14 September 2011

ISU PENDIDIKAN : KAJIAN HARUS BERMULA DI PERINGKAT SEKOLAH RENDAH UNTUK CARI PUNCA PELAJAR LELAKI KURANG DI IPT


ISU jumlah pelajar lelaki yang semakin berkurangan berbanding perempuan di institusi pengajian tinggi (IPT), khususnya di IPT awam (IPTA) timbul lagi. Kali ini, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyuarakan kebimbangan nisbah tak seimbang itu boleh menggagalkan pembangunan sumber manusia, terutama dalam menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Menurut Khaled, sebahagian besar pelajar lelaki tidak dapat menyumbang sepenuhnya kepada pembangunan sumber manusia dan perkembangan ini tidak baik untuk negara. Kita percaya kenyataan Khaled itu tidak berniat menidakkan keupayaan kaum hawa. Jika tidak ada lelaki yang layak sekalipun, wanita cemerlang ini mampu mengisi kekosongan dalam bidang kemahiran tinggi seperti pakar bedah dan jurutera yang secara tradisinya sebelum ini diisi kaum lelaki. Apa yang penting bukanlah soal jantina seseorang pakar bedah atau jurutera itu, tetapi tahap kemahiran dan kepakaran dikuasai mereka. Berikutan itu, isu pelajar lelaki tercicir daripada meneruskan pengajian pada peringkat tinggi ini harus dilihat dalam konteks lebih luas daripada soal gender. Jika dilihat dari sudut sempit gender saja, mungkin ada pula mencadangkan agar diturunkan kelayakan minimum bagi pelajar lelaki untuk memasuki IPT, semata-mata untuk menambahkan bilangan kaum ini di universiti.

Penyelesaian seperti ini hanya menjejaskan reputasi sesebuah universiti dan kualiti graduan berikutan ia terpaksa merendahkan tahap pengajiannya untuk keperluan pelajar yang tidak layak ini. Penyelesaian lebih tepat ialah dengan mengkaji punca ramai di kalangan pelajar – tidak kira lelaki atau perempuan – yang tidak layak ke IPT. Jika diselesaikan masalah kumpulan ini, dengan sendirinya masalah ramai pelajar lelaki tidak layak ke IPT dapat diselesaikan. Kajian ini harus dibuat dari peringkat sekolah rendah lagi berikutan ramai yang cemerlang pada peringkat itu juga adalah di kalangan pelajar perempuan. Selain itu, sistem pendidikan negara juga harus dilihat semula agar kumpulan tercicir ini, walaupun tidak layak ke universiti mungkin boleh dijuruskan ke bidang teknikal seperti ke politeknik. Pelajar politeknik ini yang pada mulanya dianggap golongan tercicir, juga harus diberi peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda di universiti selepas terbukti cemerlang pada peringkat politeknik. Sebenarnya, isu ini sudah kerap dibincangkan dan pelbagai pandangan dikemukakan. Namun saban tahun kita melihat penyelesaiannya masih lagi belum ditemui. Sudah tiba masanya pihak Kementerian Pengajian Tinggi dengan Kementerian Pelajaran duduk semeja bagi mencari penyelesaian menyeluruh yang tidak akan menghukum kaum perempuan yang lebih layak semata-mata untuk meramaikan lelaki di universiti.

SUMBER
RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
14 SEPTEMBER 2011
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails