JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



20 Julai 2013

SETITIS TINTA DARI EMPUNYA BLOG


Bismillahir Rahmannir Rahim
Alhamdullilahi Rabbil ‘Aalamien, Wassalaatu Wassalaamu ‘Ala Asyarafil Anbiaie Walmursaleen Sayyidina Muhammaddin, Waála Alihiee Wasahbihee Ajma’een. 

Sidang pembaca sekalian,

Lama rasanya saya membiarkan blog ini bersendirian tanpa perhatian, belaian, dan kasih sayang lantaran tidak mempunyai ruang waktu yang mencukupi untuk menghidangkan pelbagai maklumat untuk santapan minda kalian, dan diri saya sendiri. Sesungguhnya, pada masa ini, masa bagi diri saya amat berharga. Setiap detik yang datang begitu cepat berlalu pergi sehingga saya tidak tahu yang mana garis pemulaan dan garis pengakhiran kerja-kerja yang saya lakukan. Pada masa yang sama, saya kena peka dengan setiap tanggungjawab dan amanah yang terpikul di bahu, agar setiap kepercayaan, harapan, dan impian yang tersandar di bahu tidak tercicir dalam perjalanan untuk menyempurnakan semua itu ke tangga jaya. Alhamdulillah, setakat ini, saya rasa tiada yang kecewa mahupun berduka. Syukurlah ke hadrat ilahi kerana masih memberikan saya kesihatan untuk melalui liku-liku hidup yang kian mendesak ini.

Sidang pembaca yang dimuliakan,

Pujangga Seneca pernah mengungkapkan tidak ada hal yang paling menyibukkan orang sibuk selain kehidupan, tidak ada yang sulit dipelajari. Kata-kata ini banyak memberi makna dalam kehidupan diri saya. Seorang pendidik seperti saya selalu tidak mempunyai ruang waktu untuk diri sendiri kerana perlu terkejar ke sana dan ke mari untuk memenuhi pelbagai aspirasi pihak atasan yang tidak terungkap dek mulut dan terhitung dek tangan. Dalam keghairahan negara memacu roket pembangunan untuk menjadi sebuah negara maju, bidang pendidikan merupakan indikator terpenting untuk dipacu ke persada jaya kerana melaluinya akan lahir anak-anak merdeka yang mampu menyimbang khidmat dan bakti merentasi benua. Lantaran itu, bidang pendidikan sentiasa mengalami anjakan paradigma dengan pelbagai perubahan yang kadang-kala mampu menyesakkan nafas para guru seperti saya. Persepsi masyarakat yang suka dikikis yang mengatakan bahawa tugas guru amat mudah adalah salah. Tugas mendidik dan memperbetul manusia merupakan tugas yang paling besar maknanya. Jika silap didik dan andai silap memperbetul, yang bakal lahir bukannya cendikiawan tetapi manusia yang ibarat melukut di tepian gantang!

Sidang pembaca yang saya sanjungi,

Baru-baru ini, Keputusan STPM Penggal 2 telah diumumkan. Saya ucapkan syabas kepada anak-anak kita yang berjaya. Saya juga ucapkan syabas kepada mereka yang gagal kerana telah mencuba sedaya upaya tetapi apakan daya nasib masih belum menyebelahi. Saya amat terharu dengan pelajar-pelajar yang mendapat semua Gred F untuk semua subjek bagi Penggal 1 dan Penggal 2 tetapi masih bersemangat untuk meneruskan pengajian di Penggal 3. Pinta saya, berusahalah selagi terdaya untuk memperoleh yang terbaik untuk masa hadapan. Para pelajar harus maklum, apabila anda mengambil keputusan untuk memasuki Tingkatan Enam, bermakna anda memilih untuk melanjutkan pelajaran di IPTA di negara kita. Jadi, anda harus berazam dan berusaha. Sesungguhnya, tiada waktu untuk berbulan madu sebaik sahaja STPM baharu diperkenalkan. Masa amat singkat untuk kita membimbing dan mendidik anda kerana setiap lima bulan anda akan diuji. Komitmen yang tinggi amat diperlukan untuk maju ke hadapan.

PBS sana PBS sini
Tak habis-habis pening kepala
STPM baharu menguji kami
Bijak berusaha untuk berjaya

"SELAMAT BERPUASA"

Sekian, terima kasih.

Daripada :
Cikgu Zulkarnain Farihin
SMK Sacred Heart, Sibu

20 Julai 2013

Tiada ulasan: