JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



10 September 2011

ISU EKONOMI : SYARIKAT TELEKOMUNIKASI TIADA SEBAB KENAKAN CUKAI PERKHIDMATAN PRABAYAR


Pada 9 September 2011 pengguna telefon bimbit prabayar dikejutkan dengan pengumuman bersama syarikat telekomunikasi bahawa mereka akan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus bagi pembelian pek atau kad SIM prabayar, berkuat kuasa 15 September ini. Banyak pihak, termasuk persatuan pengguna membantah langkah ini dan menyifatkannya sebagai tidak masuk akal, terutama ketika syarikat terbabit turut mengumumkan keuntungan berlipat ganda bagi tempoh enam bulan berakhir 30 Jun lalu. Pendapatan sebuah syarikat telekomunikasi itu juga meningkat 1.5 peratus dalam tempoh berkenaan dengan mencatatkan 3.2 juta pelanggan pascabayar dan 9.5 juta prabayar. Selain itu syarikat berkenaan terus mencatat pertumbuhan kukuh bagi segmen bukan suara dengan mencatat pertumbuhan 20 peratus didorong perkhidmatan internet dan data. Prestasi syarikat telekomunikasi terbabit adalah bukti bahawa ia tidak mempunyai sebarang alasan atau sebab munasabah untuk mengenakan cukai perkhidmatan, sekali gus membebankan pengguna yang memberi sokongan kepada kemajuan syarikat. Kesan caj tambahan itu sudah tentunya lebih membebankan jika dalam satu keluarga ada tiga hingga lima orang menggunakan perkhidmatan prabayar.

Sepatutnya keuntungan yang diperoleh hasil penggunaan telefon mudah alih oleh 15 juta rakyat tempatan dan empat juta rakyat asing itu dikembalikan kepada pengguna dalam bentuk pemotongan caj panggilan, khidmat pesanan ringkas (SMS) percuma, data internet dan sebagainya. Dalam keadaan mana pengguna terpaksa menanggung pelbagai kenaikan kos, termasuk barangan keperluan harian, adalah tidak adil sekiranya mereka turut dibebankan pula dengan caj perkhidmatan bagi setiap pek atau kad SIM prabayar. Justeru, syarikat terbabit tidak harus mengambil kesempatan daripada peningkatan jumlah pengguna telefon semata-mata untuk mengaut keuntungan berlebihan. Sebaliknya dengan keuntungan berlipat ganda dan jumlah pelanggan yang semakin meningkat, kos panggilan prabayar mahupun talian tetap hendaklah dikongsi secara bersama dengan pelanggan, agar perkhidmatan mereka menjadi lebih kompetitif berbanding saingan mereka. Menyedari betapa pentingnya alat telekomunikasi pada zaman ini, adalah diharapkan kerajaan akan melakukan sesuatu agar rakyat tidak sentiasa terpaksa menanggung kos kehidupan tinggi, akibat kenaikan harga sesuatu perkhidmatan atau barangan.

SUMBER
BERITA HARIAN
10 SEPTEMBER 2011

Tiada ulasan: