13 Oktober 2025

TULIS KARANGAN SPM BERSAMA PENGETUA : MANFAAT KECERDASAN BUATAN (AI) KEPADA PELAJAR


Soalan:

Dalam era digital kini, kecerdasan buatan (AI) semakin digunakan dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan. Sebagai seorang pelajar yang hidup dalam dunia teknologi moden, anda tentu menyedari pelbagai manfaat AI terhadap proses pembelajaran.

Tulis sebuah karangan tentang manfaat kecerdasan buatan (AI) kepada pelajar.

Pendahuluan

Dalam era globalisasi yang kian pesat, dunia sedang menyaksikan kemunculan teknologi yang mengubah landskap kehidupan manusia, termasuk bidang pendidikan. Salah satu kemajuan terbesar ialah kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI), iaitu sistem komputer yang mampu berfikir, belajar dan membuat keputusan seperti manusia. Menurut tokoh terkenal dunia, Elon Musk, “AI ialah kuasa yang mampu mengubah tamadun manusia sekiranya digunakan dengan bijak.” Kenyataan ini menggambarkan bahawa teknologi AI bukan sekadar alat bantu, tetapi nadi kemajuan masa depan. Dalam konteks pendidikan, kecerdasan buatan memberikan pelbagai manfaat kepada pelajar untuk mempertingkatkan mutu pembelajaran dan memperkukuh kemahiran abad ke-21. Oleh itu, pelajar yang celik teknologi perlu memahami kelebihan AI agar tidak ketinggalan dalam arus perubahan global.


Isi 1 – Meningkatkan Keberkesanan Pembelajaran

Pertama sekali, AI berperanan penting dalam meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran. Sistem pembelajaran berasaskan AI mampu menyesuaikan kandungan mengikut tahap kemampuan dan gaya pembelajaran individu. Sebagai contoh, aplikasi seperti ChatGPT, Duolingo, dan Khan Academy AI Tutor boleh memberi maklum balas segera serta mengenal pasti kelemahan pelajar. Dengan bantuan ini, pelajar dapat memperbaiki kesilapan dan mengukuhkan kefahaman mereka. Frasa “masa itu emas” amat tepat digunakan di sini kerana AI menjimatkan masa dan tenaga pelajar untuk mengulang kaji pelajaran. Secara tidak langsung, pembelajaran menjadi lebih menyeronokkan, dinamik dan interaktif. Tegasnya, AI mampu menjadi “guru maya” yang setia menemani pelajar pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.


Isi 2 – Melahirkan Pelajar Berfikiran Kritis dan Kreatif

Selain itu, kecerdasan buatan dapat melahirkan pelajar yang berfikiran kritis dan kreatif. Melalui penggunaan AI dalam mata pelajaran sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM), pelajar digalakkan untuk berfikir di luar kotak dan menyelesaikan masalah secara inovatif. Menurut Albert Einstein, “Imaginasi lebih penting daripada pengetahuan.” AI menyediakan ruang kepada pelajar untuk bereksperimen, mencipta simulasi dan menilai data secara sistematik. Sebagai contoh, projek reka bentuk robotik atau aplikasi pintar di sekolah mendorong pelajar menggabungkan daya cipta dan logik saintifik. Proses ini membentuk generasi pelajar yang bukan sahaja cemerlang dalam akademik, malah berdaya saing di peringkat global. Peribahasa Melayu ada menyebut, “Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya”, yang membawa maksud usaha gigih dan penerokaan teknologi baharu seperti AI pasti membuahkan kejayaan.


Isi 3 – Memudahkan Akses kepada Sumber Ilmu dan Pendidikan Inklusif

Di samping itu, AI memudahkan pelajar mengakses ilmu pengetahuan tanpa sempadan. Teknologi ini membolehkan pelajar mencari maklumat, menterjemah teks, dan mempelajari bahasa asing dengan cepat serta berkesan. AI juga amat bermanfaat kepada pelajar berkeperluan khas seperti pelajar disleksia atau cacat penglihatan. Contohnya, aplikasi pengecaman suara dan pembaca teks automatik membantu mereka memahami bahan pembelajaran dengan lebih mudah. Langkah ini membuktikan bahawa AI menyokong prinsip pendidikan inklusif, iaitu “pendidikan untuk semua”. Seperti kata mutiara Arab, “Ilmu tanpa amal umpama pohon tanpa buah,” maka penggunaan AI secara bijaksana ialah amalan ilmu yang membawa manfaat bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi juga kepada masyarakat.


Penutup

Kesimpulannya, kecerdasan buatan membawa pelbagai manfaat kepada pelajar dalam meningkatkan keberkesanan pembelajaran, mengembangkan daya fikir kreatif serta memperluas akses kepada ilmu. Namun demikian, pelajar hendaklah menggunakan AI secara beretika, berhemah, dan bertanggungjawab, agar tidak menjadi hamba teknologi. Teknologi hanyalah alat, sedangkan akal budi manusia ialah penentu arah kemajuan. Hakikatnya, pelajar perlu mengamalkan prinsip “yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”,  jangan terlalu bergantung pada AI sehingga hilang daya usaha sendiri. Jika digunakan dengan seimbang, AI bukan sahaja menjadi jambatan menuju kecemerlangan akademik, malah simbol kemajuan minda generasi masa depan yang berilmu, beretika dan berwawasan.

Tiada ulasan: