OPS Sikap yang ke-24 seperti dijangka, tidak mampu mengurangkan jumlah kematian di jalan raya ketika sambutan perayaan berganda Aidilfitri dan Hari Kebangsaan ini. Setakat Rabu, 166 pengguna jalan raya dilaporkan terkorban. Pihak polis sudah mengerahkan anggota tambahan untuk mengawal lalu lintas serta menghindar pemandu daripada melanggar peraturan jalan raya. Namun jika ditambah dua kali ganda jumlah anggota polis itu, jumlah korban jalan raya mungkin tetap menunjukkan peningkatan. Polis juga mengubah pendekatan yang diambil iaitu daripada semata-mata memberi tumpuan kepada penguatkuasaan kepada memberi kata nasihat. Bagaimanapun, berdasarkan lonjakan 26 peratus jumlah korban setakat seminggu Ops Sikap dilaksanakan, pendekatan baru itu terbukti belum membuahkan sebarang hasil. Adalah jelas tidak banyak lagi yang boleh dilakukan polis. Saban tahun beribu-ribu anggota keselamatan mengorbankan cuti raya mereka bersama-sama keluarga, semata-mata untuk memastikan kebanyakan daripada kita selamat pulang ke kampung halaman.
Pihak media turut memainkan peranan memberi peringatan kepada pengguna jalan raya agar memandu berhati-hati untuk mengelak sebarang kecelakaan menimpa diri mereka dan keluarga. Bagaimanapun usaha terbabit nampaknya tidak memberi sebarang kesan kepada sesetengah pengguna jalan raya. Mengikut perangkaan polis, daripada jumlah kematian sepanjang Ops Sikap 2011, 60 peratus daripada yang terkorban itu ialah penunggang motosikal. Berdasarkan perangkaan berkenaan agak mudah untuk kita membuat kesimpulan bahawa kelompok pengguna jalan raya inilah yang harus dipersalahkan di atas peningkatan jumlah korban. Namun, hakikatnya kemalangan membabitkan motosikal turut disebabkan oleh pemandu kenderaan lyang tidak menghiraukan keselamatan pengguna lain. Antara kesalahan yang banyak ditegur polis ialah kecenderungan sesetengah pemandu untuk meletak kenderaan di lorong kecemasan tanpa sebarang alasan kecemasan. Sikap seperti ini sudah tentu membahayakan penunggang motosikal yang menggunakan lorong berkenaan bagi mengelak kenderaan yang lebih laju di lorong biasa.
Mungkin ada baiknya dipertimbangkan saranan ini agar syarat mendapatkan lesen memandu diperketatkan lagi dengan turut memberi penekanan kepada kemahiran memandu dengan selamat. Kita perlu memahami bahawa pemilikan lesen memandu hanya bermaksud kita dibenarkan memandu dan bukan bererti kita sudah mahir memandu. Dengan peningkatan kes kemalangan maut di jalan raya, ini bermakna kebanyakan kita bukanlah pemandu yang mahir.
SUMBER
RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
2 SEPTEMBER 2011
Tiada ulasan:
Catat Ulasan