Sejak akhir-akhir ini, pendidikan berasaskan data semakin menjadi fokus utama dalam pengurusan sekolah. Dengan perkembangan teknologi dan keperluan meningkatkan kecekapan keputusan pentadbiran, pendekatan berasaskan bukti dilihat sebagai medium terbaik bagi memastikan intervensi yang dilaksanakan benar-benar menyasarkan keperluan murid. Dewasa ini, sebagai seorang pengetua, saya berpendapat bahawa penggunaan data secara sistematik mampu membawa lonjakan prestasi bukan sahaja dari aspek akademik, bahkan sahsiah dan keterampilan murid.
Tambahan pula, analisis data membantu pihak sekolah mengenal pasti tahap sebenar penguasaan murid secara objektif. Sebagai contoh di sekolah saya, setelah analisis keputusan peperiksaan akhir tahun dilaksanakan, kami mendapati murid Tingkatan 3 lemah khususnya dalam kemahiran aneka pilihan bagi subjek Matematik. Sehubungan dengan itu, panitia Matematik mengambil langkah mewujudkan “Kelas Fokus Item” pada waktu kokurikulum, khas untuk kumpulan murid yang mencatatkan pencapaian bawah tahap minimum. Natijahnya, keputusan PT3 dalaman meningkat daripada 38% kelulusan kepada 67% dalam tempoh enam bulan.
Dalam nada yang berbeza, pendidikan berasaskan data bukan hanya mengenai angka peperiksaan semata-mata. Di samping itu, ia turut menyokong peningkatan mutu PdPc. Sebagai contoh, guru Bahasa Melayu menganalisis skrip jawapan murid dan mengenal pasti kelemahan tatabahasa dalam penulisan karangan. Lanjutan daripada itu, program “Klinik Bahasa Intensif” telah dijalankan dengan melibatkan murid Tingkatan 5 selepas waktu persekolahan. Misalnya, seorang murid yang sering mendapat gred C dalam subjek tersebut berjaya memperoleh gred B+ selepas mengikuti intervensi selama tiga bulan.
Selain itu, pendidikan berasaskan data turut memudahkan saya sebagai pengetua menentukan hala tuju strategik sekolah. Sebagai contoh realiti, apabila data kehadiran menunjukkan peningkatan masalah ponteng di asrama pada tahun 2023, kami melaksanakan program “Salam Subuh” yang melibatkan guru bertugas dan pengawas untuk berinteraksi secara langsung dengan murid. Program ini terbukti efektif apabila jumlah kes ponteng menurun daripada 42 kes kepada hanya 11 kes dalam tempoh satu penggal persekolahan. Seperkara lagi, pemantauan disiplin juga menunjukkan bahawa murid yang aktif dalam sukan dan kokurikulum mencatatkan penurunan kes salah laku sehingga 65%.
Seterusnya, data turut digunakan dalam penyusunan jadual waktu tambahan dan penentuan guru mentor. Sebagaimana yang kita sedia maklum, bukan semua guru sesuai mengajar kumpulan murid yang sama. Berdasarkan analisis keberkesanan guru, panitia telah menstrukturkan semula pengajaran dengan menempatkan guru paling berpengalaman untuk kelas peperiksaan. Dari situ, prestasi subjek Sains meningkat daripada GPS 5.11 kepada 4.36, menunjukkan bahawa pemadanan guru-murid dengan berpandukan data amat berkesan.
Namun demikian, pelaksanaan pendidikan berasaskan data tidak bebas cabaran. Antara isu utama ialah kemahiran guru mentafsir data dan mengubah hasil analisis kepada tindakan. Sehubungan dengan itu, pihak sekolah menganjurkan Bengkel Literasi Data untuk semua guru, dengan memberikan latihan cara membaca dashboard prestasi dan mengenal pasti trend pencapaian murid. Tambahan pula, kami memperkenalkan sistem lampu isyarat (merah – berisiko, kuning – sederhana, hijau – stabil) untuk mengenal pasti murid yang memerlukan tindakan segera.
Bak kata peribahasa Melayu, “kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya”, kejayaan pelaksanaan pendidikan berasaskan data memerlukan komitmen dan keberanian untuk berubah. Pada masa yang sama, ibu bapa turut dilibatkan dalam sesi libat urus akademik berasaskan pencapaian terkini anak mereka. Melalui kerjasama ini, terdapat murid yang sebelum ini kerap ponteng mula menunjukkan perubahan positif selepas intervensi dilakukan bersama ibu bapa dan guru mentor.
Akhir sekali, transformasi pendidikan berasaskan data bukan hanya menjadikan sekolah lebih cekap, bahkan mampu membentuk iklim pendidikan yang lebih profesional dan strategik. Budaya kerja berasaskan bukti menjadikan setiap tindakan lebih berfokus dan tepat. Tuntasnya, apabila data digunakan secara holistik, sekolah bukan sahaja melonjak dari segi akademik, tetapi mampu melahirkan murid yang berdaya saing dan berketerampilan tinggi.
Data bukan sekadar angka, tetapi cerminan potensi murid yang menunggu disentuh. Tanggungjawab kitalah untuk mentafsirkannya dan bertindak.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan