Rencana ini ditulis oleh:
NIZAM YATIM
Sidang Meja Bulat Kajian Semula Sistem
Pendidikan Kebangsaan yang diadakan di Memorial Tun Hussein Onn, Kuala Lumpur
pada 19 Mei lalu telah meluluskan 13 resolusi. Ia diluluskan secara sebulat
suara oleh para hadirin yang terdiri daripada wakil-wakil pertubuhan bukan
kerajaan (NGO), kesatuan guru, persatuan ibu bapa dan guru (PIBG), bekas
pegawai kanan Kementerian Pelajaran dan cendekiawan Melayu. Resolusi berkenaan
menggariskan perkara-perkara yang perlu dipatuhi oleh kerajaan apabila
melaksanakan sebarang pindaan terhadap sistem pendidikan kebangsaan dan
cadangan-cadangan baru bagi memantapkannya. Berikut adalah inti pati
resolusi-resolusi yang diluluskan pada persidangan anjuran Pertubuhan Pribumi
Perkasa Malaysia (Perkasa) berkenaan.
RESOLUSI 1
Sebarang pindaan sistem pendidikan
kebangsaan hendaklah selaras dan tidak bertentangan dengan Fasal 152
Perlembagaan Persekutuan mengenai bahasa kebangsaan dan Akta Bahasa Kebangsaan
1963/1967 yang antaranya menggariskan bahasa Melayu adalah bahasa rasmi dan
digunakan di peringkat kebangsaan. Istilah bahasa Melayu mesti dikembalikan dan
dinobatkan penggunaannya dengan rasmi menggantikan perkataan bahasa Malaysia. Pengajaran
dan pembelajaran di sekolah rendah, menengah, prauniversiti dan peringkat
tertiari hendaklah menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantarnya. Mahasiswa
institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dikehendaki mengambil bahasa Melayu
sebagai subjek wajib lulus dan tuntutan untuk mengembalikan sekolah aliran
Inggeris tidak wajar dilayan.
RESOLUSI 2
Perlu dipelihara dan dikekalkan hak
istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah serta Sarawak seperti yang termaktub
dalam Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan dalam bidang pendidikan tanpa tolak
ansur oleh kepentingan mana-mana pihak dan tekanan politik. Sehubungan itu,
kuota biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi melanjut pelajaran melalui
Program Ijazah Luar Negara (PILN) dan Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) wajar
dikembalikan kepada nisbah asal 90 peratus Melayu dan bumiputera serta 10
peratus bukan bumiputera seperti sebelum 2008. Dasar meritokrasi hanya
dilaksanakan sesama atau dalam kalangan Melayu dan bumiputera sahaja, sementara
kaum-kaum lain bertanding sesama mereka.
RESOLUSI 3
Kerajaan tidak seharusnya dari semasa
ke semasa meminda atau memperkenalkan dasar baru pendidikan dengan
sewenang-wenangnya tanpa merujuk kepada akta dan dasar pendidikan yang sedia
ada. Ini termasuk Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960, Akta Pelajaran
1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran 1979,
Falsafah Pendidikan Negara 1988, Akta Pendidikan 1996 dan Pindaan Akta
Pendidikan 1997.
RESOLUSI 4
Kementerian Pelajaran digesa
memperkukuhkan dan memperluaskan kurikulum pendidikan agar sejajar dengan
keperluan semasa dan tuntutan antarabangsa. Perlu dikaji semula dasar
penggredan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dimulakan pada 2010 berasaskan
A+, A dan A- bagi memilih pelajar tercemerlang daripada kalangan cemerlang
kerana ia menimbulkan perlumbaan tidak sihat di kalangan pelajar, ibu bapa,
guru dan sekolah.
RESOLUSI 5
Kementerian Pelajaran digesa mengambil
langkah serius, drastik dan pragmatik supaya matlamat memartabatkan bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa
perpaduan yang digunakan dalam pentadbiran awam dan swasta tercapai dengan
jayanya.
RESOLUSI 6
Mengakui bahawa bahasa Inggeris
sebagai bahasa kedua di negara ini wajib diajar dan dipelajari oleh semua
murid. Sehubungan itu, perlu digembleng semula tenaga guru-guru bahasa Inggeris
yang mendapat latihan di luar negara sejak awal 1970-an bagi mengurangkan kos
perbelanjaan membawa masuk tenaga pengajar asing.
RESOLUSI 7
Kerajaan perlu memperkasakan sekolah
kebangsaan sebagai sekolah aliran perdana dengan memberikan peruntukan
kewangan, lain-lain perbelanjaan berulang tahunan (LPBT), peruntukan
penyelengaraan dan peruntukan mata pelajaran, 100 peratus lebih banyak
berbanding Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil. Harus diperbanyakkan
kelas bahasa Cina dan Tamil sebagai bahasa ketiga di sekolah kebangsaan. Pelaksanaan
kurikulum dan pengajaran sekolah kebangsaan perlu lebih fleksibel dan bijak,
bukan birokratik dan mengongkong supaya anak-anak daripada semua kaum boleh
belajar dengan kreatif di bawah satu bumbung.
RESOLUSI 8
Sekolah Berasrama Penuh (SBP) perlu
terus memainkan peranan bagi melahirkan golongan intelek yang bakal menjadi
pemimpin dan golongan profesional Melayu serta bumiputera dalam pelbagai
bidang. Kementerian Pelajaran digesa meneruskan dasar memberi keutamaan kepada
pelajar Melayu dan bumiputera cemerlang dari keluarga miskin terutama dari luar
bandar dalam pengambilan pelajar SBP.
RESOLUSI 9
Perlu dipastikan nisbah murid yang mengikuti
mata pelajaran sains khusus tidak tergelincir daripada sasaran. Menggesa
Kementerian Pelajaran menyemak semula dasar nisbah 60:40 bagi subjek sains dan
sastera yang sehingga kini didapati sukar untuk dicapai.
RESOLUSI 10
Harus dikawal pembukaan sekolah antarabangsa
yang kini berkembang pesat akibat liberalisasi pendidikan swasta kerana ia
hanya memberi manfaat kepada golongan berada dan boleh menghakis semangat
patriotik terhadap negara. Perlu dipastikan sekolah antarabangsa dan sekolah
swasta yang mempunyai aliran antarabangsa mengajar bahasa Melayu kepada pelajar
tempatan.
RESOLUSI 11
Menggesa kerajaan menarik balik
pengiktirafan sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah Cina (UEC) kerana ia bertentangan
dengan dasar pelajaran kebangsaan. Pengiktirafan ini akan menebalkan lagi
polarisasi kaum kerana ia menggalakkan murid Cina bersekolah di SJKC dan
meneruskan pelajaran di Sekolah Menengah Bantuan Cina dan Sekolah Persendirian
Gabungan Cina yang kini berjumlah 60 buah dengan 60,481 pelajar.
RESOLUSI 12
Perlu ditambah bilangan pusat
matrikulasi bagi menampung permohonan pelajar cemerlang lepasan SPM yang gagal
mendapat tempat di universiti tempatan. Kerajaan digesa mengekalkan nisbah
kuota pengambilan pelajar di pusat matrikulasi iaitu 90 peratus kaum Melayu dan
bumiputera serta 10 peratus bukan bumiputera.
RESOLUSI 13
Subjek Pengetahuan Agama Islam perlu
dijadikan mata pelajaran wajib lulus bagi pelajar Islam dalam peperiksaan Ujian
Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan SPM. Murid
harus memahami bacaan dalam solat dan boleh membaca serta menulis asas-asas
jawi pada akhir tahun dua.
Sila berikan komen anda. Terima kasih.
Sumber :
Utusan Malaysia
23 Mei 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan