Apakah peranan agensi pelancongan untuk menarik lebih ramai pelancong luar negara mengunjungi Malaysia dan pelancong tempatan melancong dalam negara berbanding ke luar?
Tanggungjawab utama agensi pelancongan ialah mewujudkan pakej menarik yang menjanjikan keselesaan dan memenuhi kehendak pelanggan seperti penginapan, pengangkutan, makanan dan perkara berkaitan. Mereka perlu mengambil kira kehendak pelanggan dan menyediakan perkhidmatan seperti dikehendaki. Mereka juga boleh memperkenalkan produk yang mungkin menarik minat pelancong untuk mencuba. Perlu diingat pakej menarik itu bukan saja untuk pelancong luar negara malah juga rakyat tempatan. Banyak produk pelancongan yang boleh dipromosikan seperti ekopelancongan, pelancongan pengembaraan dan sukan. Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) pula bertindak sebagai orang tengah antara kementerian dan agensi pelancongan. Kami memaklumkan kepada ahli mengenai jadual diatur kementerian dan agensi pelancongan turut mengambil bahagian dalam memasarkan produk mereka. Satu perkara perlu diketahui ialah MATTA tidak terbabit dalam usaha mengadakan pameran dan sebagainya di luar negara.
Adakah usaha mempromosi Malaysia sebagai destinasi pelancongan di rantau ini mencukupi?
Kementerian Pelancongan melakukan tugas yang baik dalam mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan kepada pelancong luar dan tempatan. Mereka juga melakukan pameran dan penjelajahan dengan sektor korporat untuk tujuan itu, bekerjasama dengan media tempatan. Ia bukan saja mengadakan promosi memperkenalkan Malaysia ke peringkat antarabangsa, malah juga memberi tumpuan kepada pelancongan domestik seperti memperkenalkan Selangor kepada penduduk Sabah, menggalakkan penduduk Sabah melancong ke Selangor dan sebaliknya. Produk Selangor tidak boleh diperkenalkan di Selangor saja tetapi perlu melangkaui sempadan negeri itu. Saya rasa dalam kes ini, memang kementerian melakukan tugas yang baik kerana pelancong tempatan dapat mengenali budaya di luar negeri mereka dengan lebih baik walaupun mungkin ada persamaan. Kementerian menjalankan konsep pemasaran yang baik untuk memperkenalkan Malaysia tetapi seperti juga perniagaan lain, bidang ini turut mempunyai saingan.
Sukar untuk kita menukar arah pemikiran orang mengikut cara kita, tetapi ada cara melakukannya iaitu dengan memasarkan apa yang mungkin berlainan daripada ditawarkan Thailand dan Indonesia misalnya. Saya rasa konsep ‘Malaysia Truly Asia’ mencapai sasaran kerana berjaya menarik pelancong. Satu perkara paling menarik mengenai Malaysia yang tidak ada di negara lain ialah kepelbagaian budaya. Pelancong boleh menemui budaya Cina dan India tanpa perlu mengunjungi China atau India. Datang saja ke Malaysia dan nikmati semua itu di sini. Kepelbagaian budaya yang unik itu menjadi tarikan utama. Berbanding Singapura, kita mempunyai banyak kelebihan. Kita mempunyai Taman Negara dan gunung untuk pelancong yang gemarkan cabaran, pulau dan pantai untuk mereka yang suka suasana tenang.
Apakah yang boleh ditonjolkan sebagai ikon Malaysia dalam usaha menarik lebih ramai pelancong luar negara seperti Bali di Indonesia?
Kita mungkin masih belum mempunyai ikon pelancongan seperti Bali di Indonesia dan Phuket di Thailand. Kita sedang bergerak ke arah itu. Kita juga bukan sekadar ingin mempromosikan destinasi sebaliknya mempromosikan Malaysia sebagai negara pelancongan. Memang ada usaha dibuat mempromosikan destinasi seperti Langkawi dan Sipadan yang menjadi kawasan tumpuan pelancong. Begitu juga Gunung Tahan dan Taman Negara bagi penggemar aksi lasak atau menaiki rakit menelusuri sungai dan kemudian balik berehat bagi yang inginkan perjalanan kurang mencabar.
Kita juga sudah ada Melaka sebagai Bandar Raya Bersejarah untuk ditonjolkan sebagai ikon destinasi. Konsep kita mungkin agak berbeza dengan negara lain. Malaysia mempunyai banyak keistimewaan yang boleh ditonjolkan. Selain kepelbagaian budaya yang saya sebutkan tadi, pelancong juga boleh menyaksikan kepelbagaian agama dianuti di sini. Walaupun Islam sebagai agama rasmi, amalan agama lain dibolehkan. Pelbagai perayaan disambut di sini dan ini tidak boleh ditemui di negara lain. Satu lagi perkara yang tidak boleh kita nafikan ialah kepelbagaian makanan. Jika pelancong ingin masakan tempatan, kita ada. Jika mereka mahukan makanan tempat asal, kita boleh sediakan. Menariknya, kadang-kadang pelancong tidak mahu makanan di hotel penginapan seba-liknya mencuba di gerai tepi jalan. Itu juga kita ada. Mereka boleh memilih gerai yang mereka mahu. Makanan Melayu, India, Cina dan hidangan pelbagai negeri boleh didapati di satu tempat.
Apakah jenis produk pelancongan perlu diberi penumpuan yang dirasakan lebih berpotensi untuk dikembang dan diperkenalkan ke peringkat antarabangsa?
Saya dapati pelancongan kesihatan, sukan dan pelancongan perniagaan antara produk yang ada pasaran. Ini perlu diberi tumpuan. Potensinya memang ada. Bagi komuniti perniagaan, kita ada KLCC dan Pusat Konvensyen Putrajaya yang boleh dijadikan tempat persidangan antarabangsa yang selesa. Hotel kita juga menyediakan tempat sesuai dan selesa untuk sebarang seminar bagi kumpulan kecil, dalam lingkungan 500 orang. Kita bertuah kerana mempunyai kestabilan politik, kadar ekonomi yang berkembang dan kemudahan lain yang boleh dimanfaatkan untuk mempromosikan pelancongan perniagaan. Semua ini mempunyai potensi dipasarkan selain pelancong suka dengan pertandingan sukan seperti golf dan sebagainya.
Bagaimana dengan kecenderungan rakyat Malaysia yang lebih suka melancong ke luar negara seperti Bandung, Thailand dan Vietnam?
Kita tidak boleh sekat kehendak orang. Mungkin ada orang yang suka selang-selikan tempat percutiannya dalam dan luar negara. Apa yang kita perlu lihat ialah pelancong luar yang semakin bertambah setiap tahun disebabkan kemudahan pengangkutan. Mengapa rakyat kita suka ke luar negara itu perkara lain. Idea Cuti-Cuti Malaysia banyak membantu memperkenalkan pelancongan domestik. Ia secara tidak langsung menyedarkan rakyat supaya lebih mengutamakan pelancongan domestik.
1 ulasan:
sya mahu contoh teks forum untuk tajuk pelancongan.....
Catat Ulasan