JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



15 Mei 2012

ISU SOSIAL : PERPADUAN MILIK SIAPA?


PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia.


Siapakah yang menjadi pemilik perpaduan negara ini? Adakah ia milik warga Malaysia yang sah dan berpegang kepada Perlembagaan, Rukunegara dan tatacara negara ini? Atau perpaduan ini bergantung kepada warga luar untuk menentukan pasang-surut ikatan hubungan interaksi antara anggotanya? Sejak kebelakangan ini, banyak isu hubungan etnik menjadi persoalan yang turut disimpulkan dengan fahaman politik masing-masing. Ada yang memahami sejarah kehadiran hubungan yang rencam dan majmuk ini manakala ada pula yang mahu mendengar mengikut keselesaan masing-masing sehingga mengetepikan rentetan susur-galur sejarah hubungan etnik semata-mata untuk memastikan ia tidak mengancam kepercayaan politik mereka. Tidak ketinggalan puak yang mahu menukar sejarah agar muncul sebuah negara dengan penginstitusian yang sejiwa dengan rasa hati mereka dan bukan majoriti kerana lebih berkecenderungan berpaksikan kepada fahaman politik idealisme dan bukan real politik.

Malaysia merupakan sebuah negara yang telah melalui sejarah perubahan pembentukan lanskap yang memperlihatkan komposisi kaum yang berbeza hidup di bawah bumbung yang sama dinamakan negara-bangsa. Walau berbeza, setiap individu masih dapat meneruskan tradisi warisan bangsa yang diiktiraf melalui institusi kepercayaan masing-masing dengan berbekalkan peraturan yang sudah ditentukan. Siapa yang tidak suka peraturan itu, mesti diakui ia adalah asas penting dalam sesebuah negara yang terdiri dari pelbagai komuniti yang akan pertahankan nilai dan norma dipersetujui oleh komuniti masing-masing. Yang pasti, tafsiran berbeza ke atas perundangan oleh ahli hukum turut mempengaruhi penerimaan ke atas sistem sosialnya. Nilai dominan dalam mahu melakar hubungan etnik yang baik adalah hormat, faham dan menerima antara satu sama lain. Menerima individu dari kumpulan etnik lain tidak sama sekali mengiktiraf kepercayaannya atau boleh menolak kepercayaan asal. Ini merupakan pemikiran jumud sedangkan menerima berdasarkan kepada pemahaman dan rasa hormat kepadanya tanpa perasaan syak wasangka membolehkan kita merentasi fasa baru dalam hubungan etnik negara ini.

Hubungan etnik negara ini telah melalui beberapa fasa yang akhirnya menunjukkan sekiranya ia masih bersifat retorik dan kosmetik sahaja, kesannya akan dirasai oleh generasi akan datang. Sejak kemerdekaan sehingga ke hari ini, yang dilihat adalah walaupun ada peristiwa yang tidak diingini berlaku, tetapi akhirnya kemuafakatan dan keharmonian menjadi tunjang kekuatan agar ia tidak menghancurkan segala yang sudah dibina sekian lama. Soalnya, perpaduan milik siapa? Seiring dengan proses modenisasi dan pembangunan, kadar celik telah bertambah. Emansipasi wanita juga jauh berubah. Prasarana dan kemudahan asas mencapai tahap yang jauh memberangsangkan berbanding dengan negara pesat membangun yang lain. Adakah perubahan fizikal ini turut mempengaruhi minda dan mindset rakyat dalam menyelami nilai perpaduan? Tuntutan dan kemahuan masyarakat berubah bersama dengan persekitaran baru. Dengan celik huruf meningkat, sejarah hubungan etnik sudah turut berubah kerana masing-masing sudah boleh memiliki apa sahaja yang dimahukan dan kesemua itu dapat dilakukan kerana adanya proses pembangunan dalam negara.

Perkembangan kenegaraan menyebabkan ada yang terkehadapan dan ada masih terkebelakang. Ia bukan sahaja berlaku antara kumpulan etnik tetapi juga dalam sesuatu kumpulan etnik. Ia berlaku di Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Ia berlaku di kawasan luar bandar dan bandar pula merebak kemiskinan bandar. Namun, ia adalah proses yang perlu dilalui kerana mana-mana negara sekalipun, masalahnya tetap sama. Namun, kepentingan 35 peratus (%) di bawah garis kemiskinan perlu dijaga kebajikan akan tidak songsang dengan kehidupan berkualiti dan tidak hanyut dalam proses globalisasi yang menjadikan yang kaya menjadi kaya dan yang miskin menjadi miskin. Indikator terbaik adalah tanggungjawab meringankan beban kelompok dari mana-mana etnik sekalipun dengan kemudahan asas dan keperluan seharian agar jiwa merdeka Malaysia tidak dicabut dari dirinya. Perkembangan dalam sesuatu etnik mahupun etnik lain juga telah membawa kepada lahirnya kelas dalam masyarakat, berkelas atasan, menengah dan bawahan. Kelas menengah semakin membesar dalam kalangan masyarakat negara ini tetapi itu tidak bermakna mereka terlepas dari gigitan ekonomi dengan peningkatan kos kehidupan yang juga terpaksa dilalui akibat proses perubahan pembangunan negara.

Waktu yang sama, walaupun berlaku perjuangan antara kelas; golongan ekstremisme dan prejudis juga bertambah walaupun ada sarjana beranggapan dengan perubahan persekitaran politik, ekonomi dan sosial, kumpulan sederhana ataupun pertengahan akan meningkat dan melebarkan kelompok liberal yang tidak terlalu radikal. Cabaran jelas adalah sebarang perubahan, pembangunan dan pertumbuhan tidak boleh berlaku tanpa adanya nilai muhibbah dalam konteks masyarakat rencam Malaysia. Perpaduan adalah milik bersama. Ia tidak boleh dikompromi. Walaupun pasaran bebas global mencipta kepentingan ekonomi sehingga mempengaruhi setiap kelompok etnik dan kelas dalam stratifikasi masyarakat, peraturan lisan hubungan etnik tidak perlu diubah termasuk hubungan pemimpin dan masyarakat; masyarakat dengan masyarakat berlainan latar belakang; dan lebih daripada itu walau berbeza keturunan, kepercayaan, gender dan fahaman politik sekalipun, konflik mesti dielak dan kedamaian perlu dipelihara berlandaskan kepada hukum yang sudah diwartakan.

Kelas menengah dan atasan boleh menentukan arah negara tetapi ini tidak bermakna kestabilan dan keadaan yang aman boleh dikorban. Demokrasi yang sejahtera nilainya dan stabil bergantung kepada jurang antara etnik dan dalam sesuatu etnik. Dalam berhadapan dengan keadaan yang tidak menentu, harus masing-masing bersama dan bukan memperdayakan bangsa sendiri yang memberi kelebihan kepada institusi lain campur tangan sehingga kita alpa dan terdorong untuk melakukan apa sahaja atas nama persaingan. Pelbagai wajah sebenarnya menyumbang kepada pencapaian tanah air. Penyatuan perlu dengan sifat kepunyaan agar kita bangga sebagai seorang warganegara ini.

Jangan disoal perpaduan milik siapa kerana masing-masing ada tanggungjawab walau sebagai seorang kanak-kanak tadika, pelajar sekolah rendah, individu sekolah menengah mahupun mahasiswa; dewasa yang bekerja sebaik tukang kebun, penganggur, pekerja kilang, ahli sukan, guru, pembersih, peneroka, pengajar, penjual roti, kontraktor, ejen insurans, jurujual, pensyarah, ahli perniagaan, ulamak, eksekutif syarikat, doktor, peguam, remaja, tua, pemimpin, penghulu, polis, pentadbir, tentera, pembesar dan sesiapa sahaja; perpaduan tidak ada nilai permintaan dan penawaran jutawan ataupun bangsawan, yang ada hanya kesungguhan memastikan ia tidak digadai demi masa depan generasi akan datang. Dari amalan politik gabungan besar tahun 50-an sehingga kepada konsep 1Malaysia dalam jangka hayat kini, keikhlasan dan kejujuran menjadi teras kekuatan pemilikan perpaduan negara ini. Pengisian ke atas pembentukan identiti nasional penting agar ia tidak menjadi taruhan untuk curigai amanah sebagai seorang warga.

Kumpulan senyap yang berada dalam zon keselesaan selama ini mesti turut memainkan peranan sebagai 'ejen kepunyaan' supaya pemilikan perpaduan bukan sekadar dilihat pada basahan bibir tetapi dipamer melalui amalan dan praktis sebagai contoh berterusan warisan ketamadunan dalam persekitaran baru tanpa mengubah asas kemuafakatan terbina dari kedayaupayaan kesinambungan kepimpinan. Merekacipta semangat pemilikan perpaduan terasnya adalah tanpa sama sekali mengenepikan tradisi jiwa etniknya kerana ia lahir dalam dirinya; waktu yang sama menjadi orang Malaysia, hati nuraninya Malaysia dan memperkasakan kepentingan bersama berjiwakan Malaysia dengan tidak mengancam keselamatan menyeluruh yang terbina atau menggadaikan kekebalan kedaulatan Malaysia kerana tidak berselera menjadi orang Malaysia bertopengkan budaya luar akibat dakyah pihak tertentu dipinjam dari amalan individualistik dan materialistik. Anasir ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja seperti perumpamaan 'hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri', lebih baik negeri sendiri kerana kita adalah pembekal dan pemilik perpaduan sebenar kepada negara ini.

Sila berikan komen anda. Terima kasih

Sumber :
Utusan Malaysia
15 Mei 2012

Tiada ulasan: