FOKUS UTAMA : kepentingan
menyertai kokurikulum dan strategi-strategi untuk menarik minat pelajar untuk
menyertai kegiatan kokurikulum.
Pada pendapat saya,
kepentingan utama aktiviti kokurikulum yang perlu dibincangkan ialah dapat
membentuk kecergasan mental dan fizikal para pelajar. Umum mengetahui bahawa
para pelajar diwajibkan menyertai sekurang-kurangnya dua aktiviti kokurikulum.
Hal ini demikian kerana kerajaan mahu pelajar sentiasa aktif dan cergas
sepanjang masa. Dalam hal ini, para pelajar seharusnya tahu bahawa tindakan
mereka bergiat aktif dalam bidang kokurikulum akan menjadikan meraka seorang
pelajar yang cergas dan cerdas. Biar kita ambil contoh, aktiviti sukan seperti
olah raga memerlukan seseorang pelajar berlatih pada setiap hari untuk menjadi
seorang atlit yang baik dan merangkul banyak anugerah. Kesemua ini membuktikan
bahawa aktiviti kokurikulum dapat melahirkan pelajar yang sihat mental dan
fizikal.
Sudah terang lagi bersuluh,
kepentingan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum yang boleh
dihuraikan ialah kita dapat membenteras gejala keruntuhan akhlak dalam kalangan
pelajar. Sesungguhnya, masalah ini berpunca daripada para pelajar yang tidak
tahu mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti berfaedah. Fenomena ini berlaku
lantaran mereka mudah terpengaruh dengan pujukan rakan sebaya. Oleh sebab itu,
para pelajar perlu menyertai kegiatan kokurikulum kerana banyak aktiviti yang berfaedah
dan menyeronokkan telah disediakan oleh guru penasihat untuk mereka. Mari kita
mengambil contoh, dalam kegiatan pengakap pelajar akan melakukan aktiviti
masakan rimba, kawat kaki, merentas hutan, unggun api dan sebagainya. Jelaslah
terbukti bahawa aktiviti kokurikulum dapat membenteras masalah sosial dalam
kalangan pelajar.
Sudah jelas lagi nyata,
kepentingan aktiviti kokurikulum yang perlu diteliti ialah kita dapat memupuk
perpaduan kaum dalam kalangan pelajar. Kita sedia maklum bahawa pelajar yang
terlibat dengan aktiviti kokurikulum terdiri daripada pelbagai bangsa, agama,
dan kepercayaan. Sebab itulah jika dilihat pelajar-pelajar yang menyertai
kegiatan kokurikulum dapat menjalinkan muhibah dan perasaan kekitaan sesama
mereka. Menyedari perkara ini, para guru penasihat biasanya menerapkan budaya
bekerjasama, bertolenransi dan tolong-menolong dalam semua aktiviti kokurikulum
yang diadakan di sekolah. Sebagai contohnya, elemen kebudayaan, kesenian, dan
keagamaan setiap suku kaum sentiasa dipersembahkan semasa pelajar-pelajar
berkumpul menjalankan aktiviti kokurikulum. Memang tidak dapat dipertikaikan
bahawa aktiviti kokurikulum mampu melahirkan generasi 1Malaysia yang bersatu padu.
Hakikatnya, terdapat
beberapa strategi untuk menarik minat pelajar menyertai aktiviti kokurikulum.
Memang tidak dapat dinafikan, strategi yang perlu diberikan perhatian ialah
kita harus memperkasakan lagi peranan sekolah. Kita sedia maklum bahawa sekolah
merupakan institusi formal yang membentuk pelajar menjadi generasi yang
berguna. Hal ini demikian kerana sekolah diamanahkan untuk mendidik, mengasuh,
melatih dan memperkembang bakat pelajar dalam semua aspek. Keadaan ini sekali
gus memerlukan pihak sekolah sentiasa proaktif dalam membangkitkan minat
pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Biar kita lihat, sekolah perlu mengadakan
karnival badan beruniform, karnival sukan dan permainan, minggu bahasa, minggu
sains dan matematik, minggu kemanusiaan dan sebagainya supaya pelajar terlibat
dengan aktif. Jelaslah kepada kita bahawa peranan sekolah amatlah penting dalam
menggalakkan pelajar menyertai kokurikulum.
Di samping itu, strategi
yang tidak boleh dikesampingkan ialah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
perlu menerapkan elemen kerjaya dalam aktiviti kokurikulum yang dirancang di
sekolah. Umum mengetahui bahawa ibu bapa mengharapkan kegiatan kokurikulum
mampu mendatangkan manfaat kepada masa depan anak-anak mereka. Hal ini demikian
kerana persaingan untuk mendapatkan pekerjaan semakin sengit. Oleh sebab itu,
para pelajar hendaklah menyertai kegiatan kokurikulum yang membantu mereka
untuk mendapatkan pekerjaan yang baik pada masa depan mereka kelak. Biar kita
ambil contoh, pelajar yang aktif dalam
Kadet Polis boleh memohon menjadi polis selepas menamatkan alam persekolahan.
Jelaslah bahawa penerapan elemen kerjaya dalam setiap kegiatan kokurikulum
merupakan strategi yang berkesan dalam usaha ini.
Berdasarkan huraian yang
telah diberikan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa kegiatan kokurikulum
amatlah penting kepada para pelajar. Dengan ini masyarakat harus mempunyai
kesedaran untuk menggalakkan anak-anak mereka terlibat secara aktif dalam
kegiatan kokurikulum di sekolah. Dalam hal ini, pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia haruslah menyediakan ruang dan peluang yang cukup luas kepada
pelajar-pelajar yang cemerlang dalam kurikulum dan kokurikulum selepas mereka
menamatkan alam persekolahan. Dengan ini kita berharap para pelajar tidak
memandang remeh usaha pihak sekolah mengadakan pelbagai kegiatan kokurikulum di
sekolah. Mudah-mudahan, hasrat kita untuk melahirkan pelajar yang cemerlang,
gemilang, dan terbilang akan menjadi kenyataan.
4 ulasan:
maaf saya nak bertanya..dalam karangan STPM,, adakah dibenarkan untuk menggunakan ayat-ayat yang gramatis,, peribahasa??
saya rasa boleh..hehe
cikgu saya kata tak boleh
Karangan yg bagus dan baikk sangt memuaskan
Catat Ulasan