirasi iaitu soal sistem
dan masalah pelajar dan ketiga kualiti sekolah yang melibatkan struktur,
infrastruktur dan jenis sekolah.
Menurutnya lagi, hasil dialog itu akan
dikumpulkan sebelum dikemukakan kepada beliau untuk dibawa ke Kabinet
dijangkakan hujung tahun ini bagi kelulusan dan seterusnya akan dilaksanakan
pada tahun depan. Ternyata bahawa penyediaan dasar baru pendidikan tersebut
pandangan dan pendapat rakyat telah diberi keutamaan. Kaedah ini bersesuaian
dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa dalam
menyediakan sesuatu dasar atau sistem sudah sampai masanya tidak semata-mata
disediakan oleh pegawai kerajaan tetapi pandangan rakyat perlu didapatkan. Sudah
tentu pandangan mereka itu datangnya dari perasaan tulus ikhlas untuk melihat
anak-anak mereka mendapat pendidikan yang berkualiti dan dapat menyumbang
kepada pembangunan negara. Moga-moga penggubalan dasar baru ini akan dapat
menyediakan sistem pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan seterusnya
akan mempercepatkan lagi matlamat ke arah negara maju.
Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.
Sumber
Utusan Malaysia
20 Julai 2012
1 ulasan:
Faktor guru tidak dapat tidak perlu diberikan tumpuan. Murid yang hebat tentunya berakr daripada guru yang pasti sekali hebat. Bukannya guru yang bermasalah. Ini isu utama di sekitar kita.
Catat Ulasan