ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my
Penyelidikan pasaran
bebas oleh RedMarch (2011) baru-baru ini menunjukkan industri eBilling Malaysia
masih di peringkat permulaan. Ia direkodkan sebagai mempunyai potensi yang
besar untuk berjaya. Pada masa sama, penyelidikan pada Januari 2012 oleh MIT
G-lab Programme Sloan School of Management menunjukkan potensi penjimatan
kira-kira RM100 juta untuk kerajaan setiap tahun, dengan andaian penukaran 100
peratus kepada sistem eBilling.
Apa itu eBilling?
Secara amnya,
mengemukakan bil dan pembayaran secara elektronik (EBPP) adalah satu proses di
mana bil dapat diwujudkan, dihantar dan dibayar melalui atas talian. Perkhidmatan
ebilling ini mempunyai potensi diguna pakai oleh kebanyakan industri khususnya
sektor kewangan, telekomunikasi dan utiliti. Sebagai contoh, bil telefon boleh
diterima dalam format PDF dan dihantar terus ke peti e-mel anda dan pembayaran
boleh dilakukan secara perbankan Internet. eBilling telah menjadi suatu ikutan
di sektor kerajaan. Chile contohnya telah memacu pertumbuhan cukai secara atas
talian dan e-bil. Di Arab Saudi, SADAD payment system (SADAD) adalah satu
inisiatif untuk proses penghantaran dan pembayaran bil di atas talian. Di
Singapura pula, projek OneInbox adalah untuk memupuk komunikasi antara kerajaan
dan rakyat Singapura melalui e-mel.
Pada 2010 dan 2011,
79 peratus daripada syarikat-syarikat di Chile telah mendaftar ke dalam inisiatif
kerajaan dan sejumlah 108 juta bil elektronik telah diproses. Di Arab Saudi
sahaja, 62 juta transaksi pada 2008 diproses melalui SADAD pada nilai yang
melebihi AS$7.4 bilion. Dalam hubungan ini, Myemail adalah satu projek rintis
kerajaan di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), di mana matlamat utama
adalah untuk menyediakan setiap warganegara Malaysia dengan akaun e-mel yang
selamat dan disahkan identitinya. Selain daripada komunikasi e-mel, myemail
juga memberi ruang kepada agensi-agensi kerajaan serta organisasi perniagaan
untuk menghantar bil, penyata, notis secara elektronik. Secara ringkasnya,
myemail merupakan satu inisiatif positif yang memerlukan masa dan sokongan
kedua-dua pihak - billers dan pengguna - untuk penjimatan kos kepada kerajaan.
Myemail menawarkan
khidmat eBilling kepada organisasi dan juga pengguna. Sistem eBilling myemail
ataupun ePost adalah sistem penghantaran dokumen elektronik yang selamat dan berkapasiti
tinggi. Ia merevolusikan cara penghantaran bil, penyata serta notis kutipan. Di
antara ciri-ciri ePost adalah seperti elemen-elemen interaktif, dokumen yang
sulit dihantar terus ke dalam peti mel dan membolehkan pembayaran atas talian
inovatif "1- click" dari dalam dokumen yang di enkripsi.
Antara faedah
pengunaan myemail eBilling adalah:
1. Pihak
billers/organisasi
* Penjimatan kos
sebanyak 48-80 peratus
* Meningkatkan aliran
tunai
* Mengurangkan tempoh
kutipan
* Mengurangkan kesan
jejak karbon
* Pemasaran peribadi
yang lebih efektif
* Penghantaran segera
dan efektif
2. Pihak pengguna
* Penerimaan bil di
mana-mana dan setiap masa
* Mudah dan senang
digunakan
* Penukaran gaya
hidup yang minimum
* Mudah dicari dan
disimpan dalam format PDF
* Meningkatkan
pengurusan wang
Dalam konteks ini,
ePost boleh membantu kerajaan untuk mengurangkan kos melalui EBPP. Menerusi
E-Government, akan berlaku peningkatan kemudahan perkhidmatan kerajaan seperti
berikut:
1.
"Paperless" Government
* Penggantian kertas
dengan arkib digital
* Penghapusan kertas
secara beransur-ansur - minit mesyuarat, bahan persembahan dalaman, pekeliling
dan sebagainya.
2. Perkhidmatan
E-Counter
* Ke arah sifar
interaksi muka ke muka - 90 peratus transaksi atas talian 10 peratus e-borang
* Didapati di
pelbagai peranti (kiosk, PC, telefon bimbit) di semua lokasi dan di semua
saluran.
3. Akaun 1Malaysia
* e-mel rasmi yang
unik
* "single
sign-on" kepada saluran e-perkhidmatan kerajaan
* Capaian dan
penghantaran e-perkhidmatan yang lebih cekap
* Nilai tambah
contohnya perkhidmatan pembayaran bil dalam talian dan lain-lain.
Ketika ini,
dipercayai myemail.my team telah berjaya melancarkan perkhidmatan eNotice
pertama pada ujian rintis (Bukti Konsep) bagi sebuah agensi kerajaan sejak
Januari 2012. Syarikat berkenaan
dikatakan didatangi oleh 32 organisasi awam dan swasta untuk membolehkan
penghantaran "Push Email" melalui "EBPP". Yang nyata,
proses perolehan yang lebih ringkas ini dapat mengurangkan kos pentadbiran dan
operasi anda.
Sumber
Utusan Malaysia
26 September 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan