21 November 2010

ISU PELANCONGAN : UBAH PERSEPSI MELANCONG DALAM NEGARA TIADA KELAS

Trend ini meningkat sejak wujud penerbangan tambang murah yang mampu dibayar sesiapa saja. Malah, ada syarikat menawarkan tambang percuma, hanya perlu membayar cukai lapangan terbang. Harga ditawarkan bukan saja hampir sama tetapi lebih murah berbanding kos melancong dengan kenderaan sendiri dalam negara. Ini ditambah pakej menarik ditawarkan agensi pelancongan terutama destinasi serantau yang nilai mata wangnya lebih rendah. Namun, kita tidak boleh menyalahkan sektor penerbangan tambang murah kerana ia adalah trend terkini yang semakin berkembang dan memudahkan orang ramai bergerak ke mana saja.

Faktor harga mahal hotel dan resort tempatan juga mendorong melancong ke negara orang. Pakej percutian di luar negara termasuk Indonesia, Thailand dan Vietnam serendah RM600 termasuk tiket penerbangan, penginapan dan lawatan. Pakej pelancongan domestik yang ditawarkan ada hingga 30 peratus lebih mahal daripada jumlah itu bergantung kepada taraf bintang hotel yang dipilih.

Adakah perkhidmatan dan kemudahan pelancongan di negara ini tidak menarik?

Jika kita bercakap isu pelancong tempatan lebih suka ke luar negara, kita tidak boleh hanya lihat kepada kelemahan perkhidmatan dan kemudahan di negara ini saja. Dari segi perkhidmatan dan kemudahan pelancongan, sebenarnya Malaysia lebih baik berbanding negara serantau, namun tarikan dari segi kos menyebabkan kita suka ke Bandung, Vietnam dan Thailand. Kita juga perlu faham bukan semua ke luar negara untuk bercuti kerana ada yang mahu membeli-belah berikutan kadar mata wang lebih rendah. Contohnya, ramai ke Bandung mahu membeli barangan tekstil yang didakwa lebih murah dengan kualiti terbaik. Di Malaysia, mungkin harganya mahal sedikit kerana kos membawa barang. Semua ini ada kaitan dengan mentaliti pelancong juga yang berasakan tidak kisah berbelanja lebih sedikit jika ke luar negara berbanding membeli di dalam negara. Mereka juga merasakan melancong ke luar negara lebih class. Pakej pelancongan di negara serantau juga dilihat murah dan hampir sama dengan kos melancong dalam negara. Misalnya, ada mendakwa pakej tiga hari dua malam di Bandung sama pakej ke Pulau Pinang, sedangkan peluang ke Bandung bukan selalu berbanding ke Pulau Pinang yang boleh dilakukan bila-bila masa. Mungkin situasi sama berlaku di negara lain, mungkin pelancong di Indonesia merasakan harga di Malaysia lebih murah.

Mengapa pakej pelancongan dalam negara lebih mahal?

Ini semua ada kaitan dengan kadar mata wang. Selain itu, biasanya percutian di luar negara menggunakan ejen pelancongan yang mendapat bayaran berbeza berbanding secara individu. Percutian di luar negara juga dilakukan secara berkumpulan yang harganya pasti lebih murah kerana ada tawaran menarik daripada perkhidmatan dan kemudahan pelancongan. Di negara ini, tiada polisi seperti di Indonesia dan Thailand. Kerajaan mereka membantu hotel dan resort dengan menetapkan pelancong perlu menggunakan khidmat ejen jika mahu mendapatkan harga murah. Di sana jika melancong secara walk in harga bilik ditawarkan lebih mahal dan perkara sebaliknya berlaku di Malaysia. Malah, di negara ini, tawaran harga melalui talian atau internet juga jauh lebih murah. Di Indonesia dan Thailand juga bilik penginapan untuk pelancong tempatan lebih murah. Faktor lain, biasanya hotel mengenakan bayaran penginapan lebih mahal pada musim cuti berbanding waktu biasa berikutan permintaan tinggi.

Apakah destinasi yang menjadi pilihan pelancong tempatan jika bercuti di luar negara?

Destinasi yang sering dikunjungi adalah Indonesia dan Vietnam. Namun, untuk Bandung sejak meletusnya Gunung Merapi, ramai yang mengelak ke sana. Sejak kebelakangan ini, ramai mengunjungi China kerana pakej dan tambang murah ke beberapa wilayah seperti Beijing dan Huangzhou. Singapura pula kembali dikunjungi kerana tarikan seperti Universal Studio.

Apakah yang boleh dilaksanakan kerajaan untuk memastikan rakyat terus melancong di dalam negara?

Sebenarnya, sudah banyak dilakukan Kementerian Pelancongan untuk menarik pelancong di dalam negara melalui promosi Cuti-cuti Malaysia yang kini dikenali sebagai Zoom Malaysia, begitu juga pakej inap desa (homestay). Namun, proses mendidik rakyat melancong dalam negara perlu dilakukan lebih keras lagi.

Pelancongan pengembara juga perlu dipromosikan terutama kepada golongan muda kerana ia lebih murah dan menarik. Selain itu, insentif tertentu perlu diberikan kepada agensi pelancongan yang berjaya menarik pelancong domestik bercuti dalam negara manakala hotel pula perlu menawarkan harga bilik yang murah kepada pelancong tempatan. Jika boleh harga untuk pelancong tempatan dibezakan dengan harga untuk pelancong asing.

Promosi dan kempen mengenai pakej pelancongan inap desa perlu ditingkatkan kerana pelancong tempatan kurang meminatinya berikutan mentaliti mahukan keselesaan dan kemewahan menginap di hotel dan resort. Saya rasa inilah masa sesuai untuk menukar persepsi generasi Malaysia mengenai percutian dalam negara. Kini, ramai sering melabelkan pelancongan domestik sebagai kelas kedua berbanding ke luar negara sedangkan kita mempunyai tarikan dan kawasan menarik lebih baik serta bertaraf antarabangsa berbanding negara serantau.
 
Sumber : Berita Minggu
21 November 2010

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...