JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



09 Oktober 2010

YANG SALAH DAN YANG BETUL

YANG SALAH
Di masa cuti sekolah, banyak orang balik ke kampung
YANG BETUL
Pada masa cuti sekolah, banyak orang balik ke kampung

YANG SALAH
Taylor Lautner menceburkan diri di bidang lakonan.
YANG BETUL
Taylor Lautner menceburkan diri dalam bidang lakonan.

YANG SALAH
Bersama-sama surat ini, saya lampirkan borang kaji selidik.
YANG BETUL
Bersama-sama surat ini, saya lampirkan borang kaji selidik.

YANG SALAH
Saya tidak akan mensiakan peluang ini.
YANG BETUL
Saya tidak akan mensia-siakan peluang ini.

YANG SALAH
Setengah orang tidak suka makan makanan yang manis-manis.
YANG BETUL
Sesetengah orang tidak suka makanan yang manis-manis.
Setengah-setengah orang tidak suka makanan yang manis-manis.

YANG SALAH
Di antara yang hadir ke majlis tersebut ialah Micheal Owen.
YANG BETUL
Antara yang hadir ke majlis tersebut ialah Micheal Owen.

YANG SALAH
Kerjasama di antara mereka akan diteruskan lagi.
YANG BETUL
Kerjasama antara mereka akan diteruskan lagi.

YANG SALAH
Program ini ialah hasil daripada kerjasama antara USM dan UNIMAS.
YANG BETUL
Program ini ialah hasil daripada kerjasama antara USM dengan UNIMAS

YANG SALAH
Dia belajar dari pengalaman.
YANG BETUL
Dia belajar daripada pengalaman.

YANG SALAH
Buku itu dimasukkan dalam laci.
YANG BETUL
Buku itu dimasukkan ke dalam laci.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cikgu zul, nak tanya, penggunaan kata "banyak orang" lebih sesuai @ betul?
Atau "ramai orang" lebih sesuai@betul? saya keliru dengan penggunaan kata "banyak" dan "ramai" pada manusia...diharap cikgu dapat menjelaskan secepat yg mungkin untuk tujuan assignment saya. terima kasih cikgu.