25 Ogos 2010

KARANGAN BAHASA MALAYSIA STPM

SOALAN KARANGAN

Fenomena Skim Cepat Kaya semakin menular di negara kita. Biarpun banyak pendedahan yang dilakukan tentang keburukan Skim Cepat Kaya namun masih ramai yang terpedaya. Pada pendapat anda, apakah punca-punca dan langkah-langkah untuk mengatasi masalah ini.



Skim cepat kaya juga dikenali sebagai pengambilan deposit secara haram.Skim cepat kaya adalah suatu perbuatan menerima, mengambil atau menyetuju terima deposit tanpa lesen sah di bawah Akta bank dan institusi-institusi kewangan 1989 (ABIK). Skim ini telah mencetusan banyak kes penipuan yang melibatkan kerugian yang banyak. Walau bagaimanapun, ramai masyarakat kita masih terjebak dengan skim cepat kaya. Mereka seolah-olah tidak mengetahui impaknya. Oleh itu, kita harus mengenal pasti sebab dan langkah untuk mengatasi masalah ini daripada terus menular dalam kalangan masyarakat.

Pada pendapat saya, punca perdana masyarakat kita mudah terpedaya dengan skim cepat kaya ialah sikap tamak yang menyelubungi diri individu. Memang tidak dapat dinafikan terdapat individu yang tidak pernah bersyukur dengan rezeki kurniaan Tuhan akan mudah terjebak dengan skim cepat kaya. Mereka sering terpengaruh dengan skim tersebut kerana sikap tamak untuk memperolehi keuntungan yang lumayan. Tanpa disedari, skim tersebut hanya menjanjikan pulangan wang yang palsu. Ini akan menyebabkan mereka mendapat kerugian yang yang banyak sehingga jutaan ringgit. Jelas sekali, sikap tamak individu menyebabkan mereka mudah terjebak dengan skim cepat kaya.

Selain itu, masalah sosiobudaya yang melanda masyarakat juga merupakan salah sebab mereka mudah terdorong untuk menyertai skim cepat kaya. Hidup mewah merupakan trend baharu dalam kalangan masyarakat dan mereka telah mengambil jalan mudah untuk memperolehi kemewahan dengan sekelip mata tanpa mengetahui akibatnya. Akibatnya, mereka telah menyertai skim cepat kaya dengan menyerahkan sejumlah wang dan mengharapkan pulangan yang berlipat kali ganda. Sesetengah daripada mereka mengikuti skim ini hanya untuk menunjuk-nunjuk kemewahan mereka kepada saudara-mara. Tidak dapat disangkal lagi, masalah sosiobudaya yang melanda masyarakat telah menyebabkan mereka terjebak dengan skim cepat kaya.

Di samping itu, tekanan hidup akibat masalah kewangan turut menyebabkan mereka terpaksa mengikuti skim cepat kaya. Mereka yang mengalami kesempitan hidup mudah terpengaruh dengan skim cepat kaya kerana mereka amat memerlukan wang untuk keperluan hidup. Individu yang mengetuai skim tersebut akan mengambil kesempatan di atas kelemahan seseorang dengan menjanjikan pulangan deposit yang lumayan. Tanpa teragak-agak mereka akan bersetuju menyerahkan kesemua wang simpanan mereka dengan mengharapkan wang tersebut menjadi lebih banyak. Individu yang tidak bertanggungjawab pula akan melarikan wang tersebut tanpa memikirkan nasib orang yang mengalami kesempitan hidup tersebut. Jelaslah bahawa, tekanan hidup sesorang menyebabkan mereka terjerumus dengan skim cepat kaya.

Sementelahan itu, untuk membenteras masalah ini penguatkuasaan undang-undang amatlah penting. Hukuman yang sedia ada seperti penjara tidak melebihi 10 tahun dan denda bagi setiap kesalahan tersebut yang berterusan harus diperketatkan lagi. Hukuman yang berat akan menyebabkan individu sedar akibat melakukan kes penipuan seperti skim cepat kaya. Pindaan Akta bank dan institusi-institusi kewangan 1989 memberi kuasa kepada polis melakukan penyiasatan, menggeledah premis dan menangkap pesalah melalui waran. Jadi, tindakan yang tegas akan membantu kita untuk membenteras masalah yang semakin bermaharajalela ini.

Langkah seterusnya ialah sikap masyarakat kita harus diubah bagi mengelakkan mereka daripada mudah terpengaruh dengan skim cepat kaya. Setiap individu harus mempunyai keinginan untuk berubah. Mereka kita harus membuang sikap tamak dan sentiasa ghairah mengejar kemewahan tanpa rasa bersyukur pada Tuhan. Sebagai manusia, kita hendaklah mengamalkan cara hidup bersederhana. Kita harus bersyukur kepada Tuhan dengan segala nikmat dan kurniaan-Nya. Dengan ini, kita tidak akan mudah terpengaruh dengan janji-janji skim cepat kaya yang memberi pulangan wang yang palsu. Oleh itu, sikap setiap individu amatlah penting dalam usaha kita mengatasi masalah ini.

Seterusnya, peranan media massa sama ada media cetak atau media elektronik amat dituntut dalam usaha mengatasi masalah ini. Media elektronik seperti televisyen dan internet mempunyai pengaruh yang besar kepada masyarakat. Oleh itu, tayangan iklan dan peringatan tentang akibat skim cepat kaya dapat menyedarkan masyarakat daripada terjerumus dengan masalah ini. Melalui media cetak seperti surat khabar, risalah, dan majalah pula maklumat mengenai skim cepat kaya harus didedahkan. Hal ini demikian kerana terdapat segelintir masyarakat yang terlalu mudah percaya. Dengan adanya pendedahan yang berterusan melalui media massa, masalah ini pasti dapat dikurangkan.

Kesimpulannya, semua pihak harus bekerjasama untuk mengatasi masalah ini daripada terus berleluasa dalam kalangan masyarakat. Skim cepat kaya harus dibanteras daripada menjadi beban kepada masyarakat kita. Jika tidak diatasi, masalah ini sudah pasti akan menjejaskan nama negara dan mencemari maruah bangsa. Kita ingin melahirkan masyarakat yang berkeperibadian mulia berdasarkan acuan kita sendiri, namun jika masih ada yang melakukan Skim Cepat Kaya sudah pasti usaha kita hanyalah sia-sia sahaja. Secara tidak langsung, kita telah melahirkan bakal pemimpin yang tidak bertanggungjawab dan suka mengambil kesempatan ke atas individu yang lain. Oleh itu, kita mesti berganding bahu untuk bersama-sama menangani masalah ini.


(699 patah perkataan)
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails