JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



14 Ogos 2012

ISU BAHASA : BAHASA INGGERIS BUKAN PENGUKUR KEMULIAAN PEKERJAAN


Rencana ini ditulis oleh :
Dr Anwar Ridhwan
Sasterawan Negara, dan
Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA


Iklan dalam bahasa Inggeris yang semakin meluas di negara ini boleh memberikan gambaran serta persepsi salah terhadap hubungan pekerjaan dengan bahasa berkenaan. Ia cuba memberi gambaran serta persepsi bahawa bahasa Inggeris diperlukan dalam semua sektor pekerjaan. Kalau anda tidak menguasainya, anda akan tertinggal, atau anda akan menganggur. Tanpa menafikan kepentingan bahasa Inggeris dan bahasa lain sebagai sumber ilmu dan ruang pekerjaan, masyarakat kita tidak seharusnya terlalu ditakut-takutkan dengan bahasa berkenaan. Anak kita mempelajarinya secara formal selama 11 tahun iaitu enam tahun di sekolah rendah dan lima tahun di sekolah menengah. Keupayaan penguasaan bahasa Inggeris mereka akan mencorakkan masa depan masing-masing. Keupayaan mereka seharusnya tidak diragui jika pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris di sekolah memperlihatkan keberkesanannya.  Yang tidak ingin kita lihat ialah wujudnya kelas pekerjaan berdasarkan perbezaan bahasa. Kita tidak akan selesa jika ada yang beranggapan pekerjaan dalam lingkungan berbahasa Inggeris sebagai berada dalam kelas pertama”
Kelas pekerjaan

Yang tidak ingin kita lihat ialah wujudnya kelas pekerjaan berdasarkan perbezaan bahasa. Kita tidak akan selesa jika ada yang beranggapan pekerjaan dalam lingkungan berbahasa Inggeris sebagai berada dalam kelas pertama sementara yang lain berada dalam kelas kedua dan sebagainya. Kemuliaan pekerjaan tidak diukur semata-mata dengan bahasa atau pendapatan yang diperoleh. Tidak semua pelaburan yang dibawa masuk ke Malaysia memerlukan pekerja yang menguasai bahasa Inggeris sebagai prasyarat. Sebagai contoh, cuba kita lihat realiti pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia kebelakangan ini, sebagai mana laporan Jabatan Perangkaan:

“Stok FDI di Malaysia meningkat daripada RM129.1 bilion pada 2001 kepada RM312.5 bilion pada 2010, pertumbuhan ketara sebanyak 142.1 peratus. Sementara tahun ke tahun, stok FDI meningkat sebanyak RM42.3 bilion atau 15.7 peratus. Komponen modal ekuiti & perolehan dilabur semula membentuk bahagian terbesar berjumlah RM293.7 bilion atau 94.0 peratus. Sektor pembuatan mengekalkan kedudukannya sebagai penerima stok FDI tertinggi sebanyak 46.8 peratus, diikuti oleh sektor kewangan & insurans 23.1 peratus dan sektor perdagangan borong & runcit 8.2 peratus. Tiga sumber utama FDI adalah dari Singapura, Jepun dan Amerika Syarikat (AS).”

Singapura dan Amerika Syarikat (AS) dianggap sebagai pengguna bahasa Inggeris tetapi tidak Jepun. Itu tidak menggambarkan kepentingan bahasa Inggeris di sektor swasta secara menyeluruh kerana hanya 5 hingga 10 peratus eksekutifnya yang perlu menguasai bahasa Inggeris terutama dalam beberapa syarikat Singapura dan AS yang beroperasi di Malaysia. Sebahagian eksekutif di syarikat Jepun memang berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan atasan Jepun mereka tetapi ada juga eksekutif (Melayu dan bukan Melayu yang terdidik di Jepun) berkomunikasi langsung dalam bahasa Jepun dengan pegawai atasan Jepun mereka.

Dapatan Jabatan Perangkaan itu juga menunjukkan sektor pembuatan menguasai 46.8 peratus stok FDI di mana bahasa Inggeris diperlukan secara minimum atau tidak perlu sama sekali. Hanya di sektor kewangan dan insurans yang menduduki tempat kedua (23.1 peratus), bahasa Inggeris mungkin diperlukan, terutama oleh eksekutifnya tetapi hubungan dengan klien Melayu, Cina dan India tidak semestinya dalam bahasa Inggeris. Di sektor perdagangan borong dan runcit (8.2 peratus), bahasa Inggeris bukan bahasa utamanya. Dapatan berkenaan boleh digunakan untuk mematahkan mitos keperluan bahasa Inggeris di sektor swasta khususnya yang berkaitan dengan FDI.

Tahun lalu Perdana Menteri mengumumkan wujudnya 10,000 peluang pekerjaan baru, dalam kerangka pelan transformasi ekonomi, bernilai RM1.4 bilion. Adakah 10,000 kerja baru di sektor swasta amat memerlukan penguasaan bahasa Inggeris? Dan jika diperlukan, bukankah pengalaman pelajar Malaysia mempelajari bahasa Inggeris selama 11 tahun sudah mencukupi untuk menceburi sektor swasta itu?  Pada masa sama kita mesti menanjakkan keupayaan bahasa Melayu dalam sektor ekonomi dan perdagangan. Kita mesti membuktikan bahasa Melayu adalah bahasa ilmu pengetahuan moden, dan sistem pendidikan kebangsaan kita terus penting untuk era ini dan zaman akan datang.

Citra bahasa Melayu

Sehubungan itu, citra bahasa Melayu dalam lapangan pekerjaan seharusnya lebih penting daripada bahasa Inggeris atau sekurang-kurangnya setaraf dengan bahasa Inggeris.  Untuk mencapai citra berkenaan bukan saja diperlukan keberanian politik, malah perjuangan bersama kalangan profesional, usahawan dan cendekiawan Melayu. Ketika kerajaan dan sektor awam tidak mungkin menyerap jumlah tenaga kerja yang lebih besar, rakyat kini beralih kepada majikan di sektor swasta. Di sektor swasta ini persepsi kononnya bahasa Inggeris lebih utama daripada bahasa Melayu haruslah dikikis dan diketepikan.

Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Berita Harian
Selasa, 14 Ogos 2012

Tiada ulasan: